Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De Vier Broeders Pilsener

Gestart door Adrie, 21-01-2003 13:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Zaterdag bij het brouwen hebben we even een monstertje getrokken uit de lagering. De gisting gaat nog steeds door (schuim op het bier, bellen stijgen op). De dichtheid is nu gezakt tot 1011. Over drie weken hebben we de lageringsflessen weer nodig, dus voor die tijd moeten we bottelen.
De smaak is nu al geweldig: een echte, hoppige pils a la Christoffel. Jammer dat we maar 100 liter hebben voor de zomer!

Groeten,

A3

Adrie

En de pils is gebotteld. De einddichtheid was 1009, dus voor de nagisting is het alcoholgehalte 5,1 vol.%.

De smaak is werkelijk geweldig. Een duidelijke pils (dankzij de goede gist), zeer clean van smaak. Lekker bitter en met een behoorlijke dosis hoparoma's. Als de nagisting goed gaat maken de Broeders een rondedansje van vreugde.

Groeten,

A3

Adrie

Ik heb een aantal flesjes weggezet in de woonkamer (temperatuur tussen de 17 en 20 graden) en een aantal op de logeerkamer (temperatuur nu tussen 10 en 15 graden). Eens kijken of er verschillen in smaak optreden door de verschillende nagistingstemperaturen.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Ik denk het wel! Een paar jaar geleden heb ik een paar keer bier bij verschillende temperaturen weggezet voor de hergisting. De verschillen in smaak waren groter dan hetgeen ik verwachtte.

:degroeten: Jacques

Adrie

Boeiend! Ik ben heel benieuwd. Kun je ook aangeven wat de verschillen waren?

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

De bieren die bij een hogere temperatuur hergist waren hadden aanzienlijk meer esters en hogere alcoholen in hun smaak.
Zeker die estervorming is, als je er even over nadenkt, eenvoudig te verklaren. Esters zijn verbindingen tussen alcoholen en zuren. Na de hoofdgisting zijn beide volop aanwezig. Bij hogere temperaturen verlopen (bio)chemische reacties sneller.  
Hogere alcoholen krijg je meer bij een grotere en snellere gistgroei. Omdat de gistgroei sterk temperatuurgevoelig is krijg je ook meer hogere alcoholen.

:degroeten: Jacques Bertens

Adrie

Gisteren bij het hevelen van de Weizen even een pilsje opengetrokken die stond na te gisten in de kelder. Helaas, nog geen druk en nog veel zoetheid van de suiker. Geduld is wederom op zijn plaats...

Adrie

Gisteravond de ultieme temperatuurstest: 1 pils nagegist bij hoge temperaturen (18 - 20 graden) en 1 bij lage temperaturen (10 - 13 graden). Resultaat: de "warme" pils had duidelijk meer esters en smaakte niet meer zo "clean" als de "koude" pils. De koude was duidelijk een pils, terwijl de warme meer richting blond ging. Overigens was de smaak van de warme niet echt aangenaam: een wat ik niet anders kan omschrijven dan een typisch thuisbrouwerssmaakje was duidelijk te herkennen.

Gelukkig is de grote batch van dit bier bij lage temperatuur weggezet.

De "koude" pils was trouwens nog niet geheel uitgegist. De smaak was moutig en vol (voor een pils), hoppig en lekker bitter. Ik vond het een prima pils.

Groeten,

A3

Adrie

De "warme" variant van de pils wordt steeds beter: beter uitgebalanceerd en het lijkt wel of het gistsmaakje wat naar de achtergrond raakt. Het bier smaakt frisser en de hoparoma's komen beter tot hun recht.

Zie hier nog het etiket van de Zalig Zuiver Zaneken:

Adrie

Brouwers,

Gisterenavond heb ik het laatste exemplaar van de "warme" variant opengetrokken en opvallend genoeg was het bijsmaakje verdwenen. Het bier heeft een schitterende fijne schuimkraag, smaakt zeer "clean", pittig bitter (wellicht iets té) en heeft mooie hoparoma's van de Hallertauer. Van dit pilsje lust ik er nog wel 1! Vanavond maar weer eens een "koude" variant open trekken. Daarvan staan er nog genoeg  :elifant: .

Wat is het toch fijn om thuisbrouwer te zijn.

Groeten,

A3

Adrie

En ook de koude variant smaakt prima. Zo met een paar dagen verschil ertussen proef ik eigenlijk geen verschil met de "warme" variant. Toen mijn vriendin het bier rook (zij wist niet wat ik had ingeschonken) was haar reactie: dit ruikt naar pils. Heerlijk, zo'n vriendin. Ik vrees, dat we van dit bier te weinig hebben gebrouwen.

Groeten,

A3

MO

Adrie -en de andere broeders-,

Gisteren hebben we een avond gehad van de Maasland Thuisbrouwers. David had jullie pils en de Rooie Rakker meegenomen. We begonnen logischerwijs met de pils, dus die konden we nog kritisch proeven. Iedereen was het erover eens: het is een echt pils en hij is hartstikke lekker. Hij kon de vergelijking met Hertog Jan zeer makkelijk aan. Hij was wat warm, dus we konden hem niet 100% op waarde schatten. We vonden de hoppen wat zacht, en ik dacht zeker te weten dat er Saaz hop gebruikt was. David wist dat niet meer, maar als ik het nu nalees alhier dan denk ik dat de Hallertau voor de specifieke smaak heeft gezorgd. De gist heeft de "pils" eigenschappen zeker niet verpest - ziehier de mening van de Maaslandbrouwers!
Overigens jammer dat je er niet bij kon zijn A3!

Gr
MO

Adrie

Ha MO,

De pils heeft inderdaad Hallertau als aromahop en die is heel goed te proeven. Jammer dat de pils wat te warm was, want dan komt de bitterheid wat teveel naar voren is mijn ervaring. Volgende keer ben ik er weer bij, als het goed is!

Groeten,

A3

Herman

Ha3! (op vakantie?),

Zo juist heb ik een flesje van jullie pils geproefd. Zoals ook al op de meeting aangegeven: lekker hoppig. Persoonlijk wel mijn smaak, maar zal als pils nu minder punten scoren denk ik door de hogere bitterheid dan wij gewend zijn in ons kikkerlandje. Kan overigens best tippen aan een Duitse pils, al is de hop wel wat rauw, haast of ie gedryhopt is.

Prima bier, ik lust er nog wel een! (en da's toch meestal het beste teken  ;D )

Herman

Vergelijkbare Topics (7)

31994

Reacties: 24
Gelezen: 5413

4893

Reacties: 1
Gelezen: 1729

26972

Reacties: 9
Gelezen: 5081

41527

Reacties: 17
Gelezen: 3048

28537

Gestart door hetspook

Reacties: 2
Gelezen: 1943

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.