Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnen aan het echte werk

Gestart door Duuuf, 25-04-2019 17:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Duuuf

Hallo allemaal,

Na een paar geslaagde stappen met blikbrouwen wil ik meer. Het echte werk dus met graan en hop etc.

Nu wil ik eigenlijk maischen en koken in (grote) soeppannen gewoon in de keuken. Maar wat voor een brouwvolumes zijn daarbij haalbaar? (En hoe groot moeten de pannen dan zijn?)

5 liter brouwen in een 10 liter pan lijkt mij te doen. Maar wel veel werk voor weinig bier en lastig om ingredienten voor een dergelijk volume in te kopen. Zou 10 liter ook nog te doen zijn in 15 liter pannen of trekt een standaard keuken pitje ook wel 20 liter? (10 liter lijkt mij eigenlijk een mooi volume maar de kant en klare mout pakketten lijken allemaal gebaseerd op 20 liter) De pan (of pannen, weet nog niet of ik voor het koken heen en weer ga hevelen naar een emmer of - lui als ik ben - liever het direct in een tweede pan plens) moet ik nog kopen. De pannetjes van de vrouw gaan niet verder dan een liter of 4.

En over die moutpakketten... mag je straffeloos alles na rato in kleinere porties verdelen om een paar weken later nogmaals hetzelfde recept te brouwen?

Haagse Wouter

Citaat van: Duuuf op 25-04-2019  17:28 uHallo allemaal,

Na een paar geslaagde stappen met blikbrouwen wil ik meer. Het echte werk dus met graan en hop etc.

Nu wil ik eigenlijk maischen en koken in (grote) soeppannen gewoon in de keuken. Maar wat voor een brouwvolumes zijn daarbij haalbaar? (En hoe groot moeten de pannen dan zijn?)

5 liter brouwen in een 10 liter pan lijkt mij te doen. Maar wel veel werk voor weinig bier en lastig om ingredienten voor een dergelijk volume in te kopen. Zou 10 liter ook nog te doen zijn in 15 liter pannen of trekt een standaard keuken pitje ook wel 20 liter? (10 liter lijkt mij eigenlijk een mooi volume maar de kant en klare mout pakketten lijken allemaal gebaseerd op 20 liter) De pan (of pannen, weet nog niet of ik voor het koken heen en weer ga hevelen naar een emmer of - lui als ik ben - liever het direct in een tweede pan plens) moet ik nog kopen. De pannetjes van de vrouw gaan niet verder dan een liter of 4.

En over die moutpakketten... mag je straffeloos alles na rato in kleinere porties verdelen om een paar weken later nogmaals hetzelfde recept te brouwen?

De 20 L pannen die ik heb gaan helemaal prima op de 3.5 kW wokpit.

Scorpionrose

Citaat van: Duuuf op 25-04-2019  17:28 uHallo allemaal,

Als je de helft wilt gebruiken dan kun je inderdaad alles halveren en later met de andere helft hetzelfde biertje brouwen.
Vergeet echter niet om voor de tweede keer een extra zakje gist mee te bestellen.

Oscar

Citaat van: Duuuf op 25-04-2019  17:28 uNu wil ik eigenlijk maischen en koken in (grote) soeppannen gewoon in de keuken. Maar wat voor een brouwvolumes zijn daarbij haalbaar? (En hoe groot moeten de pannen dan zijn?)

20 - 40 liter is goed te doen op een gasfornuis. je gebruikt dan een pan die over 2 pitten heen staat. Zorg dat je een pan koopt met een bruto volume van 35-50 liter en dan kun je met gemak 25 liter bier brouwen (3 kratjes)   :brouwen:

En ingrediënten koop je nooit (ik in ieder geval niet) alleen maar voor 1 brouwsel. :brouwen:

BrouwMout.nl

Citaat van: Scorpionrose op 25-04-2019  18:04 uAls je de helft wilt gebruiken dan kun je inderdaad alles halveren en later met de andere helft hetzelfde biertje brouwen.
Vergeet echter niet om voor de tweede keer een extra zakje gist mee te bestellen.

Als er verschillende moutsoorten door elkaar zitten geeft dit verschillende mengsels als je splitst.

middelaersch

Citaat van: BrouwMout.nl op 25-04-2019  18:53 uAls er verschillende moutsoorten door elkaar zitten geeft dit verschillende mengsels als je splitst.

Ik heb één keer zo'n moutpakket gebruikt, en daarbij zaten inderdaad de verschillende mouten bij elkaar in één zak. Dan werkt het dus inderdaad niet om twee keer de helft te brouwen. Ook stond er niet op de verpakking hoeveel van alles er in zat, dus je weet eigenlijk niet welke recept je aan het brouwen bent.

Ik zie het voordeel van die moutpakketten niet in. Zorg dat je een bewezen recept hebt (zolang je jezelf nog niet toevertrouwd om er zelf een te bedenken), bijvoorbeeld uit een boek of hier van het forum, en bestel de verschillende grondstoffen los. Het enige verschil met een moutpakket is dat je de ingrediënten apart moet bestellen, en even afwegen.

Haagse Wouter

Ik kijk overigens met een 70 liter pan op het gasfornuis.
Dat werkt wel haha, alleen je wilt iets meer verdamping denk ik. In een uur heb je misschien 5 liter verdamping.

BrouwMark

Citaat van: Haagse Wouter op 25-04-2019  19:14 u... alleen je wilt iets meer verdamping denk ik. In een uur heb je misschien 5 liter verdamping.

Niks mis mee. Ik maar 2 l/uur op 25 liter.

Duuuf, nog een moutmolen hebben?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39105.msg592489/topicseen.html#msg592489

:)

Scorpionrose

Citaat van: BrouwMout.nl op 25-04-2019  18:53 uAls er verschillende moutsoorten door elkaar zitten geeft dit verschillende mengsels als je splitst.

Dat klopt maar ik mag toch hopen dat hij dat zelf ook wel snapt.

Duuuf

Wel iets om over na te denken, maar als het nog niet goed door elkaar zit... Met goed schudden lijkt het me niet zo'n issue er een homogeen mengsel van te maken.

Nog een vraagje, hoe doen jullie het met spoelwater? Spul moet op temperatuur zijn en in een gecontroleerde hoeveelheid voorzichtig op het veevoer gegooid worden. Dus niet zomaar een pan leeg kieperen. Heb je daarvoor een pan met tap kraantje nodig of zijn er andere trucs?

brouwerwaldonk

Citaat van: Duuuf op 28-04-2019  12:40 uNog een vraagje, hoe doen jullie het met spoelwater? Spul moet op temperatuur zijn en in een gecontroleerde hoeveelheid voorzichtig op het veevoer gegooid worden. Dus niet zomaar een pan leeg kieperen. Heb je daarvoor een pan met tap kraantje nodig of zijn er andere trucs?
In mijn brouwpan mag ik het heet spoelwater er gewoon ingieten, weliswaar niet allemaal ineens op één plaatsje. Ik heb 32 L spoelwater en dat gaat per 8 L erbij, want dan zit de pan terug helemaal vol en staat er terug 8 cm water boven het bostel wat er stilaan doorheen loopt en zo de suikers uitspoelt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.