Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

T58 nieuwe ideale temperatuur

Gestart door Mans, 07-11-2022 13:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Mans

Hoi Brouwgasten,

Mij viel op dat de ideale vergistingstemperatuur die op de verpakking van T58 gist staat is veranderd.

Ook op de website van Fermentis is de ideale vergistingstemp. Verhoogd van 18-26 graden

Weet iemand hier meer van?

Jacques

Citaat van: Mans op 07-11-2022  13:41 uHoi Brouwgasten,

Mij viel op dat de ideale vergistingstemperatuur die op de verpakking van T58 gist staat is veranderd.

Ook op de website van Fermentis is de ideale vergistingstemp. Verhoogd van 18-26 graden

Weet iemand hier meer van?

@Gino Baart
Is het voor jou mogelijk om te reageren?

hansHalberstadt

Van 28 naar 26 is nogal een verhoging. Of lees ik het verkeerd en is de range nu 18-26? In dat geval: wat was de range dan oorspronkelijk?

hansHalberstadt

hansHalberstadt

Waarschijnlijk gaat de gisting dan te langzaam bij 12 of slaat dan te snel neer of heeft het geen (neutraler) smaakvoordeel tov 15. Dan kun je beter 15 kiezen.

JanDeGraaff

Ik heb weleens op een Amerikaans forum gelezen dat men de optimale temperatuur voor de T-58 rond de 20ºC houdt. Daaronder zou de vergisting te langzaam gaan met een verhoogd risico op stokken en daarboven teveel fruitigheid produceren [sic]. Ik lees net een draadje op het Vlaamse forum dat men 'm ook aanbeveelt op zo rond de 20ºC

Wellicht dat Fermentis hier onderzoek naar gedaan heeft en tot een ander inzicht is gekomen dan de eerder geadviseerde 12–25ºC met een optimum tussen de 15–20ºC? Maar daar zou Fermentis c.q. Gino Baart inderdaad meer over moeten kunnen zeggen. Op de Fermentis website kan ik op het moment van schrijven niks terugvinden hierover.

Sjoerd

Heel veel gebrouwen met T-58, gewoon 20 graden, geeft wat mij betreft het mooiste resultaat.

Spyro

Citaat van: Sjoerd op 08-11-2022  21:00 uHeel veel gebrouwen met T-58, gewoon 20 graden, geeft wat mij betreft het mooiste resultaat.
Heb daar ook al ettelijke biertjes mee gebrouwen, doch ondanks het steeds beluchten en gistvoeding al wel een paar keer een "gestokte" vergisting gehad, al zou ik het liever een "luie" gisting noemen, want na 1,5 weken geen activiteit ging ie opeens verder, raar gistje vind ik, die T-58. 

Wvo88

Citaat van: Spyro op 09-11-2022  00:45 uHeb daar ook al ettelijke biertjes mee gebrouwen, doch ondanks het steeds beluchten en gistvoeding al wel een paar keer een "gestokte" vergisting gehad, al zou ik het liever een "luie" gisting noemen, want na 1,5 weken geen activiteit ging ie opeens verder, raar gistje vind ik, die T-58.

Hoe kreeg je de gestokte gisting weer aan de gang? Ik heb een splitbatch gedaan met T-58 en een MJ M31. De T-58 staat nu al een week stil op een SG van 1.033 (begin SG was 1080).De MJ M31 gist lekker door zoals verwacht en heeft een SG van 1.012 inmiddels.

Spyro

Citaat van: Wvo88 op 09-11-2022  19:28 uHoe kreeg je de gestokte gisting weer aan de gang? Ik heb een splitbatch gedaan met T-58 en een MJ M31. De T-58 staat nu al een week stil op een SG van 1.033 (begin SG was 1080).De MJ M31 gist lekker door zoals verwacht en heeft een SG van 1.012 inmiddels.
Toen ik wou ingrijpen zag ik dat het waterslot terug stilletjes aan terug aan het werken was, dus die had blijkbaar een dikke week rust genomen, raar, maar ik had denk ik wel de temperatuur wat hoger gezet toen, is al een hele tijd geleden, kan het mij niet zo goed meer herinneren, maar ik denk het wel, zou het meest logische geweest zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 25-11-2022  00:34 uToen ik wilde ingrijpen zag ik dat het waterslot terug stilletjes aan terug aan het werken was,
de luchtdruk is omhoog gegaan afgelopen week, dus als je een uitgegist bier had vorige week dan loop je kans dat het door de hogere luchtdruk andersom gaat borrelen.
luchtdruk22_25nov.gif 
Ik gebruik een systeem met extra toevoer van koolzuur en moest afgelopen week bij mijn uitgegiste tripel wel een paar liter koolzuur toevoegen, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=672057 voor dat systeem.

