Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ketel met kraan voor inductieplaat

Gestart door Ambibenderix, 20-01-2020 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Ambibenderix

Hallo allemaal,

Een eerste vraagje aan de experten en ervaringsdeskundigen hier, na grondig doorzoeken en veel ervaring opdoen op dit forum. Waarvoor dank ;)

Ik heb een Hendi 3500 besteld en ben nog op zoek naar een inductie-geschikte ketel(s) met kraan (volume rond 35 liter).

Ik begrijp dat de Brewtech SS kan, maar wel aan een zekere prijs (+-180 euro). Ik heb ondertussen van Malt Miller bevestiging gekregen dat hun ketel met kraan (+-96 euro + transportkosten) werkt op een krachtige inductieplaat maar problemen kan ondervinden op lagere wattage platen, dus dat zou hier geen probleem zijn.

Vandaar mijn vraag, wat rechtvaardigt de hogere prijs van zo een Brewtech, of kan de Malt Miller perfect doen wat een beginnende (of meer gevorderde) brouwer nodig heeft ? Of zijn er nog andere alternatieven voor pannen geschikt voor inductie (met kraan) ?

Alvast bedankt !

Geert

Sjoerd

Ik heb bij de Kooy Jubega 2 50 liter ketels gekocht voor 150 euro per stuk meen ik, heeft een dikkere bodem dan de Brewtech werkt super op een Hendi 3500 W.

Ambibenderix

Is het dan kort door de bocht te zeggen dat de Malt Miller ketels waarschijnlijk een dunnere bodem hebben ?

Wat me dan tot de volgende vraag brengt: Wat is de toegevoegde waarde van een dikkere bodem? Langere levensduur? Betere warmte-overdracht (rekening houdend dat het hier over inductie gaat)? Ander?

Rob Q

CiteerWat me dan tot de volgende vraag brengt: Wat is de toegevoegde waarde van een dikkere bodem? Langere levensduur? Betere warmte-overdracht (rekening houdend dat het hier over inductie gaat)? Ander?

Een dikkere bodem zal niet zo snel kromtrekken. (Hol of bol gaan staan).

Ambibenderix

Citaat van: Rob Q op 21-01-2020  18:04 uEen dikkere bodem zal niet zo snel kromtrekken. (Hol of bol gaan staan).

Makes sense ! Ik vraag me af of dat een reëel gevaar is voor bvb. zo een Malt Miller ...

Hermanl

Even verdergaand op deze draad ... Excuses als ik iemands topic hiermee zou kapen.

Ik heb me dit weekend een Brewtech 10 gal ketel aangeschaft.  Nu twijfel ik nog tussen inductie en gas om te gaan koken.
Inductie voor het gebruiksgemak vooral en ik dacht aan een Hendi 3500.  Echter ... We zitten thuis wel nog met oude elektrische bekabeling (een deel nog met van dat stoffen omhulsel); Gaat dit ding het wel trekken op zo'n oude bekabeling (1 fase) ?
Alternatief zou gas worden maar is er dan later nog een weg terug naar inductie? Ik denk hierbij vooral aan het eventueel kromtrekken van de bodem. Of gaat die Brewtech daar minder onderhevig aan zijn?

Grt,
Herman

André de Laat

Citaat van: Hermanl op 26-05-2020  09:02 uEven verdergaand op deze draad ... Excuses als ik iemands topic hiermee zou kapen.

Ik heb me dit weekend een Brewtech 10 gal ketel aangeschaft.  Nu twijfel ik nog tussen inductie en gas om te gaan koken.
Inductie voor het gebruiksgemak vooral en ik dacht aan een Hendi 3500.  Echter ... We zitten thuis wel nog met oude elektrische bekabeling (een deel nog met van dat stoffen omhulsel); Gaat dit ding het wel trekken op zo'n oude bekabeling (1 fase) ?
Alternatief zou gas worden maar is er dan later nog een weg terug naar inductie? Ik denk hierbij vooral aan het eventueel kromtrekken van de bodem. Of gaat die Brewtech daar minder onderhevig aan zijn?

Grt,
Herman

Ik woon in een oud tot appartementen omgebouwd gebouw. Ik gebruik de Hendi zonder problemen op vol vermogen. Ik gebruik ook 10 gallon ketels van Brewtech. Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat pannen die ooit op gas zijn gebruikt niet meer geschikt voor inductie zouden zijn. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Succes!

Rob Q

In eerste instantie ligt het denk ik eraan hoe je meterkast is opgezet. Wat is de hoogte van het amperage van je zekeringen. 10 A of 16 A. Reken voor elke ampere ongeveer 220 Watt. Bij 10 A kan er dus een apparaat op draaien dat 2200 W nodig heeft (afgezien bij opstarten de piekbelasting) Bij 16 A ongeveer 3200 W.
Heb je een oven, een wasmachine of een vaatwasser? Kijk eens wat die verbruiken, met de bekabeling zal het wel meevallen.

