Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnen met brouwen

Gestart door joerisch, 26-02-2018 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

joerisch

Hallo allemaal,
graag wil ik beginnen met het brouwen van bier en dus ben ik aan het kijken naar een starters bierbrouwset. Nu ben ik verschillende sets tegen gekomen die allemaal sterk op elkaar lijken. Wat mij echter opviel was dat de set van de wijkgaard (http://www.dewijkgaard.nl/brouwpakketten-mini-startpakketten-bier-brouwen-soorten-mini-startpakketten-bier-brouwen_1212/ipa-mini-startpakket_6690.html) een filteremmer met filterzak heeft. Is het echt nodig om dit te hebben? Hoe zou ik anders mijn wort kunnen scheiden van het mout na het maischen? Of is er een andere bierbrouwset die ik beter kan kopen? Graag hoor ik jullie inzichten hierin!
Groet,
Joerisch

BrouwMark

Vreemd dat er bij dit pakket geen schrootmolen zit. Die is wel een must als je wilt gaan moutbrouwen. Of je moet je mout geschroot gaan kopen, maar dat raad ik je niet aan (zeer kort vers).

Voor het filteren heb je een filteremmer nodig. Die kun je zelf knutselen met horregaas en twee brouwemmers, of kopen met een filterplaat (zoek maar eens op filteremmer). Wat de emmer met filterdoek doet in deze set snap ik niet zo goed.

Je kunt ook kiezen voor BIAB (brew in a bag) brouwen, een makkelijke(re) methode die prima bier oplevert. Echter, als je veel liters wilt gaan brouwen wordt de zak op een gegeven moment wel erg zwaar. Ook iets om eens op te zoeken.

Verder is het handig om een goede koeler te regelen. Als je je wort snel kunt koelen ipv een nachtje af laten koelen, wordt je uiteindelijke bier een stuk beter, en heb je veel minder kans op infecties.

Mijn ervaring, en die van velen op dit forum, is dat de vergistingsemmers die bij startsets zitten niet altijd even luchtdicht zijn. Je kunt beter net iets meer uitgeven, en een vat met schroefdeksel kopen.

Kortom: als je vermoedt dat je niet na het eerste brouwsel alles op zolder gaat zetten en het nooit meer gaat doen: geef iets meer uit aan spullen die goed zijn, waar je dan vervolgens jaren lol van hebt.

Maarten1984

Ik heb na 1 brouwpoging in een soortgelijk gistingsvat gelijk een ander gekocht.

Als ik opnieuw een eerste pakket zou kiezen zou ik voor een beter gistingsvat gaan bijv en hydrometer met een maatglas om de SG te kunnen meten

brouwerwaldonk

@joerisch,
De beste manier om bostel en wort perfect te scheiden is met een hevelfilter. Dat is een buis geplooid als een spiraal met gaatjes aan de onderkant die je op de bodem van je brouwketel legt na het maschen.

Daarmee krijg je glashelder wort.

Laat na het plaatsen alles een 10tal minuten rusten om een filterlaag te vormen en daarna overhevelen.

Fermon

Als je eerst een keer wil proberen om bier te brouwen  kan je wel beginnen met een starterset. Stel je vind het niks, (de kans is klein)  "waarschijnlijk raak je besmet met het brouwvirus" dan heb je niet zoveel ge├»nvesteerd  ;). Stel je vind het wel leuk, dan kan je alles verder uitbreiden.

Voor een keer proberen leek mij deze site wel geschikt www.brouwbroeders.nl

Succes

joerisch

Citaat van: BrouwMark op 26-02-2018  15:36 uMijn ervaring, en die van velen op dit forum, is dat de vergistingsemmers die bij startsets zitten niet altijd even luchtdicht zijn. Je kunt beter net iets meer uitgeven, en een vat met schroefdeksel kopen.

Ik zat al te twijfelen of ik een vat met schroefdeksel zou kopen. Het lijkt me dan toch slimmer om dat dan te doen. Bij veel startersets zitten er meteen 2 brouwemmers bij. Is het brouwen ook te doen als ik maar 1 vergistingsemmer koop, of zeg je uit ervaring dat een extra brouwemmer aanschaffen het wel een stuk makkelijker maakt?

