Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel Karmeliet kloon

Gestart door orangeloo, 11-03-2015 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Esterenbrouw

BrewBird

Citaat van: Brouwerij KOR op 14-12-2021  16:10 uWelke gistsoorten hebben tot nu toe beste kloonresultaten opgeleverd?

Blijft een lastig bier om perfect te klonen. Als je het topic door leest zie je dat de Verboden Vrucht gist is gebruikt door de topic starter. En die zijn er meer die daar goede resultaten mee hebben behaald. (WLP 720 = Verbodenvrucht)

Citaat van: Robert1968 op 01-01-2021  23:59 uGa je gang, maar ik zweer nu bij de WLP720 gist.

T 58 wordt genoemd maar door andere als minder goed ervaren.

Er roepen mensen ook Duvel, Westmalle en nog een paar gisten maar lees geen resultaten, dus die schrijf ik af.

Er worden nog een paar witbier gisten genoemd, dat is Verboden Vrucht ook dus ik denk dat dat de beste keuze is.

Silky

Citaat van: BrewBird op 14-12-2021  17:02 uT 58 wordt genoemd maar door andere als minder goed ervaren.

Er roepen mensen ook Duvel, Westmalle en nog een paar gisten maar lees geen resultaten, dus die schrijf ik af.

Er worden nog een paar witbier gisten genoemd, dat is Verboden Vrucht ook dus ik denk dat dat de beste keuze is.

... of je kweekt de gist op uit twee flesjes Karmeliet. Gaat heel gemakkelijk en dan heb je 100% zeker de juiste...

Jacques

Citaat van: Silky op 14-12-2021  18:34 u... of je kweekt de gist op uit twee flesjes Karmeliet. Gaat heel gemakkelijk en dan heb je 100% zeker de juiste...

Of je dan de juist gist hebt is niet 100% zeker... Het kan zijn dat de brouwerij een bottelgist gebruikt. Overigens zijn er brouwerijen die als bottelgist de oorspronkelijke gist gebruiken, maar het kan ook een andere giststam zijn.

Door gist uit de fles op te kweken en deze te gebruiken op kleine schaal een brouwsel mee te vergisten kun je proeven of het gistprofiel van Karmeliet is of niet.

BrewBird

Citaat van: Silky op 14-12-2021  18:34 u... of je kweekt de gist op uit twee flesjes Karmeliet. Gaat heel gemakkelijk en dan heb je 100% zeker de juiste...

Ik heb hier geen goede ervaringen mee. En dit wordt ook door anderen beschreven in dit topic.

GvB84

Ik heb een tijdje geleden het boek:Belgisch bier getest en geproefd" gekocht.
Volgens Miguel Roncoroni en Kevin Verstrepen heeft dit bier:
Abv: 8.4
Kleur: 8
Bitterheid: 9
Calorieën: 72

GvB84

Toevallig heb ik voor komende week een Karmelietachtige op het programma staan.
ik hoop dat ik een beetje in de buurt kom van een Karmeliet.
Ik maak een split batch:
1x forbidden fruit
1x T-58 (ik hoop dat ik 10l in een vat van 12l kan vergisten met deze gist)

Tripel Karmeliet

8.4% / 18.4 °P

Brewster Beacon 30L
72% efficiëntie

Batchvolume: 20 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 20.5 L

Spoelwater: 8 L
Totaal water: 28.5 L
Kookvolume: 24.48 L

SG voor koken: 1.050

Kenmerken
Begin SG: 1.072

Totale SG (na bottelen) is start SG + eventuele toegevoegde suikers tijdens of na de vergisting (bijv. bottelsuiker): 1.076

Eind SG: 1.012
IBU (Tinseth): 14
BU/GU: 0.18
Kleur: 7.5 EBC

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 40 min
Temperatuur — 72 °C — 20 min
Temperatuur — 78 °C — 10 min

Mouten (5 kg)
3.6 kg (59.4%) — Weyermann Pilsner — Graan — 3 EBC
350 g (5.8%) — Oats, Flaked — Graan — 3 EBC
350 g (5.8%) — Thomas Fawcett Oats, Malted — Graan — 7 EBC
350 g (5.8%) — Wheat Flaked — Graan — 3 EBC
350 g (5.8%) — Weyermann Wheat Malt, Pale — Graan — 5 EBC

