Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren forumuitje Burg Bieren

Gestart door Caspar, 13-04-2008 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Dag heren,

Ik heb een aantal bieren geruild welke nog erg jong zijn.

De Porter en Brown Ale zijn pas een week oud en nog niet geheel verzadigd met koolzuur, zet deze dus nog even warm weg ;). De Barley Wine is ook pas een maand oud, dus laat deze zeker nog een maand rijpen :proost:.

Groet Caspar

MO

Hoe lang zit de brown ale op fles?

Caspar

1,5 week... zeker nog een maandje wachten dus :-\. Helaas had ik geen andere bieren op voorraad, behalve de Pale Ale's die jullie met z'n alle geproefd hebben.

Menno

Net ingeschonken de pils van Oranjeboombiertje. De opmerking van Wesley:
CiteerDe 28 is een pils die al zeker 3 maanden op fles is maar ik ben er zelf niet zo tevreden over (mijn slechtste pils tot nu toe). Die is "slechts" 45 IBU.

Nu de bevindingen:
- kleur: heel mooi licht, helaas niet helder.
- schuim: snel inzakkend tot een dun laagje met enkele grove bellen
- geur: hoppig, minder dan ik van jou had verwacht ( ;D)
- smaak: niet heel erg bitter, licht zoetig, toch een bittertje, 'scherp'?

Conclusie: tóch een mooi bier, Wesley!  :duimop:

MO

Zo, de brouwavond zit er weer op. Ik heb nog heel erg veel zin in een biertje. De american pale ale van Sietze gaat eraan:

uiterlijk: helder, rood (wat aan de donkere kant voor het type); prachtige forse mousse schuimkraag
geur: S05, hoppig
smaak: veel koolzuur (burp), fris, droog. Ik maak van mijn APA's altijd een hopbom, maar dit is een subtielere versie. Geen brouwfouten. Gist komt goed naar voren. 30 IBU? Oeps, staat erop: 38 IBU. Toch mist hij bitterheid (voor 38 IBU dan).

Prima bier.

Sietze K

Citaat van: MO op 15-04-2008  23:55 uuiterlijk: helder, rood (wat aan de donkere kant voor het type); prachtige forse mousse schuimkraag
geur: S05, hoppig
smaak: veel koolzuur (burp), fris, droog.
Was bedoeld als Siërra Nevada Pale Ale kloon, is inderdaad wat aan de donkere kant, maar laatst nog een "Snake Dog"pale ale genoten, deze had toch ook wel ongeveer deze kleur, en inderdaad veel bitterder. So5 heeft toch wel een herkenbaar profiel, zeker voor de kenners.
De Siërra Nevada Pale Ale is ook een zeer goed doordrinkbaar biertje lekker fris, een beetje koolzuur misstaat niet ;D
Sietze :brouwen:

Menno

De dubbele IPA van Oranjeboombiertje. Je merkte al op (PB):
CiteerNr 32 is een dubbele IPA met zo'n 70 IBU. Hij is heel mooi hoppig en ook wel wat moutig met een echt Engels karakter een echte topper vind ik. Deze is ook al goed op dronk en er zijn een aantal mensen heel blij van gaan kijken toen ze hem proefden afgelopen weekend ;)

Na uitschenken zakt het schuim direct in tot een dun laagje. De geur is mooi hoppig. En ruik ik nu die typerende Engelse gist waar ik recent iedereen over hoor? De smaak is mooi bitter, erg lekker en Wesley-waardig! En ook hier proef ik wat ik al rook, dit moet die Engelse gist zijn. Qua body had het persoonlijk ietsje voller gemogen, of hoort dat er niet in thuis?

Ik ben heerlijk aan het genieten!  :hoera:

oranjeboombiertje

Voor een Engelse IPA is hij mooi, in een Amerikaanse had wat meer body gemogen maar dan komen er ook andere hoppies bij kijken ;)

Leuk dat je hem lekker vind Menno.

:degroeten:
Wesley

Menno

Citaat van: Oranjeboombiertje op 16-04-2008  23:59 uLeuk dat je hem lekker vind Menno.

Leuk dat jij er iets lekkers van maakte!  :duimop:

Caspar

Pittig Blondje MO

Schuim: grof schuim, veel koolzuur.
Kleur: blond, helder.
Geur: hoppig, ietsje zwavel (maar op de lekkere pils manier).
Smaak: bitter, kruidig / bloemig hoppig, clean.
Body: medium.
Mondgevoel: samentrekkend (bitter).
Nasmaak: bitterig.

