Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke ingrediënten moeten op een etiket staan

Gestart door René K, 24-06-2008 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

René K

In een draad over de etiketten van Daendelsbier ontstond een discussie over welke ingrediënten op een etiket horen te staan. Deze draad kun je hier vinden

Maar je stopt het er natuurlijk wel in. Hoort het dan ook niet bij de ingrediëntendeclaratie te staan?

MO

Ik ben benieuwd naar Oscars motivatie maar de Muifelbrouwerij vindt bottelsuiker een ingrediënt en declareert die dan ook als zodanig. Ik snap niet wat daar gek aan is.

René K

Lijkt mij inderdaad ook niet meer dan logisch.

MO

Ik zit overigens nog met een filosofische kwestie. Misschien voor in een nieuw onderwerp. Ik ben geen levensmiddeltechnoloog maar een eenvoudig chemicus. Eigenlijk denk ik bij ingrediënten eigenlijk aan dingen die ik dan eet of drink. Dus als bij pindakaas staat: olie, noten en suiker (ik noem maar een voorbeeld), dan weet ik dat ik een mengsel daarvan aan het eten ben.

Met bier is het natuurlijk gek: mout, hop, suiker - maar je drinkt helemaal geen mout, hop en suiker. Daar is tijdens het brouwproces heel veel mee gebeurd. Eigenlijk is een ingrediëntendeclaratie op bier dus een beetje onzin. De meeste toxische component staat er niet op.

In Nederland is het niet wettelijk verplicht om ingredienten op een flesje bier te vermelden.

René K

Hier heb ik ook weleens over nagedacht. Maar als je werkelijk alle componenten moet noemen die in het bier zitten dan heb je nooit ruimte genoeg op een etiket. Er zijn natuurlijk honderden componenten die gezamenlijk bier vormen. Maar het is natuurlijk wel iets om over na te denken.

Kan me voorstellen dat mensen bijvoorbeeld verbaast zijn dat koolzuur niet op de ingredientendeclaratie staat. Het zit er wel in en staat er niet op, gek he?
Dit is natuurlijk helemaal vreemd met bieren die niet gisten op de fles.

William

Ik ben wel een levensmiddelentechnoloog ( :pan:) maar laat me niet remmen door wetgeving.
Je hoeft alleen maar ingredienten te benoemen die als ingredient worden toegevoegd, dus ruwe materialen. Op het moment dat je iets toevoegt als een procestechnologisch hulpstof (bv zuur om pH te stellen en waarschijnlijk ook  bottelsuiker om druk op te fles te krijgen) dan hoef je dat niet te declareren.

Dit is een bijzonder vaag gebied en soms worden er stoffen gebruikt waarvan je misschien wel zou willen weten dat ze gebruikt worden.

Oscar

Juist..Ben het met william eens. Als je de bottelsuiker als ingredient vermeld, moet je dat ook met je zuur en je (eventuele) brouwzouten doen, zelf je snufje kaneel moet je dan vemelden....zal de consument lekken vinden om te zien dat er in het bier fosforzuur,kaneel en gips zit  :D :D
Daarentegen leverd die bottelsuiker direct aan de smaak niets toe, indirect wel, wat het leverd koolzuur.

Citaat van: René K op 24-06-2008  19:32 uKan me voorstellen dat mensen bijvoorbeeld verbaast zijn dat koolzuur niet op de ingredientendeclaratie staat.

Koolzur voeg je feitelijk niet toe (de grote brouwers weer wel natuurlijk) maar wordt gevormd in het bier

Marcel

Als we alles erop willen hebben dan past het niet meer op het etiket

volgens mij is er alleen een verplichting van nadere specificatie bij allergenen..dus tarwe, rogge, 

Nog wel even een vraag: Moet zowel de botteldatum als de houdbaarheidsdatum erop ???

MO

Alleen de houdbaarheidsdatum mag er op.

Oscar

Citaat van: MO op 24-06-2008  22:13 uAlleen de houdbaarheidsdatum mag er op.

Moet bedoel je denk ik als iemand de botteldatum wilt vermelden, mag dat natuurlijk wel

René K

Citaat van: Oscar op 24-06-2008  20:04 uJuist..Ben het met william eens. Als je de bottelsuiker als ingredient vermeld, moet je dat ook met je zuur en je (eventuele) brouwzouten doen, zelf je snufje kaneel moet je dan vemelden....zal de consument lekken vinden om te zien dat er in het bier fosforzuur,kaneel en gips zit  :D :D

Maar ja, het zit er uiteindelijk wel in. Je bent dan dus wel eerlijk tegenover de consument, of wie dan ook maar je bier drinkt.

Of het nu wel of niet hoeft volgens de wet. Uiteindelijk gebruik je kaneel en gips als ingredient. Het is een hulpstof maar toch haal je dit uiteidelijk niet uit je bier. Strict genomen zie ik dit wel als ingredienten.

dennis

Voor raar kijkende consumenten zijn de e-nummers bedacht:
Lijstje zouten uit BrouwHulp:
  • gips: E516
  • Calciumchloride: E509
  • Calciumcarbonaat: E170
  • Magnesiumsulfaat: ?
  • Soda: E500
  • Keukenzout: ?

En dan nog wat genoemde chemicaliën:
  • fosforzuur: E338
  • melkzuur: E270
  • zoutzuur: E507
  • natriumsulfiet(of is het een andere sulfiet die hier wel eens gebruikt wordt?):E221

Voor zoetstoffen zijn ook e-nummers.
(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers)

Vergelijkbare Topics (7)

40677

Reacties: 5
Gelezen: 2054

19553

Reacties: 18
Gelezen: 6073

19473

Reacties: 12
Gelezen: 5005

36934

Reacties: 29
Gelezen: 10020

40605

Reacties: 8
Gelezen: 2205

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.