Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Westmalle tripel kloon nr. 9 van Henk oet Paiz

Gestart door TonvR, 29-08-2016 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

stiaanke

Citaat van: Jacques op 21-12-2019  11:15 uNiet alleen de vergistingstemperatuur maar ook de hoeveelheid gist is van belang. Gebruik zo'n 25% minder gist dan Mr Malty of een andere rekenhulp uitrekent en vergist bij zo'n 18 à 19 ºC. Je krijgt dan meer vergistingsnevenproducten zonder dat het een echte fruitschaal wordt.
Gelezen op de site van Westmalle.
Vergisting gebeurt op 19 tot 20 graden.

middelaersch

Citaat van: stiaanke op 21-12-2019  22:50 uGelezen op de site van Westmalle.
Vergisting gebeurt op 19 tot 20 graden.

Dat staat ook in Brew Like a Monk. Maar ik heb ergens gelezen dat je vergistingstemperaturen op een grote installatie niet zomaar mag vertalen naar 'onze' tonnetjes van 10/20/30 liter. De druk in die grote hoge vaten is veel hoger en dat schijnt ook een behoorlijke invloed op het vergistingsproces te hebben. Met andere woorden: dat ze bij Westmalle op 19/20 graden vergisten wil niet zeggen dat je dat voor een kloon ook aan moet houden. Hoe dit precies zit weet ik helaas niet (klok/klepel problematiek  :-[  )  Misschien dat iemand anders daar wel het fijne van weet?

Juindorper

Citaat van: middelaersch op 22-12-2019  01:05 uDat staat ook in Brew Like a Monk. Maar ik heb ergens gelezen dat je vergistingstemperaturen op een grote installatie niet zomaar mag vertalen naar 'onze' tonnetjes van 10/20/30 liter. De druk in die grote hoge vaten is veel hoger en dat schijnt ook een behoorlijke invloed op het vergistingsproces te hebben. Met andere woorden: dat ze bij Westmalle op 19/20 graden vergisten wil niet zeggen dat je dat voor een kloon ook aan moet houden. Hoe dit precies zit weet ik helaas niet (klok/klepel problematiek  :-[  )  Misschien dat iemand anders daar wel het fijne van weet?
Door de hoge druk op de gistkoek worden relatief minder esters gevormd dan in onze hobby vaatjes.

Jacques

Snelbier

Citaat van: Johnny Stardust op 21-12-2019  09:47 uVanavond gaan we deze brouwen. Welke temperatuur houden we aan als we zo dicht mogelijk in de buurt van een Westmalle Tripel willen blijven/komen?  :brouwen:
Zie ook eerdere antwoorden. Het is geen absoluut getal, hangt van meer factoren af.
Hier nog een linkje van onszelf: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=579225
  Komt níet overeen met info van Westmalle-site, maar ik neem het zonder meer aan.
Als we zonder cct vergisten komen we 2'C lager uit? Dus 20-21'C?
Forumleden melden verschillende (afwijkende) resultaten bij diverse temperaturen, weinig peil op te trekken.
Zelf start ik onder 20'C en laat de temp in enkele dagen oplopen tot 21-22'C.  Uitgisten op 21'C.
Vergisting wordt boven 20'C een stuk heviger en meer schuim. Hoeft niet per sé goed te zijn, maar het gist snel uit en smaakt me prima. Géén velpon-smaakjes en fruit 'normaal'..
Proost, Snelbier.

Toevoeging: Ouder topic zie ik net, dus mosterd na de maaltijd.
  De nieuwe hashtags zijn wat verwarrend, schoppen topics omhoog  >:D

Jacques

Citaat van: Snelbier op 07-04-2022  11:09 uToevoeging: Ouder topic zie ik net, dus mosterd na de maaltijd.
  De nieuwe hashtags zijn wat verwarrend, schoppen topics omhoog  >:D

Klopt. Het is jammer genoeg niet mogelijk een hashtag toe te voegen aan een bestaand bericht dat in het overzicht van de hashtags weergegeven wordt. Deze mod werkt wat dit betreft minder goed dan ik gehoopt had.

Hopelijk kan M de oude tags weer tot leven roepen. Dat is wel een behoorlijk karwei waar hij de nodige uren mee bezig zal zijn. Gelukkig hebben meerdere leden een donatie gegeven aan het forum waardoor M het niet voor nop hoeft te doen. De donaties wordt op deze manier heel nuttig besteed.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.