Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Flesjes

Gestart door jan le mercier, 10-02-2014 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

jan le mercier

Ik weet het: een gegeven paard kijk je niet in de bek. Ik vind dit persoonlijk een waarheid als een koe en om de ark helemaal compleet te maken: ik sta er achter als een... Ja? Als een wat? Als een eenhoorn?

Iemand gaf me gisteren meer dan 50 33cl-flesjes. Vind ik ronduit sympathiek. Hij had ze speciaal voor mij bijgehouden. Tof!

Maar toch... Hoewel hij beweerde dat hij ze had "omgespoeld", waren de flesjes helemaal smerig. Nu ja: het paard heeft nu eenmaal een bek, nee? Ik begon dus te spoelen en te spoelen. Het net staat vol met berichten over hoe je dat precies moet doen (heet water, een nacht laten weken, soda, chemiproxi)... Maar bij mij wil dat dus echt niet lukken, he. Als ik zelf een flesje uit heb geschonken, spoel ik dat onmiddellijk om en zet ik het op z'n kop op het druiprek. Dan is dat proper. Maar als het bier eenmaal is opgedroogd, krijg ik dat niet meer goed. Het zou kunnen dat het aan mijn paranoia ligt (dat wil ik niet ontkennen), maar het komt gewoon niet goed.

Jan.

luftie

Heb je al gootsteenontstopper geprobeerd?

ff zoeken hier op het forum,  zijn behoorlijk wat schoonmaak mogelijkheden.

koffie

Gooi een nachtje in een gistvat of andere grot bak met water met oxi.
Moet je natuurlijk wel al oxi (of caustic) in het hete water hebben zitten voordat je de flesjes erin doet en vol laat lopen ;)

jan le mercier

Koffie,

Het gaat alleen maar over de bodem van de flesjes die "vies" is: daar ligt er aangekoekt bier of gist op. Ik kan dus ook een paar liter water opwarmen, daar Chemipro oxi in doen en dat dan met een trechter in de flesjes gieten en een nacht of twee laten staan. Klopt, he?

Maar al gooi je me in de kerker: dat wil dus niet lukken. Ook als ik ze nadien bewerk met een borstel, krijg ik het niet goed. Het is heel moeilijk om met die borstel op de bodem van het flesje te komen.

Jan

Oscar

Haal de "schone" flesjes er tussen uit en lever de vieze in. Een grote brouwerij maakt ze dan wel weer schoon. Scheelt een hoop werk. En dan gewoon verder gaan met "schone" flesjes sparen. We komen nu weer op een discussie die tot in den treuren in uitgemolken. Daar kun je avonden aan besteden om dat allemaal te lezen...

jan le mercier

Excuus! Ik wou zeker niet melken: was gewoon een beetje teleurgesteld omdat het na een namiddag van beste bedoelingen zo erg was tegengevallen.

Jan

koffie

Plaats eens een foto van je vieze flessen?

Edolem

Doe maar gewoon de reactie van luftie volgen. Bij de Kruidvat gootsteenontstopper halen, met van die korreltjes. Een paar korreltjes in de flesjes, warm water erop, goed zwenken en even (half uurtje) laten staan. Goed daarna spoelen.
Of als je hebt. Chemipro acid of zo. Werkt ook goed.
Geen probleem hoor.

Gerb

Ik krijg ook wel eens van dit soort flesjes, maar als het na zo'n behandeling (met soda/loog) nog niet loskomt, dan dump ik de flesjes. Het zou niet zoveel moeite moeten kosten en de vraag is of je dan echt alles verwijderd. Een enkel achtergebleven stukje kan voor het vrijkomen van koolzuur zorgen bij het openen. Koop een krat pils en nodig een paar vrienden uit, de volgende dag kan je dan bottelen.

RJT

Citaat van: Gerb op 11-02-2014  11:30 uKoop een krat pils en nodig een paar vrienden uit, de volgende dag kan je dan bottelen.