Overige (1.06 kg)
900 g (14.9%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC — Koken
160 g (2.6%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC — Bottelen

Hop (80 g)
35 g (8 IBU) — Saaz 3.2% — Koken — 20 min
45 g (5 IBU) — Styrian Goldings 4.9% — Koken — 5 min

Diversen
3 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
7 ml — Lactic Acid 80% — Maischen
1.17 g — Gypsum (CaSO4) — Spoelen
1.12 ml — Lactic Acid 80% — Spoelen
1 items — Anise, Star — Koken — 15 min
2 g — Irish Moss — Koken — 15 min
2 g — Yeast Nutrients — Koken — 15 min
0.01 g — Cardamom — Koken — 5 min
15 g — Coriander Seed — Koken — 5 min
25 g — Orange Peel, Bitter — Koken — 5 min

Gist
1 pkg — Fermentis T-58 SafBrew Specialty Ale 70%
1 pkg — Wyeast Labs 3463-PC Forbidden Fruit 70%

Vergisten
Hoofdvergisting — 18 °C — 3 dagen
Hoofdvergisting — 19 °C — 2 dagen
Hoofdvergisting — 20 °C — 2 dagen
Navergisting — 21 °C — 2 dagen
Navergisting — 22 °C — 3 dagen
Coldcrash — 10 °C — 2 dagen

Waterprofiel  Ca2+ 69  Mg2+ 12  Na+ 101  Cl- 132  SO42- 157  HCO3- 130

Brouwerij KOR

Bedankt voor het delen, ben erg benieuwd hoe deze batch uitpakt :) ik lees ook op Amerikaans forum lovende berichten over een karmeliet kloon met de verboden vrucht gist.

BrewBird

Citaat van: Brouwerij KOR op 14-12-2021  22:08 uBedankt voor het delen, ben erg benieuwd hoe deze batch uitpakt :) ik lees ook op Amerikaans forum lovende berichten over een karmeliet kloon met de verboden vrucht gist.

Op dit forum werd dit in 2015 al gezegd en ook op Amerikaanse forum, dus dan is dat de gist die het meest geschikt is :brouwen:

Dat is WLP720 Sweet Mead /Wine Yeast of Wyeast 3463 Forbidden Fruit Yeast  :biersmile:

Silky

Ik heb dit al drie maal gedaan en ik kan je verzekeren dat de bottelgist inderdaad de oorspronkelijke gist is.
Als iemand hiermee een slechte ervaring heeft gehad dan vermoed ik dat de oorzaak voor de mislukking elders moet worden gezocht...

jelle

Citaat van: Jacques op 14-12-2021  19:57 uOf je dan de juist gist hebt is niet 100% zeker... Het kan zijn dat de brouwerij een bottelgist gebruikt. Overigens zijn er brouwerijen die als bottelgist de oorspronkelijke gist gebruiken, maar het kan ook een andere giststam zijn.

Door gist uit de fles op te kweken en deze te gebruiken op kleine schaal een brouwsel mee te vergisten kun je proeven of het gistprofiel van Karmeliet is of niet.
Ik heb er indertijd de tweede prijs mee gewonnen in Amersfoort.

Rinus

Vandaag gebotteld, uiteindelijk waren het 99 flesjes, waarvan 2 met drukmeter
- Voor het eerst heb ik Tetrahop gebruikt, 1.93 gram (ik had ingeschat op 30 liter uit te komen, uitgaande van 0.5mL per 10 liter zou dat 1.5ml Tetrahop zijn, maar het was dus net ietsje meer, op zich niet zo erg want ik had nog een klein denkfoutje gemaakt
- Ik voeg de suiker voor de nagisting tegenwoordig toe met een injectiespuit, 5mL per flesje, ik gebruik daarvoor een rekentool en geef daarbij altijd wat extra flesjes op; in dit geval heb ik suikeroplossing gemaakt voor 120 flesjes, wat in werkelijkheid dus 99 werd, een verschil van 20%
- De 1.93 gram Tetrahop heb ik opgelost in dat suikerwater. Uiteindelijk is dus 20% daarvan weggegooid, dus ook 20% van de 1.93gram Tetrahop, blijft dus ongeveer 1.7gram over uiteindelijk dus een prima dosering voor in totaal 33 liter bier.