Wildor

Citaat van: Hermanl op 26-05-2020  09:02 u... is er dan later nog een weg terug naar inductie? Ik denk hierbij vooral aan het eventueel kromtrekken van de bodem ...

Ook de beste pannen kunnen kromtrekken. Ook als je alleen inductie gebruikt. Dit komt omdat niet alle kookzones voorzien zijn van een evengrote spoel. Het temperatuurverschil in het midden is dan behoorlijk afwijkend van de randen. Door koken van vloeistoffen zal dit niet snel gebeuren, maar zelfs koekenpannen met carbon staal kunnen dan vervormen. Soms tijdelijk, en wordt ie weer recht na het afkoelen, maar soms ook niet. Dus wees bewust van het fenomeen.

Voorkomen is beter als genezen. Warm de pan voorzichtig op, en niet gelijk op standje 3000 W.
Als je de pan op het gas hebt gebruikt, zet je pan op een vlakke ondergrond, als je de pan pirouettes kan laten draaien, dan is het niet goed :)

William

middelaersch

Citaat van: Hermanl op 26-05-2020  09:02 uEchter ... We zitten thuis wel nog met oude elektrische bekabeling (een deel nog met van dat stoffen omhulsel); Gaat dit ding het wel trekken op zo'n oude bekabeling (1 fase) ?

Wellicht een stukje beroepsdeformatie dat mijn oog hierop valt... Ik wist niet dat dit nog voorkomt. Dit zou ik zo snel mogelijk laten vervangen. Ik weet niet waar je woont, maar in Nederland is dit al heel lang niet meer toegestaan.
En ik zou ook even de kleine lettertjes van je brandverzekering nakijken.

Uit je post maak ik op dat je zelf ook wel door hebt dat dit dubieus is, dit soort dingen gaan goed totdat ze fout gaan.

Hermanl

Citaat van: André de Laat op 26-05-2020  12:09 u... Ik meen ergens ooit gelezen te hebben dat pannen die ooit op gas zijn gebruikt niet meer geschikt voor inductie zouden zijn. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Succes!...
Meende ik ook ergens gelezen te hebben, vandaar mijn vraag ;-)
Zo'n Hendi kan je ook als bijzetvuurtje gebruiken bij een uitgebreid etentje of zo, wat het polyvalenter maakt dan een wokbrander op gas volgens mij.

André de Laat

Citaat van: Hermanl op 26-05-2020  18:13 uMeende ik ook ergens gelezen te hebben, vandaar mijn vraag ;-)
Zo'n Hendi kan je ook als bijzetvuurtje gebruiken bij een uitgebreid etentje of zo, wat het polyvalenter maakt dan een wokbrander op gas volgens mij.
Een Hendi is een professioneel apparaat. Het is geen prul...

Ambibenderix

Citaat van: André de Laat op 26-05-2020  19:32 uEen Hendi is een professioneel apparaat. Het is geen prul...

Kan ik bevestigen, temperatuurscontrole zeer makkelijk. Blij dat ik voor inductie heb gekozen  :brouwen:

SVB

Het probleem met pannen welke op vuur gebruikt zijn is volgens mij dat de bodem krom kan trekken en dus niet goed contact meer maakt. Bij mijn Polsinelli ketel zie je dat heel goed, die kan gewoon rondjes draaien, heb nu toch maar een losse brander daarvoor gekocht.

PDGRRR

Citaat van: SVB op 27-05-2020  07:52 uHet probleem met pannen welke op vuur gebruikt zijn is volgens mij dat de bodem krom kan trekken en dus niet goed contact meer maakt. Bij mijn Polsinelli ketel zie je dat heel goed, die kan gewoon rondjes draaien, heb nu toch maar een losse brander daarvoor gekocht.

Ik heb sinds kort ook 2 ketels van Polsinelli, maar de bodems van beide ketels stonden al bol toen ik ze uit de doos haalde, dus dat ligt volgens mij niet aan het feit dat ze op gas hebben gestaan. Ik wilde ze met behulp van een adapterplaat (stalen schijf van 2 mm dik) op inductie gaan gebruiken, maar ik zal dus eerst moeten kijken of ik die bodems kan bewerken waardoor ik de ketels wél op inductie kan gebruiken. Zoals ze nu zijn maken ze te weinig contact met de adapterplaat en gaan ze staan wiebelen door één-of-ander natuurkundig verschijnsel dat optreedt tijdens het verwarmen.

