Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Flesjes spuiten

Gestart door jan le mercier, 05-10-2015 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

jan le mercier

Ik heb hier flesjes die spuiten. Guschers. Daarnet heb ik er nog eentje open gedaan en onmiddellijk spoot het bier eruit. Jammer: want de smaak is wel lekker.

Als je nu met een naald of de punt van een passer een gaatje in het kroonkurkje prikt, wat gebeurt er dan precies?

Of wanneer je het kroonkurkje heel efkens open laat sissen...

Spuit het bier dan ook tegen het plafond?

Weet iemand dat?

Jan.

Adbrouwt

Citaat van: jan le mercier op 05-10-2015  20:25 uIk heb hier flesjes die spuiten. Guschers. Daarnet heb ik er nog eentje open gedaan en onmiddellijk spoot het bier eruit. Jammer: want de smaak is wel lekker.

Als je nu met een naald of de punt van een passer een gaatje in het kroonkurkje prikt, wat gebeurt er dan precies?

Of wanneer je het kroonkurkje heel efkens open laat sissen...

Spuit het bier dan ook tegen het plafond?

Weet iemand dat?

Jan.
Onlangs ook gehad. Flesjes flink terug koelen tot rond 1 à 2 graden. Dopje eraf en snel een nieuwe erop drukken. Zo heb ik nog 90 procent van flesjes kunnen redden.

jan le mercier

Ad,

Hoe lang had je die toen in de diepvries gestoken?

jan

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 05-10-2015  21:04 uOnlangs ook gehad. Flesjes flink terug koelen tot rond 1 à 2 graden. Dopje eraf en snel een nieuwe erop drukken. Zo heb ik nog 90 procent van flesjes kunnen redden.

Dan raak je niet zo veel koolzuur kwijt. PietO de bedenker van de naaldmethode liet dat een hele tijd geleden zien op een clubavond van De Roerstok.

Nak

Herkenbaar, want ik heb dat enige maanden gelden met een Oesterstout gehad. Kostte mij zeker 12 keer voorzichtig de kroonkurk liften om koolzuur af te laten. Een hele klus bij 76 flesjes... (De naaldmethode eindigde met een venijnig straaltje tegen het plafond, dus dat werd hem niet). Uiteindelijk alsnog een
goed bier geworden. Loonde in mijn geval de moeite!

Henielma

Ik heb in 2007 eens gerekend hoeveel koolzuur je kwijtraakt door het openen van het dopje en daarna weer opnieuw afsluiten van het flesje. Het is inderdaad niet veel:
Zie onderstaande link:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6098.msg69538.html#msg69538

Wat beter werkt is inderdaad de speldenprik methode of wat ik vaker gedaan heb is het bier een paar dagen in de koelkast plaatsen hierna de uit de koelkast halen, dop losmaken en er los opleggen en bijvoorbeeld 20 minuten koolzuur laten ontsnappen en dan weer een nieuwe kroonkurk plaatsen en je hoeveelheid koolzuur is afhankelijk van de wachttijd aanzienlijk verminderd.

Vergelijkbare Topics (7)

18907

Reacties: 13
Gelezen: 3695

40743

Reacties: 8
Gelezen: 1475

33255

Reacties: 38
Gelezen: 7170

22139

Reacties: 48
Gelezen: 21803

16904

Reacties: 36
Gelezen: 21424

43945

Reacties: 19
Gelezen: 2083

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.