Nu maar rustig afwachten, ik vermoed dat het een erg zoet bier wordt, de enige bitterheid zou uit de Tetrahop moeten komen, maar met deze dosering is dat niet veel. Van de (vlam uit) aroma hop zal niet veel bitterheid komen.
Het is overigens wel de bedoeling dat het bier zoet van smaak wordt omdat ik dat verzoek van verschillende dames heb gekregen  :weetniet:

Takkie83

Citaat van: Brouwerij KOR op 14-12-2021  16:10 uWelke gistsoorten hebben tot nu toe beste kloonresultaten opgeleverd?

Mijn derde kloonpoging met WLP720 heeft tot nog toe het beste resultaat opgeleverd. Inmiddels is mijn vierde poging met de Wyeast Forbidden Fruit op dronk en die gist zou volgens menig forumlid hetzelfde zijn als de WLP720, echter heeft de Wyeast veel restsuiker achtergelaten en heeft 'ie te weinig koolzuur. Het lijkt erop dat hij geen puf meer had voor een goede hergisting op de fles, wat opvallend is. De WLP720 maakte hem namelijk wel mooi af. Beide gisten heb ik niet opgekweekt en gebruikt op ongeveer 9 liter wort.

Broeky

Citaat van: Rinus op 09-01-2022  17:30 uVandaag gebotteld, uiteindelijk waren het 99 flesjes, waarvan 2 met drukmeter
- Voor het eerst heb ik Tetrahop gebruikt, 1.93 gram (ik had ingeschat op 30 liter uit te komen, uitgaande van 0.5mL per 10 liter zou dat 1.5ml Tetrahop zijn, maar het was dus net ietsje meer, op zich niet zo erg want ik had nog een klein denkfoutje gemaakt
- Ik voeg de suiker voor de nagisting tegenwoordig toe met een injectiespuit, 5mL per flesje, ik gebruik daarvoor een rekentool en geef daarbij altijd wat extra flesjes op; in dit geval heb ik suikeroplossing gemaakt voor 120 flesjes, wat in werkelijkheid dus 99 werd, een verschil van 20%
- De 1.93 gram Tetrahop heb ik opgelost in dat suikerwater. Uiteindelijk is dus 20% daarvan weggegooid, dus ook 20% van de 1.93gram Tetrahop, blijft dus ongeveer 1.7gram over uiteindelijk dus een prima dosering voor in totaal 33 liter bier.

Nu maar rustig afwachten, ik vermoed dat het een erg zoet bier wordt, de enige bitterheid zou uit de Tetrahop moeten komen, maar met deze dosering is dat niet veel. Van de (vlam uit) aroma hop zal niet veel bitterheid komen.
Het is overigens wel de bedoeling dat het bier zoet van smaak wordt omdat ik dat verzoek van verschillende dames heb gekregen  :weetniet:

Hoe is het je bevallen? Al verschil gemerkt t.o.v. bier waarbij je het niet hebt toegevoegd?

NC92

Aan alle kloonbrouwers die Wyeast 3463 / WLP720 hebben gebruikt; Op welke temperatuur hebben jullie vergist, en wat was het resultaat?

Ik had een smackpack 3463 ontvangen bedoeld voor het brouwen van een tripel karmeliet kloon, alleen deze bleek al redelijk oud te zijn. Daarom heb ik een maandje terug deze gebruikt in 6L witbier; zodat ik de gist daaruit weer kon opvangen en hergebruiken.
Het activeren duurde wel aardig lang (+/- 20 uur), maar daarna is de vergisting van het witbier op 22 C snel verlopen,  in 4 dagen was deze voorbij. Alleen nu na 3 weken op fles smaakt dit bier nog bijzonder gistig ook al zit er niet veel sediment in de fles, en niet zo fruitig terwijl ik dat op deze temperatuur wel zou verwachten. Is dit te relateren aan de temperatuur? Of is er iets anders wat dit verklaart? Ik zou het ook kunnen wijden aan te veel gist gedoseerd,maar daar heb ik bij andere gistsoorten ook wel eens gedaan en niet zo'n sterke bijsmaak van gekregen.

