Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waarom de pH-waarde aanpassen

Gestart door nikkel0007, 17-08-2009 12:24 u

Vorige topic - Volgende topic

nikkel0007

Beste brouwers,

Ik ben een startend brouwer, heb nog geen enkele brouwsel gedaan. Ik ben nog bezig met het maken van de installatie. En probeer op al mijn vragen een antwoord te krijgen!

Ik heb al heel veel zitten lezen over het brouwen van bier! Ik heb nog heel veel vragen, waaronder deze:
Wat is de reden om de pH-waarde aan te passen? En welke is de optimale pH om een tripel te maken?

Alvast bedankt voor de reacties
Nikkel

William

Bij het maischen gebruik je verschillende enzymen die allemaal een optimale werkingstemperatuur en optimale pH hebben waarbij ze werken. Daarnaast wil je bij het koken van het wort de eiwitten uitvlokken met componenten uit de hop. Hiervoor is weer een andere pH optimaal.

Grofweg kun je zeggen dat het maischen het beste verloopt bij een beslag-pH van ongeveer 5.5-5.6 terwijl de uitvlokking bij het koken iets beter verloopt bij een lagere pH (5.2 - 5.3).

Bij het maischen is de temperatuur belangrijker dan de pH. Mocht je niet bij de optimale pH of temperatuur maischen dan betekent het dat de reacties iets langzamer verlopen: het duurt allemaal wat langer.

Staar je niet te veel blind op de pH. Veel mensen passen de pH niet aan en brouwen prima bier. Alleen als je heel erg hard water hebt met veel bicarbonaat kan de pH zo hoog zijn dat aanzuren loont.

MO

Precies. Als beginnend brouwer zou ik nog niets aan pH doen. Maak eerst maar een paar keer bier zonder pH aanpassingen. Er zijn genoeg meer belangrijke zaken om je op te richten in het begin. Ik brouw zelf bijna altijd zonder pH correctie.

nikkel0007

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb wel al een pH-meter, deze ga ik nu wel natuurlijk gebruiken!

Jullie hebben mij goed geholpen.

Jacques

Niet iedereen hoeft het brouwwater aan te passen. Of het al dan niet nodig is ligt aan de samenstelling van de opgeloste zouten in het leidingwater. Ik zou zeggen gebruik je pH-meter en kijk of de waarde die je meet aanvaardbaar is of. Zelf zit ik tegenwoordig op een wat lagere pH tijdens het maischen: 5.2 à 5,4. Mijn ervaring is dat ik hierdoor iets heldere bieren krijg.

Vergelijkbare Topics (7)

30218

Reacties: 28
Gelezen: 9103

07-12-2015 18:28 u
door homoeccentricus
23901

Reacties: 12
Gelezen: 5829

9275

Reacties: 14
Gelezen: 4019

41966

Reacties: 28
Gelezen: 3043

34968

Reacties: 22
Gelezen: 5353

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.