Mans

Ik heb een telefoontje gehad van Fermentis. En de door hun aanbevolen vergistingstemperatuur is daadwerkelijk bijgesteld naar 18-26 graden, staat dus ook op de nieuwe pakjes.

Hoe maak je met deze gist een lekker tripel bier dat niet te zoet of te alcoholisch is? Steeds een irritante zoethoutsmaak.

Lukt mij met andere gisten veel beter, of het is kwestie van smaak.

Snelbier

Citaat van: Mans op 23-12-2022  19:53 uHoe maak je met deze gist een lekker tripel bier dat niet te zoet of te alcoholisch is? Steeds een irritante zoethoutsmaak.
Lukt mij met andere gisten veel beter, of het is kwestie van smaak.
Eigenlijk stel je 3 vragen  :police: .  Zoet, alcoholisch, en zoethout.
- Zoet is deels een eigenschap van de gist.  Gisten met laag SVG laten meer restsuikers, geeft iets zoeter (maar vooral volmondig) gevoel.
  Kan je gek genoeg compenseren met meer kristalsuiker. Laat géén restsuikers achter, bier wordt 'droger'.
Esters die gisten aanmaken verschillen per soort/ras. Sommige esters geven een zoetere indruk, ondanks gelijk SVG van de gisten.
  Lastig te compenseren.. Meer kristalsuiker geeft méér gist-esters dan wort.
Zoet sturen in je bier is dus een combi van juiste gist én kristalsuiker%.  Naast mouten en mais-schema, voordat ik op het strafbankje moet  :weetniet: .
- Alcoholisch. Als je het proeft (beetje branderig gevoel) is het eigenlijk foute boel.
Betekent dat er te warm is vergist, geeft meer hogere alcoholen. Kan ook schuim-negatief zijn.
- Zoethoutsmaak. Voor mij NIET te linken aan een gist of mout, soms heb je het. T58 is wat betreft bij mij NIET verdacht..
Afgelopen 3 jaar meerdere bieren gebotteld met dat bijsmaakje, verdween meestal binnen enkele weken.
Smaak in bier is een combi van mouten, hops, gist, en brouwerskunde.. Ik kan niet bepalen waar dat zoethoutsmaakje vandaan komt.
Als ik het wel wist zou ik velen gelukkig maken, hoeven ze geen zoethout etc bij de apotheek te halen..

Lekkere tripel met T58? Genoeg te vinden in de afdeling 'Bewezen recepten'..
In Karmeliet-soortig tripel werkt het goed.
In witbier kan het werken, geeft Fermentis ook aan.
Proost, Snelbier.

Toevoeging: T58 gaf bij mij vaak problemen met schuim (houdbaarheid). En ik was zeker niet de enige.
Met opschroeven van de 'ideale temperatuur' zullen velen warmer vergisten waardoor meer hogere alcoholen én slechter schuim??
Dit draadje blijft nog even open..

Arthur B

Citaat van: Snelbier op 24-12-2022  16:29 uZoethoutsmaak. Voor mij NIET te linken aan een gist of mout, soms heb je het. T58 is wat betreft bij mij NIET verdacht..

Afgelopen 3 jaar meerdere bieren gebotteld met dat bijsmaakje, verdween meestal binnen enkele weken.
Smaak in bier is een combi van mouten, hops, gist, en brouwerskunde.. Ik kan niet bepalen waar dat zoethoutsmaakje vandaan komt.

Ik vind het ook lastig, maar ik heb het vermoeden dat verborgen hoekjes met donkere wort uit voorgaande brouwsels bij mij in het verleden hebben meegespeeld. De laatste tig brouwsels heb ik geen problemen meer, maar voorheen wel.

Of ik het infectie zou noemen weet ik niet, maar als dat het was dan in ieder geval geen zure bijverschijnselen.

Mans

Bedankt voor jullie reacties!  :groots:

Vergelijkbare Topics (3)

33882

Reacties: 65
Gelezen: 18804

16015

Reacties: 49
Gelezen: 14207

44571

Gestart door Jacques

Reacties: 0
Gelezen: 509

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.