Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pilsner

Gestart door Johannes, 12-02-2004 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

:brouwen:      

Mocht m'n Lentebok er dit weekend aan toe zijn om te worden geheveld, dan heb ik om het maximale uit de gist te halen, alvast een pilsrecept bedacht:

ProMash Recipe Printout

Recipe : Pilsner

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

02-A  European Pale Lager, Bohemian Pilsner

Min OG:  1.044   Max OG:  1.056
Min IBU:    35   Max IBU:    45
Min Clr:     7   Max Clr:    12  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        20.00    Wort Size (LTR):   20.00
Total Grain (kg):         4.36
Anticipated OG:          1.052    Plato:             12.76
Anticipated EBC:          11.5
Anticipated IBU:          52.2
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name            
--------------------------------------------------
 88.5     3.86 kg.  Pilsener        
  5.7     0.25 kg.  CaraVienna      
  5.7     0.25 kg.  Munich Malt      

Hops

Amount     Name                Form    Alpha  IBU  Boil Time

40.00 g.     Challenger           Whole    8.00  50.6  75 min.
 15.00 g.     Czech Saaz          Whole    3.50   1.6  10 min.

Yeast
-----

Wyeast 2178 Wyeast Lager Blend

Voorgekookt water 4L/kg, de bitterheid zal minder zijn dan hier aangegeven omdat de hop al een jaartje in de vriezer ligt.

:degroeten:

Johannes

Herman

Hoi Johannes,

Mocht je dit bier ooit willen inzenden, dan zal de kleur zo goed als zeker als te donker beoordeeld worden (al valt het wellicht binnen de norm). De hopbitterheid bij ingevroren hop neemt niet heel erg snel af, maar dat weet je denk ik wel. Ik neem aan dat je nu voor het Urtyp gaat? Een boheems type is altijd wat rijker in restsuikers.

Herman

Johannes

Herman,

Kleur is inderdaad wat donker maar valt binnen de stijl, in promash wordt als max aangegeven 12 ebc, in de biertypengids max 14. Optische aspecten zijn bij mij totaal ondergeschikt, zowel qua kleur of troebelheid.
Al was de kleur 50 ebc, als 'ie maar lekker is ;D

Ik ben al lang blij als ik een smakelijk pilsje zou kunnen brouwen, of deze dan wordt ingezonden is afhankelijk van het eindresultaat.
Wat de afname van bitterheid betreft, promash geeft niet de mogelijkheid om dit te berekenen wanneer je de hop invriest. Waarschijnlijk ook omdat de afname nihil is.
In de thread Zaneken pilsener wordt aangegeven dat Challenger geen geschikte hop zou zijn.
Maar ook in mijn geval is het een restje wat al te lang in de vriezer ligt.

Johannes

Johannes

Nog even dit: Munich dient voor de moutige smaak, en de caravienna voor de body, de berekende kleur is op basis van hetgeen promash aangeeft voor caravienna nl.: 52 op de verpakking staat 30 tot 60 ebc dus de kleur kan nog lager (of hoger) uitvallen.
Het bier moet niet al te droog worden ivm met de hoge bitterheid en, zoals Herman zei: het biertype.
Als maischschema: 35' op 60 en 35' op 70 dan maar?

Johannes

MO

Zover mijn kennis reikt voor wat betreft pilseners lijkt mij dit een prima schema voor een niet al te droog bier.
gr
MO

Johannes

Ik zit nog te dubben of ik nou wel of niet decoctie toe zal passen, ik heb inmiddels flink wat threads gelezen waar zowel voors als tegens in voorkomen.

Opmerkingen als: '..decoctie(...) oxidatie(...) lang leve infusie!
Tegen decoctie dus.
'Deze heb je zeker zelf gebrouwen' over een pils met infusiemethode waartegen een decoctiepils wel als 'echte' pils door zou gaan.

:weetniet:

Hellllluuuuup!!!!!

Johannes

Edgar

Doen, die decoctie. Is werkelijk niet moeilijk.

MO

Niet doen. Er is veel discussie over de beloofde extra moutige smaak die het op zou leveren.

Zo kom je ook niet verder (haha!)

gr
MO

Adrie

Johannes,

Voor onze eerste Zaneken pilsener hebben we decoctie toegepast. Een hoop gedoe, maar geen oxidatiesmaak! Wel een volmondige pils met een hoop body en een prettige moutigheid. Vorige week hebben we hem wederom gebrouwen, maar nu met infusie. Het bier staat nog te gisten, dus de verschillen kan ik nog niet vertellen, maar als het bier klaar is, zal ik dat zeker doen. Nog even geduld dus.

Groeten,

A3

Johannes

Tussenstand:1-1

Johannes

Goed, gelijkspel ik ga nu brouwen dus dat wordt kop of munt

Johannes

Vergelijkbare Topics (7)

15858

Gestart door korek

Reacties: 7
Gelezen: 4844

689

Reacties: 13
Gelezen: 9497

6044

Reacties: 76
Gelezen: 21416

14615

Gestart door Thomas

Reacties: 10
Gelezen: 4025

34264

Gestart door Jules

Reacties: 42
Gelezen: 8128

4819

Reacties: 30
Gelezen: 8597

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.