Takkie83

De WLP720 had ik gewoon op kamertemperatuur staan. De Wyeast op 20 graden. Die laatste heeft uiteindelijk trouwens toch een mooi biertje opgeleverd, in tegenstelling tot eerdere berichtgeving.

Heb je jouw bier niet te vroeg gebotteld?

NC92

Citaat van: Takkie83 op 07-03-2022  22:42 uDe WLP720 had ik gewoon op kamertemperatuur staan. De Wyeast op 20 graden. Die laatste heeft uiteindelijk trouwens toch een mooi biertje opgeleverd, in tegenstelling tot eerdere berichtgeving.

Heb je jouw bier niet te vroeg gebotteld?

Wat is jouw kamertemperatuur? Hier 20 graden ;p

Deze is zeker wat vroeg gebotteld, dus met wat rijpen verwacht ik dat deze een beter smaak gaat krijgen, maar de smaak die er nu in zit is niet wat ik had verwacht voor de omschrijvingen van deze gist.
Ik denk zelf dat de gist het misschien 'te goed' heeft gehad; Relatief veel gist, goed belucht, en ideale temperatuur (midden van de range) waardoor het weinig extra smaakjes heeft geproduceerd (fruitige alcoholen + kruidige fenolen). Mijn oplossing hiervoor is om volgende keer minder gist te enten, maar ook met de temperatuur spelen. Die kan zowel omlaag als omhoog, dus ben benieuwd wat anderen daarvoor gedaan hebben.

Dit is allemaal speculatie natuurlijk XD, ik hoop jullie over een tijdje zelf wat hierover te kunnen vertellen.

Takkie83

Ik durf me niet te wagen aan een mogelijke verklaring voor je smaakafwijking, maar het lijkt me niet dat de reden een overmaat aan gist tijdens de vergisting is of 'te ideale' condities.

En ja mijn kamertemperatuur is om en nabij de 20 graden, maar vergisting produceert warmte waardoor de temperatuur stijgt. Je hebt dan dus een klimaatkast nodig als je hem op 20 graden wilt houden. Maar ook de temperatuurstijging heeft in mijn geval geen smaakafwijkingen veroorzaakt

Jacques

WJW

Beste brouwers,
Binnenkort wil ik voor mijn 10e brouwsel een poging wagen een Karmeliet te brouwen. Na bestudering van dit draadje ben ik tot de volgende opzet gekomen:

Karmeliet - 1
Belgian Tripel
8.1% / 18 °P
Recept door
Brouwerij De Tweede Golf

Volmout

Ss Brewtech Brew Kettle Mini
65.8% efficiëntie
Batchvolume: 10 L
Kooktijd: 90 min

Maischwater: 15.84 L
Aanvullen met water: 3.03 L
Totaal water: 18.87 L
Kookvolume: 17.13 L
SG voor koken: 1.043

Kenmerken
Begin SG: 1.074
Eind SG: 1.012
IBU (Tinseth): 19
BU/GU: 0.25
Kleur: 7.9 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 52.4 °C
Temperatuur — 50 °C — 30 min
Temperatuur — 62 °C — 60 min

Mouten (3.229 kg)
1.913 kg (53.3%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3 EBC
478 g (13.3%) — Weyermann Wheat Malt, Pale — Graan — 3.9 EBC
359 g (10%) — The Swaen PlatinumSwaen Oat — Graan — 3.9 EBC
239 g (6.7%) — Barley, Flaked — Graan — 3.3 EBC
120 g (3.3%) — Oats, Flaked — Graan — 2 EBC
120 g (3.3%) — Wheat Flaked — Graan — 3.2 EBC