André de Laat

Citaat van: PDGRRR op 27-05-2020  09:10 uIk heb sinds kort ook 2 ketels van Polsinelli, maar de bodems van beide ketels stonden al bol toen ik ze uit de doos haalde, dus dat ligt volgens mij niet aan het feit dat ze op gas hebben gestaan. Ik wilde ze met behulp van een adapterplaat (stalen schijf van 2 mm dik) op inductie gaan gebruiken, maar ik zal dus eerst moeten kijken of ik die bodems kan bewerken waardoor ik de ketels wél op inductie kan gebruiken. Zoals ze nu zijn maken ze te weinig contact met de adapterplaat en gaan ze staan wiebelen door één-of-ander natuurkundig verschijnsel dat optreedt tijdens het verwarmen.

Het is je hopelijk bekend dat niet elke ketel geschikt is voor inductie? De juiste RVS pan voor inductie heeft een sandwich bodem.

André de Laat

Citaat van: Ambibenderix op 26-05-2020  21:59 uKan ik bevestigen, temperatuurscontrole zeer makkelijk. Blij dat ik voor inductie heb gekozen  :brouwen:

Ik heb er twee, de digitale versie´s. Meerstapsmaischen is een eitje met dat apparaat. Gewoon temperatuur instellen. De andere staat onder mijn kookpan. In no time een mooie rollende kook. Ik heb 10 gallon pannen van Ss Brewtech. Ben er heel tevreden over.

TymonK

Ik werk al jaren naar tevredenheid met een Arsegan (Brouwmarkt) pan van 35 liter. Werkt super icm Hendi3500.

André de Laat

Citaat van: TymonK op 27-05-2020  10:06 uIk werk al jaren naar tevredenheid met een Arsegan (Brouwmarkt) pan van 35 liter. Werkt super icm Hendi3500.

Ja, dat is goed mogelijk. Ik weet dat Menno-pannen dus niet geschikt zijn voor inductie. Jammer genoeg niet, dan had ik veel geld uit kunnen sparen.

PDGRRR

Citaat van: André de Laat op 27-05-2020  09:39 uHet is je hopelijk bekend dat niet elke ketel geschikt is voor inductie? De juiste RVS pan voor inductie heeft een sandwich bodem.

Ja, dat wist ik, ook toen ik de ketels aanschafte. Ik had alleen niet gedacht dat de vorm van de bodem een spelbreker zou zijn :( (ik had verwacht dat de bodem mooi vlak zou zijn)

Ambibenderix

Ik heb uiteindelijk 2 Brewferm ketels gekocht, zeer stevig en geschikt voor inductie (en ook zwaar 💪 😅)

André de Laat

Citaat van: Ambibenderix op 27-05-2020  17:22 uIk heb uiteindelijk 2 Brewferm ketels gekocht, zeer stevig en geschikt voor inductie (en ook zwaar 💪 😅)

Ik twijfelde tussen Brewferm ketels of Ss Brewtech. Ik koos voor Ss Brewtech. Kwalitatief doen ze denk ik niet voor mekaar onder maar i.v.m. latere updates en het dan niet hoeven boren trok mij over de streep om voor Ss Brewtech te kiezen. Ook de trubdam is mooi meegenomen. Tevens, en daarin had ik mij niet verdiept, is elk o-ringetje, moertje etc. makkelijk te krijgen. Inmiddels al zo´n 20 keer mee gebrouwen, en ik ben super tevreden. Vooral i.c.m. de Brewbuckets. 

Hermanl

Citaat van: Rob Q op 26-05-2020  12:33 uIn eerste instantie ligt het denk ik eraan hoe je meterkast is opgezet. Wat is de hoogte van het amperage van je zekeringen. 10 A of 16 A. Reken voor elke ampere ongeveer 220 Watt. Bij 10 A kan er dus een apparaat op draaien dat 2200 W nodig heeft (afgezien bij opstarten de piekbelasting) Bij 16 A ongeveer 3200 W.
Heb je een oven, een wasmachine of een vaatwasser? Kijk eens wat die verbruiken, met de bekabeling zal het wel meevallen.
Ik moet eens in de kast gaan kijken of dat 10 A of 16 A is.
In de keuken hebben we regelmatig 2 tot 3 pitjes op inductie aan staan samen met een oven, als je dat gaat optellen ga je wellicht makkelijk aan die 3500 W komen vermoed ik.
In de keuken hebben we dankzij verbouwing wel al nieuwe bekabeling dus daar gaat het wellicht risicovrij lukken, maar niet iedereen in huis is fan van brouwgeurtjes dus wijk ik wellicht uit naar de kelder waar deels nog oudere bedrading is. Of die zoveel geweld aan kan ben ik niet gerust in.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.