+1

ik koop een krat Holger pils (niet te zuipen), kost me €4,39. Die gaan gevuld en al een bad met Chemipro in om het etiket af te weken, daarna leeg ik ze en spoel ik ze om met water. Geen gedoe meer met lege flesjes van anderen. Dit scheelt me zó veel werk en geeft me zo veel zekerheid dat het me de €4,39 per krat wel waard is.

Maarten

Citaat van: RJT op 11-02-2014  12:28 u+1

ik koop een krat Holger pils (niet te zuipen), kost me €4,39. Die gaan gevuld en al een bad met Chemipro in om het etiket af te weken, daarna leeg ik ze en spoel ik ze om met water. Geen gedoe meer met lege flesjes van anderen. Dit scheelt me zó veel werk en geeft me zo veel zekerheid dat het me de €4,39 per krat wel waard is.

Dat is dan ook wel overdreven he. Ik hou 2 soorten lege flesjes bij: ondersteboven als ik ze meteen na schenken (of zelfde avond nog) heb gespoeld, en rechtop is dus vies. In 2 kratjes. Als je dan geen zin hebt om te spoelen hoeft dat niet. Etiketten gaan na bottelen pas eraf, dan moeten de flesjes toch in bad ivm gemorst bier.

Het is waar: eenmaal aangekoekte flesjes zijn vreselijk lastig om schoon te maken, en zijn niet de moeite waard. Als het een kado was is dat pijnlijk, en blijkbaar vind je het dan toch waard. gootsteenontstopper (NaOH) onderin plus beetje kokend water, schrobben (elektrische tandenborstelkop op uiteinde penseelsteel lijmen!), een uur laten staan, uitspoelen, controleren, 5x goed uitspoelen moet voldoende zijn voor de meesten. Er zijn er dan bij die niet schoon worden, maar die moet je dan toch maar inleveren. Bijt je er niet op vast, het is zonde van je tijd.

Ik heb ook een paar vrienden geinstrueerd hoe ze flesjes moeten spoelen. Dat is dan een extra bron van flesjes, maar zelf krijgen ze ook geen fruitvliegjes meer. Ook een uitkomst, en dan heb ik tenminste ook een paar vaste afnemers. Kun je vaker brouwen :D :brouwen:

RJT

Of het overdreven is moet iedereen zelf maar bepalen.  Ik zit op 15 kratten voorraad,  en die rouleer ik uiteraard intern. Maar voordat ik die ooit leeg had,  of voordat ik weer eens twee kratten weggeef aan bekenden hanteer ik de 'koop-en-spoel-weg' methode.

koffie

Voor 5 euro plus statiegeld moet je inderdaad niet tobben :)

jan le mercier

Een krat? Hoeveel flesjes zijn dat? 24?

Dan zou je dus 360 flesjes reserve moeten hebben? Klopt dat?

Mag ik ook weten hoeveel flesjes jullie zo in totaal hebben?

Jan.

RJT

Nou ja,  reserve...  Het overgrote deel zit vol met bier hoor :-)

BRAAF bier

Over het algemeen gebruik ik warm/heet water en biotex of vaatwastabletten.
Mocht ik een fles echt niet zuiver krijgen spuit ik er een keer met de sproeier in. Gewoon de het spuit pistool wat je ook gebruikt in de tuin of om je auto te wassen..

jan le mercier

Dit was een tip die ik vorige week kreeg: ik had een 50tal flesjes (veel Orval) die ik maar niet proper kreeg. Ik had al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik heb er nu gewoon een bodempje alcoholazijn in gedaan, dat een nachtje laten trekken en vandaag gespoeld. De flesjes zijn helemaal proper, op zes na.

Nu weet ik wel niet hoe ik de azijngeur eruit moet krijgen.

Iemand een idee?

Alvast bedankt,

Jan.

ciesvandekwis

Wat sodakristallen in heet water oplossen werkt meestal wel goed ontgeurend.

Vergelijkbare Topics (7)

19619

Reacties: 16
Gelezen: 8843

03-03-2012 10:13 u
door henkg
11763

Reacties: 7
Gelezen: 5572

35673

Reacties: 9
Gelezen: 2286

27744

Gestart door DavidR

Reacties: 8
Gelezen: 4328

18479

Reacties: 21
Gelezen: 6292

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.