Conclusie: verfrissend bier, lekker droog. Typische nobele hop geur. Gist heeft een herkaanbaar smaakje die ik ook in mijn Wyeast Munich lager terug vind. Verdomde lekker pintje MO :biersmile:.

Oscar

Algemeen
Naam bierIrish Red
Proef datum22-4-2008
BrouwerTsjerk
BiertypeIrish Red
Alcohol %4,7%
Kleurlichr bruin/rood
VerpakkingFles
Inhoud30,00 cl
Extra infoOp de dop staat Nr 36

Schuim
Dit bier vormt een goede schuimkraag welke fijn en romig van structuur is. Het schuim is licht glasplakkend en matig stabiel. Inzakkend tot een dun blijvend laagje

Koolzuur
Na inschenken is er vrij weinig koolzuur in het glas te zien. Bij het proeven is er een lichte prikkeling in de mond te voelen. Net voldoende. Ik persoonlijk vindt iets meer koolzuur wel prettiger

Geur
De geur is moutig, licht hoppig (mooi subtiel)

Smaak
De smaak van dit bier is moutig, licht weeig (ietje tarwe ?) en heeft een typische smaak voor een irisch red (de gist ?). Verder een fijne bitterheid welke tot in de nasmaak aanwezig is en daarna langzaam wegzakt. Het bier heeft een matige body

Opmerkingen
Lekker bier, drink goed door.

Caspar

Ha Oscar,

Misschien is het wel leuk om je standaard proefnotitie die je post wat aan te passen op de BKG formulieren. op zich nuttig in je keurmeesters leerfase :leren:.

William

Ik heb ook de Irish Red (36) van Tjerk geproefd.

Kleur: Mooi oranje/ bruin; nog niet helder
Schuim: Weinig en daardoor snel weg. Zou meer koolzuur mogen hebben
Geur: moutig, fruitig, licht diacetyl?
Smaak: medium droog, harde bitterheid, iets gebrand, typische engels fruitigheid
Nasmaak: bitter

Een goed-doordrinkbaar prettig bier waarvan ik de bitterheid er iets te sterk vind uitspringen. Misschien dat het gebrek aan koolzuur het voor mij iets te hard maakt. Maar wel lekker hoor  :lekkerbier:

oranjeboombiertje

Brouwer: Caspar.
Bier: IPA/ale/bitter (esb)

Geur: ruikt erg Belgisch (???), Ik ruik echt een kenmerkende (Belgische) bovengist geur die ik zelf nog nooit heb geroken in een Engels bier, erg apart.
Kleur: 20-25 EBC, erg mooi.
Helderheid: Lichte troebeling.
Schuim: Mooi blijft ook goed staan.
Smaak: Ook de smaak is weer wat Belgisch, echt een typische fruitige/kruidige bovengist smaak die echt nieuw is voor mij in Engels bier, heb je wel echt de Wyeast London ESB gebruikt Caspar?
Koolzuur: Goed.

Conclusie: Dit vind ik geen Engelse IPA, hij doet erg Belgisch aan en gaat meer richting een wat vreemde Belgische pale ale dan een IPA. Ook is de bitterheid niet erg hoog. Wel een goed bier maar totaal anders dan ik verwacht had.

Wesley

Tsjerk

Oscar en William bedankt.

Wat het kooolzuur betreft, het bier is nog jong en had nog iets meer tijd moeten krijgen op de fles. Hij is ook nog niet helder genoeg.

Maar ja, onweerstaanbaar zo'n Irish red.  ;D

Caspar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 24-04-2008  20:39 uGeur: ruikt erg Belgisch (???), Ik ruik echt een kenmerkende (Belgische) bovengist geur

Smaak: Ook de smaak is weer wat Belgisch, echt een typische fruitige/kruidige bovengist smaak die echt nieuw is voor mij in Engels bier

Wesley, je hebt gelijk... waarschijnlijk heeft dit ook met mijn vergistingstemperatuur te maken :-\, zie:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9192.msg111134.html#msg111134

De andere variabele die ik heb gewijzigd in mijn brouwproces is de platenkoeler... maar ik geloof niet dat deze de oorzaak is, het zijn esters en hogere alcoholen die ik proef.

oranjeboombiertje

Voor mij is het echt typisch Belgisch. Ik heb zelf ook weleens een wat warmere vergisting maar dan pakt het echt niet zo uit als dit. Ik heb ook weleens een biertje gemaakt met de ESB gist en die was totaal anders.

