Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

hans_nwk

Zuurstofinslag zal niet groter zijn dan zonder pomp, ikgebruik een hopsider dus daar ook geen last mee.
Koelen gaat sneller met pomp en daarna 10-15 min laten staan voor bezinken geeft nog steeds tijdwinst.

Jacques

Citaat van: brouwmus op 05-02-2021  09:57 uIk lees nu meerdere keren dat brouwers de pomp gebruiken tijdens het koelen.

Heeft dat geen nadelen? ("Vermalen" van trub en hoppelletresten, zuurstofinslag?)

Heb het zelf 1 keer gedaan toen ik mijn Braumeister pas had en ik vond het wort nogal erg heftig bewegen namelijk.

Bij mij zitten geen hoppellets in het wort omdat ik een nylon filterzak gebruik als hopspider. De grote vlokken trub worden uiteengeslagen maar dit heeft weinig effect als je na het koelen de pomp uitzet en het wort laat bezinken gedurende 5 tot 10 minuten.
Zuurstofinslag van afgekoelde wort voor het enten van de gist is geen probleem. Om oxidatie te beperken van hete wort wacht ik met het aanzetten van de pomp tot de thermometer van Braumeister 80 ºC of lager aangeeft.
Overigens hangt bij mij de nylon hopspider voor het gat van de uitlaat van de pomp. Dat is gunstig voor het breken van de jetstream en ook voor vlamuit hopgiften.

brouwmus

Bedankt voor jullie antwoorden, daar kan ik wat mee! Zal het zondag eens proberen dan.

brouwmus

Het koelen ging afgelopen zondag met de pomp aan inderdaad razendsnel. Het koelwater uit de kraan was ook behoorlijk koud, slechts 9 graden, dat scheelt uiteraard ook.

Het wort was wel troebeler dan gewoonlijk toen het het vergistingsvat in ging, leek me. Maar eventuele trub en hop zakt vanzelf uit.

Al met al denk ik dat ik deze methode er wel in houd. Tijdens het koelen kan ik dan alvast andere dingen doen, zoals schoonmaken en opruimen.

Chris71

@brouwmus na het koelen je wort even een half uur afgedekt laten staan zodat alle trub kan uitzakken, dan gaat het wort een stuk helderder in het vat.

brouwmus

Ik ben dan te snel geweest, heb maar een kwartier gewacht :)

Zal volgende keer het aftappen wat langer uitstellen.

Hai

Citaat van: brouwmus op 10-02-2021  09:31 uIk ben dan te snel geweest, heb maar een kwartier gewacht :)

Zal volgende keer het aftappen wat langer uitstellen.
Ik gebruik een inline filter in de Speidel Braumeister, komt er glashelder uit.

brouwmus

Hm, dat slibt dan niet dicht?

Waar kun je dat ergens kopen?

Hai

Citaat van: brouwmus op 10-02-2021  11:44 uHm, dat slibt dan niet dicht?

Waar kun je dat ergens kopen?
Werkt prima, heb het ooit zelf gemaakt, moet ergens in dit topic staan.
Ook zijn er andere ideeën voorbij gekomen. Ik pomp niet maar zuig het eenmaal aan. 15 minuten 22 liter in het gistvat.

Jacques

Citaat van: Hai op 10-02-2021  09:56 uIk gebruik een inline filter in de Speidel Braumeister, komt er glashelder uit.

Het wort hoeft niet kraakhelder in je gistvat. Beter zelfs van niet. Een klein beetje eiwitten meenemen bevordert de vergisting. Een overmaat aan eiwitten (met daaraan gebonden vetzuren) kan zorgen voor de vorming van oxidatiesmaken bevorderen.

Kortom een klein beetje eiwitten is goed, te veel eiwitten weer niet...
Bierbrouwen blijft steeds zoeken naar het juiste compromis.

Hai

Citaat van: Jacques op 10-02-2021  21:55 uHet wort hoeft niet kraakhelder in je gistvat. Beter zelfs van niet. Een klein beetje eiwitten meenemen bevordert de vergisting. Een overmaat aan eiwitten (met daaraan gebonden vetzuren) kan zorgen voor de vorming van oxidatiesmaken bevorderen.

Kortom een klein beetje eiwitten is goed, te veel eiwitten weer niet...
Bierbrouwen blijft steeds zoeken naar het juiste compromis.
Kraakhelder bij wijze van spreken, grootste gedeelte van trub blijft achter.  Er gaan voldoende eiwitten doorheen.

Hannes

Ik heb een Braumeister 10 L gekocht en had me verheugd op het openen van de doos. Het apparaat zit echter helemaal onder het stof dus verwacht ik dat deze lang in een shop heeft gestaan. Het is dan ook geen plus model, maar het oude model. Maar achterop de sticker staat dat het bj2015 is. Is dat het jaar dat deze is geproduceerd of is dat het Modeljaar.