Fermon

Citaat van: BrouwMark op 26-02-2018  15:36 uWat de emmer met filterdoek doet in deze set snap ik niet zo goed.

BrouwMark

Ah zo  :)
Ja, dat kan ook...

Haagse Wouter

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-02-2018  16:18 u@joerisch,
De beste manier om bostel en wort perfect te scheiden is met een hevelfilter. Dat is een buis geplooid als een spiraal met gaatjes aan de onderkant die je op de bodem van je brouwketel legt na het maschen.

Daarmee krijg je glashelder wort.

Laat na het plaatsen alles een 10tal minuten rusten om een filterlaag te vormen en daarna overhevelen.

Blijf die van jou mooi vinden Waldonk :D
Jammer dat je niet meer verkoopt ^^

tdp

Citaat van: Haagse Wouter op 26-02-2018  18:45 uBlijf die van jou mooi vinden Waldonk :D
Jammer dat je niet meer verkoopt ^^

Inderdaad, maar is natuurlijk zelf prima in huis te maken. Ik verwacht dat Waldonk je graag wat tips geeft hoe deze te fabriceren :).

brouwerwaldonk

Citaat van: joerisch op 26-02-2018  17:57 uIk zat al te twijfelen of ik een vat met schroefdeksel zou kopen. Het lijkt me dan toch slimmer om dat dan te doen. Bij veel startersets zitten er meteen 2 brouwemmers bij. Is het brouwen ook te doen als ik maar 1 vergistingsemmer koop, of zeg je uit ervaring dat een extra brouwemmer aanschaffen het wel een stuk makkelijker maakt?
Naast een brouwemmer als gistvat heb je ook nog een lagervat nodig wat je best in glas neemt, een mandfles volgens de hoeveelheid bier je wil maken. Bij het lageren is het vooral letten op geen lege kopruimte boven het bier te hebben, wat je bier zal oxideren. Mandflessen bestaan in alle formaten.

joerisch

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-02-2018  10:39 uNaast een brouwemmer als gistvat heb je ook nog een lagervat nodig wat je best in glas neemt, een mandfles volgens de hoeveelheid bier je wil maken. Bij het lageren is het vooral letten op geen lege kopruimte boven het bier te hebben, wat je bier zal oxideren. Mandflessen bestaan in alle formaten.
Kan er niet gelagerd worden in hetzelfde vat als waar daarvoor in gegist is? Gewoon door het bier over te hevelen in een emmer. Hierna de gistemmer schoon te maken en hier weer het bier in te hevelen. Ik weet dat ik dan een beetje moeilijk aan het doen ben, maar zo hoef ik voor het begin niet zoverl aan te schaffen. :)

Jacques

Citaat van: joerisch op 27-02-2018  22:37 uKan er niet gelagerd worden in hetzelfde vat als waar daarvoor in gegist is? Gewoon door het bier over te hevelen in een emmer. Hierna de gistemmer schoon te maken en hier weer het bier in te hevelen. Ik weet dat ik dan een beetje moeilijk aan het doen ben, maar zo hoef ik voor het begin niet zoverl aan te schaffen. :)

Dat kan. Het probleem is echter dat veel gistemmers die bij starterspakketten verkocht worden niet helemaal goed afsluiten. Het gevolg daarvan is dat je bier oxideert. Dat heb je overigens ook door het overhevelen...

biking rebel

Citaat van: joerisch op 27-02-2018  22:37 uKan er niet gelagerd worden in hetzelfde vat als waar daarvoor in gegist is? Gewoon door het bier over te hevelen in een emmer. Hierna de gistemmer schoon te maken en hier weer het bier in te hevelen. Ik weet dat ik dan een beetje moeilijk aan het doen ben, maar zo hoef ik voor het begin niet zoverl aan te schaffen. :)

De goedkope optie is om het bier bijvoorbeeld 3 weken te laten vergisting in hetzelfde vat (schaf inderdaad meteen die met de schroefdeksel aan). Mocht het brouwen bevallen, dan schaf je later een mandfles aan voor de lagering.