Zit er misschien Special-B in de moutstort?

Wesley

Edgar

Wesley's XX IPA:

Mooi bier. Goede kleur, bijna helder, mooie Amerikaans-hoppige en moutige geur, typische IPA smaak, vrij vol van mondgevoel (misschien iets te?), en de bitterheid perfect, hoewel niet zo sterk als verwacht. Op het flesje staat 67 IBU dacht ik, en ik denk niet dat 'ie dat haalt. Hij is knap bitter, voor mij precies goed voor zo'n bier. Ik schat 45 IBU.

Ook Brouwerinneke vond 'm top (en dat zegt iets).  :duimop:

Caspar

Nee, alleen Cara 120. De mout is bij Burg gekocht en ik moet toegeven of dat deze wel wat donkerder leek dan de standaard voorverpakte Brouwland zakjes. Misschien een andere mout-leverancier, dit ga ik navragen volgende keer.

Hoe zou je "Belgisch" wat uitgebreider beschrijven... in welke Belgische bieren vind je dezelfde smaak terug?

oranjeboombiertje

Tja, lastig. Hij smaakt ongeveer hetzelfde als de meibock van Frans (Maasland), maar daar kan je niks mee. Ik herken er een beetje een fruitig/rozijnig geurtje in. Meer kan ik er ook niet over zeggen eigenlijk.

@ Edgar,

Bedankt voor het commentaar. Hij lijkt inderdaad niet zo bitter als berekend en hij is toch uitgegist tot 1008 (misschien iets lager zelfs). Er zit helemaal niks Amerikaans in dit bier, alleen Engelse hoppies en Engelse gist. Zelf ben ik er ook erg tevreden mee :brouwen:

Wesley

Caspar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 24-04-2008  22:00 uTja, lastig. Hij smaakt ongeveer hetzelfde als de meibock van Frans (maasland), maar daar kan je niks mee. Ik herken er een beetje een fruitig/rozijnig geurtje in. Meer kan ik er ook niet over zeggen eigenlijk.

Hmmmm, ik vind het zelf meer gistachtige geuren (niet fruitig/rozijn maar fruitig/esters + oplosmiddel -> ethylacetaat)... proef de Wyeast Brittish Ale versie maar eens, deze heeft het minder :biersmile:. Maar zal bij mijn Quadrupel de mout eens goed onder de loep nemen :brouwen:.

Kent iemand anders de meibock van Frans?

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 24-04-2008  22:00 uEr zit helemaal niks Amerikaans in dit bier, alleen Engelse hoppies en Engelse gist. Zelf ben ik er ook erg tevreden mee :brouwen:

Da's leuk. Ik vond 'm echt lijken op de yanks. Welke hoppen waren dit?

oranjeboombiertje

Die andere zal ik ook nog eens opentrekken, misschien zo meteen nog even.

Ik vind dit niet echt een te warme vergisting want die hogere alcoholen en andere "te warme gistingsproducten" herken ik in mijn eigen bieren best snel. Dit bier smaakt gewoon alsof er een totaal andere gist (T-58 of iets dergelijks) gebruikt is ???

Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 24-04-2008  22:00 uMeer kan ik er ook niet over zeggen eigenlijk.

Blijft moeilijk he, dat proeven.... ^-^

oranjeboombiertje

Citaat van: Edgar op 24-04-2008  22:11 uDa's leuk. Ik vond 'm echt lijken op de yanks. Welke hoppen waren dit?

Dit bier had als FWH Target en Challenger. Challenger ook op 20 en 10 minuten en in de dry-hop. Challenger all over zeg maar. Ik vind de Engelse hoppen ook altijd wel iets fris en fruitigs hebben met een zekere citrus smaak maar zeker niet Amerikaans.

Over het verschil tussen Engelse en Amerikaanse gisten kan ik niet veel zeggen omdat ik zelf nog nooit met Amerikaanse gist heb gebrouwen en in de commerciële voorbeelden is dat wel het laatste wat je kan proeven onder al dat hop geweld :D

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

21056

Gestart door Gerb

Reacties: 66
Gelezen: 18221

16069

Reacties: 72
Gelezen: 26644

12747

Reacties: 527
Gelezen: 170424

9333

Reacties: 109
Gelezen: 29508

27901

Reacties: 20
Gelezen: 9627

23894

Reacties: 1
Gelezen: 2306

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.