Overige (359 g)
359 g (10%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC

Hop (30 g)
10 g (9 IBU) — Saaz 3.9% — Koken — 60 min
10 g (6 IBU) — Saaz 3.9% — Koken — 20 min
10 g (4 IBU) — Styrian Goldings 4.6% — Koken — 10 min

Diversen
1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Maischen
1 g — Epsom Salt (MgSO4) — Maischen
1 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
5 ml — Lactic Acid 88% — Maischen
0.5 g — Yeast Nutrients — Koken — 15 min
4 g — Coriander Seed — Koken — 5 min
10 g — Orange Peel, Sweet — Koken — 5 min

Gist
1 pakje — White Labs WLP720 Sweet Mead/Wine 75%

Vergisten
Hoofdvergisting — 21 °C — 14 dagen

Op- of aanmerkingen zijn uiteraard van harte welkom.
Ik ga voor de eerste keer met ongemoute granen en vlokken brouwen, dus daarover ben ik nog wat onzeker, vooral over het maischschema Naar ik begrijp hoef je de vlokken niet voor te weken of koken voor het verstijfselen, dus dat ga ik niet doen.
Moet ik nog met andere zaken rekening houden als ik met deze vlokken werk?

Dank!

- Wilco

Jacques

Citaat van: WJW op 14-04-2022  12:56 uMaischen
Temp. inmaischen — 52.4 °C
Temperatuur — 50 °C — 30 min
Temperatuur — 62 °C — 60 min

Ik zou dit veranderen in
Temperatuur — 52 °C — 20 min
Temperatuur — 65 °C — 50 min

Je krijgt dan wat meer schuimhoudbaarheid en ook een wat vollere smaak.

Citaat van: WJW op 14-04-2022  12:56 uIk ga voor de eerste keer met ongemoute granen en vlokken brouwen, dus daarover ben ik nog wat onzeker, vooral over het maischschema Naar ik begrijp hoef je de vlokken niet voor te weken of koken voor het verstijfselen, dus dat ga ik niet doen.
Gerst- en tarwevlokken hoef je sowieso niet te verstijfselen. De verstijfselingstemperatuur van deze granen liggen volledig binnen het maischschema dat je hanteert.
Haver is een beetje een twijfelgeval. Sommige haverrassen hebben een hogere verstijfselingstemperatuur. Dit betekent dat het voor kan komen dat verstijfseling van haver noodzakelijk is om filterproblemen en een laag rendement te voorkomen. Bij het gebruik van havervlokken is bijna nooit noodzakelijk om te verstijfselen. Dit komt doordat de haver gestoomd wordt bij de productie van de vlokken.
Afgelopen maandag heb ik samen met Hopfenfox gebrouwen. In het recept zat een flink aandeel aan havervlokken (20%). Het filteren verliep soepel en we hebben een hoger rendement bereikt dan Hopfenfox gewend is.

Jacques

WJW

Dankjewel voor de tips over het maischschema en voor de bevestiging over de vlokken.
Wat betreft de havervlokken en filterproblemen: Ik brouw met BIAB. Wellicht dat de filterproblemen minder relevant zijn voor mij, of moet ik mij zorgen maken dat mijn brew bag er ellenlang over gaat doen om uit te lekken?

Spyro

Ook wat paradijszaad gebruiken, ik doe 5 tot 7 gram/35 liter, moet er zeker in....  :brouwen:

Jacques

Citaat van: WJW op 14-04-2022  12:56 uKooktijd: 90 min

O ja, dit kun je rustig verkorten naar 45 tot 60 minuten. Tripel Karmeliet is een licht gekleurd bier. Door korter te koken krijg je minder kleuring en minder Maillardproducten (passen niet zo goed bij dit bier).

Vergelijkbare Topics (7)

33930

Gestart door Ziglar

Reacties: 13
Gelezen: 6440

44613

Gestart door Kokkebil

Reacties: 12
Gelezen: 1300

19086

Gestart door 12345

Reacties: 18
Gelezen: 15754

15265

Gestart door goom

Reacties: 47
Gelezen: 29008

33193

Reacties: 1
Gelezen: 2053

4751

Reacties: 206
Gelezen: 98440

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.