Mijn vreugde is aardig omgedraaid naar een teleurstelling op dit moment. Ik kan hem terugsturen, maar dit was zo'n beetje het laatste oude model dat ik kon vinden en het plus model is direct stukken duurder.

beermenke

Citaat van: Hannes op 16-03-2021  20:39 uIk heb een Braumeister 10 L gekocht en had me verheugd op het openen van de doos. Het apparaat zit echter helemaal onder het stof dus verwacht ik dat deze lang in een shop heeft gestaan. Het is dan ook geen plus model, maar het oude model. Maar achterop de sticker staat dat het bj2015 is. Is dat het jaar dat deze is geproduceerd of is dat het Modeljaar.

Mijn vreugde is aardig omgedraaid naar een teleurstelling op dit moment. Ik kan hem terugsturen, maar dit was zo'n beetje het laatste oude model dat ik kon vinden en het plus model is direct stukken duurder.
Ja het komt uit de lengte of breedte. Zijn de voordelen van de plus het prijsverschil waard? Zo ja dan retourneren.
Zo nee dan lekker brouwen hoor.

Hannes

Tja ik koop natuurlijk een oud model omdat dat goedkoper is en ik de meerwaarde tov het nieuwe model de prijs niet waard vindt Maar een model dat stof heeft lopen happen in de showroom en niet eens in de originele verpakking komt is toch wat anders. Maar goed de eerste negatieve gevoelens zijn al aardig gezakt.

Het punt is dus vooral dat als ze een showroom model verkopen zonder originele doos, dat ook als zodanig wordt aangeprezen en niet als nieuw verkocht wordt.

En over het bj2015. Voor zover ik het terug kan vinden op het internet is dat een aanduiding voor het model en staat dit op alle modellen. Maar als iemand dat kan bevestigen of ontkrachten zou dat fijn zijn.

Ik neem morgen contact op met de webshop en dan zie ik wel verder.

brouwmus

Er is niks mis met het oude model, ik gebruik dat ook al jaren  :brouwen:

Ondanks je initiële teleurstelling en mogelijk minder fijne ervaring met de webshop wens ik je veel brouwplezier en heerlijke bieren!

D.R.K.

De plus heeft de buiten mantel voor koeling, klinkt leuk maar uiteindelijk koel ik zelf altijd met zowel een spiraal in het midden als de mantel aan de buitenkant en de spiraal in het midden heeft veel meer capaciteit dan de mantel aan de buitenkant.

Waar ik wel heel blij mee ben is het kraantje aan de onderkant van de ketel, hierdoor is het wel erg makkelijk om alles eruit te laten lopen.

Beetje afhankelijk van je budget kan je overwegen naar de 20 L over te stappen, klinkt misschien vreemd maar heb destijds ook overwogen om de 10L te kopen, uiteindelijk de 20 L gekocht maar wel de 10 L moutpijp erbij gekocht en eigenlijk sinds in gebruik name nooit de 10 L moutpijp gebruikt.
Wat je ziet is dat door je verliezen je vaak toch al op een 18 a 19 L uit komt en met zwaardere bieren soms maar 15 L over hebt.

Succes

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 21-03-2021  10:42 uBeetje afhankelijk van je budget kan je overwegen naar de 20 L over te stappen, klinkt misschien vreemd maar heb destijds ook overwogen om de 10L te kopen, uiteindelijk de 20 L gekocht maar wel de 10 L moutpijp erbij gekocht en eigenlijk sinds in gebruik name nooit de 10 L moutpijp gebruikt.
Wat je ziet is dat door je verliezen je vaak toch al op een 18 a 19 L uit komt en met zwaardere bieren soms maar 15 L over hebt.

Succes

Dat is ook mijn ervaring. Ook ik heb een Braumeister 20 L met zowel een 20 L moutkorf en een 10 L moutkorf. De 10 l moutkorf gebruik ik alleen als ik een extra zwaar bier wel brouwen. Ik maisch dan eerst met de 10 L moutkorf. Het verkregen wort aangevuld met koud water gebruik ik als maischwater voor het tweede beslag met de 20 L moutkorf. Op die manier kan ik een wort krijgen met een begin SG boven de 1100.

Jacques

DenMaarten

Sinds een klein half jaar heb ik een 10 liter Braumeister (2021 model). Er zijn een paar dingen welke mij opgevallen zijn. De belangrijkste is rendement. Ik haal gemiddeld ca. 69% rendement wat volgens mij redelijk laag is.

Dit rendement haal ik bij ongeveer 2.8 kg mout, geschroot op 1.6 mm in de stort. 2.8 kg is de maximale hoeveelheid volgens de beschrijving. Ook is het advies 1.6 mm als afstand voor de walsenmolen wat volgens mij vrij grof is (wel zijn de korrels net kapot).