Mijn ervaring (sinds vorig jaar aan de slag) is: schaf spullen aan die je, als je doorgaat (grote kans van wel), daarna ook zult gebruiken. Dus meteen goede spullen.

Voor een goedkope BIAB zak kun je hier terecht:
http://s.aliexpress.com/3U3IJZry?fromSns=

Mijn inziens is beginnen met BIAB methode een simpele manier om kennis te maken met het brouwproces en kun je met een relatief kleine investering gaan brouwen.

joerisch

Citaat van: biking rebel op 28-02-2018  10:55 uDe goedkope optie is om het bier bijvoorbeeld 3 weken te laten vergisting in hetzelfde vat (schaf inderdaad meteen die met de schroefdeksel aan). Mocht het brouwen bevallen, dan schaf je later een mandfles aan voor de lagering.

Als je het bier iets langer laat vergisten (de 3 weken die jij noemt) is het lageren dan helemaal niet meer nodig? Is het niet beter om - zoals eerder genoemd - het bier over te hevelen naar een emmer, dan het gistvat schoon te maken en dan het bier weer terug te hevelen. Dan het bier in het gistvat nog een tijdje laten lageren.

tdp

Citaat van: joerisch op 28-02-2018  12:44 uAls je het bier iets langer laat vergisten (de 3 weken die jij noemt) is het lageren dan helemaal niet meer nodig? Is het niet beter om - zoals eerder genoemd - het bier over te hevelen naar een emmer, dan het gistvat schoon te maken en dan het bier weer terug te hevelen. Dan het bier in het gistvat nog een tijdje laten lageren.

Ik zou dat niet doen, elke keer dat je hevelt is een extra stap die aandacht verdient. 3 weken in een gistvat kan prima, dit doe ik eigenlijk altijd. Met bottelen hevel ik wel over naar een bottelemmer, om zo het bier te scheiden van de gistkoek onderin het vat. Maak het vooral in het begin niet te lastig, dan komt allemaal nog wel ;)

biking rebel

Citaat van: joerisch op 28-02-2018  12:44 uAls je het bier iets langer laat vergisten (de 3 weken die jij noemt) is het lageren dan helemaal niet meer nodig? Is het niet beter om - zoals eerder genoemd - het bier over te hevelen naar een emmer, dan het gistvat schoon te maken en dan het bier weer terug te hevelen. Dan het bier in het gistvat nog een tijdje laten lageren.

Lageren zonder een laag dood gist is weer een stapje beter, maar maak het niet te moeilijk in het begin. Eerst de basis onder de knie krijgen en daarna steeds meer in het proces verbeteren.

Neetje

Citaat van: joerisch op 28-02-2018  12:44 uAls je het bier iets langer laat vergisten (de 3 weken die jij noemt) is het lageren dan helemaal niet meer nodig?
 ...

Nee. Niet als je gestart bent met voldoende gist. 3 tot 4 weken in het gistvat gaat prima.

Citaat van: joerisch op 28-02-2018  12:44 uIs het niet beter om - zoals eerder genoemd - het bier over te hevelen naar een emmer, dan het gistvat schoon te maken en dan het bier weer terug te hevelen. Dan het bier in het gistvat nog een tijdje laten lageren.

Zo ga je je bier echt verknallen/oxideren

Jacques

In 3 weken kan je bier lelijk oxideren als het gat niet goed afsluit. Zelf heb ik dat nog eens mogen ervaren bij een test. Ik had flessen afgesloten met goedkope terugslagklepjes. Die bleken zuurstof door te laten als er geen drukverschil is. In een paar dagen tijd was het bier ernstig geoxideerd.
Het is echt heel jammer dat er geen betere gistvaten verkocht worden bij de beginnerspakketten. Ik snap het wel want een beter gistvat is meteen een stuk duurder. Het vervelende is dat veel beginnende brouwers niet in de gaten hebben dat hun bier zo veel beter kan zijn indien ze een goed sluitend gistvat hebben. Overigens lekt niet elke emmer die bij de beginnerspakketten verkocht worden.

Overigens ben ik het met je eens dat lang lageren nergens voor nodig is en dat het meer kwaad kan dan dat het goed doet.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.