Ik stort de mout beetje bij beetje en roer de eerste 5 minuten door. Daarna plaats ik de filterplaat, start het programma en blijf verder overal vanaf.

Verder valt mij op dat wanneer de hoeveelheid maischwater aanhoud zoals in de beschrijving staat van 12 liter er maar enkele liters (afhankelijk van het recept ongeveer 3) overblijven om te spoelen. Misschien zorgt dit ook voor het lage rendement.

Zijn er Braumeister gebruikers die hetzelfde ervaren? Of zijn er handige tips?  :brouwen:

Broewerke

Citaat van: DenMaarten op 05-05-2022  11:57 uSinds een klein half jaar heb ik een 10 liter Braumeister (2021 model). Er zijn een paar dingen welke mij opgevallen zijn. De belangrijkste is rendement. Ik haal gemiddeld ca. 69% rendement wat volgens mij redelijk laag is.

Dit rendement haal ik bij ongeveer 2.8 kg mout, geschroot op 1.6 mm in de stort. 2.8 kg is de maximale hoeveelheid volgens de beschrijving. Ook is het advies 1.6 mm als afstand voor de walsenmolen wat volgens mij vrij grof is (wel zijn de korrels net kapot).

Ik stort de mout beetje bij beetje en roer de eerste 5 minuten door. Daarna plaats ik de filterplaat, start het programma en blijf verder overal vanaf.

Verder valt mij op dat wanneer de hoeveelheid maischwater aanhoud zoals in de beschrijving staat van 12 liter er maar enkele liters (afhankelijk van het recept ongeveer 3) overblijven om te spoelen. Misschien zorgt dit ook voor het lage rendement.

Zijn er Braumeister gebruikers die hetzelfde ervaren? Of zijn er handige tips?  :brouwen:
Ik stoom de mout een paar minuten dmv zeef op pan en steeds omscheppen. Niet warmer dan 50 graden. Walsenmolen op 1,2 mm
Korrels lijken nog heel maar zijn toch gebroken. Is zelfs een verschil met klam schroten. Raar maar waar. Ook roer ik niet tijdens maischen.  Maisch 50 minuten op 65 graden en 20 op 72. Volgens brewfather kom ik tegen de 80% in Braumeister 20 als ik het recept volg. Ben gewoon tevreden met het te drinken bier en daar gaat het tenslotte om.

DenMaarten

Citaat van: Broewerke op 05-05-2022  12:22 uIk stoom de mout een paar minuten dmv zeef op pan en steeds omscheppen. Niet warmer dan 50 graden. Walsenmolen op 1,2 mm
Korrels lijken nog heel maar zijn toch gebroken. Is zelfs een verschil met klam schroten. Raar maar waar. Ook roer ik niet tijdens maischen.  Maisch 50 minuten op 65 graden en 20 op 72. Volgens brewfather kom ik tegen de 80% in Braumeister 20 als ik het recept volg. Ben gewoon tevreden met het te drinken bier en daar gaat het tenslotte om.
Absoluut, tevredenheid is het belangrijkste!  :proost:

Klam schroten ken ik wel, stomen had ik eigenlijk nog nooit zo gezien. Ik zal toch eens beginnen met schroten op 1.2 mm en kijken wat dat doet. Volgende stap kan gestoomd schroten zijn.

Waar ik trouwens net ook aan dacht: hoeveel opbrengst heb je naar het gistvat? Is dat 20 liter, of meer zodat je 20 liter overhoud om te bottelen? Misschien is daar nog enige winst te halen.

lier

Citaat van: DenMaarten op 05-05-2022  13:36 uWaar ik trouwens net ook aan dacht: hoeveel opbrengst heb je naar het gistvat? Is dat 20 liter, of meer zodat je 20 liter overhoud om te bottelen? Misschien is daar nog enige winst te halen.

Denk niet dat je met een 10 liter braumeister 20 liter bier overhoud

Broewerke

Citaat van: lier op 06-05-2022  09:30 uDenk niet dat je met een 10 liter braumeister 20 liter bier overhoud
Hij reageert op mijn bericht van de Braumeister 20. Anders gaat het lijken op de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging. 🤣

DenMaarten

Citaat van: Broewerke op 06-05-2022  10:40 uHij reageert op mijn bericht van de Braumeister 20. Anders gaat het lijken op de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging. 🤣
Hahaha zou wel vreemd zijn inderdaad 🤣

HS65

Even een vraagje over backbrewing. Als je het fijnfilter wil vervangen voor die can backbrewing, welke kun je dan het beste doen? De 0.9mm of 1.5mm?

En wie heefter ervaring met zo'n increase disk?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.