Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Niet helemaal nieuw, toch even voorstellen (Veraart-Pils)

Gestart door Julian, 18-02-2007 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Julian

Hallo medebierbrouwers! :degroeten:
Als Veraart-Pils al eerder op de site aangemeld, tijdje inactief geweest, maar stel me dan nu toch maar voor  :proost2:

Eerst even wat historie over Veraart-Pils, wat voorheen een echt biermerk is geweest. We zijn nog steeds bezig met het uitzoeken van de achtergronden,d us het verhal is niet helemaal compleet. Maar wat we weten is het volgende:
De grondlegger van dit Belgisch bier was Joannes Baptist Veraert, geboren in 1713, hij was een aangesloten bij een bierbrouwersgilde in Stabroek, België. Deze man had binnen het bedrijf een belangrijke taak, hij was de bierkruider, dat wil zeggen dat hij het bier op smaak moest brengen (als ik me niet vergis) In ieder geval heeft deze man in een gebouw in Stabroek het bedrijf opgestart wat tot 1980 zelf bier heeft gebrouwen en in totaal in België en Nederland 5 brouwerijen met daaraanvast een kroeg bezat. Daarna is de familie overgegaan op het maken van frisdrank (wat een grote fout!). Nog een paar jaar is het bier in de Brand brouwerij gebrouwen om de kroegen te leveren. Maar door concurrentie van de grotere brouwerijen is het bier verdwenen....

... Tot een maand terug, toen hier, in Zeist het Veraart-Pils door de brouwers Yke en Julian Veraart (vader en zoon) weer nieuw leven is ingeblazen, sindsdien hebben we een flinke voorraad Pils gebrouwen en zijn we nu bezig met Premium Pils en Abdij bier.

Hierbij een slideshow van onze eerste brouwsel, primitief begonnen, op de zolder ;D
http://img101.imageshack.us/slideshow/player.php?id=img101/5315/1171805665t6j.smil

Gegroet! Reageren mag. ;)

thibolleke

Welkom, ook al ben je dus niet nieuw ::)

Ik heb zo een klein vraagje, wat houdt nu zo'n premium pils in? Voor wat staat 'premium'? Als ik ergens een 'premium' zie staan in de winkel, zijn dat altijd van die allergoedkoopste halve liter blikjes, die naar nergens smaken. Maar enkel verkopen omdat ze zo goedkoop zijn.

Willen jullie dan ook zo de Veraart-pils terug commercieel krijgen? Of ga je het bij een hobby laten?

Groeten en succes
thibolleke

Julian

Citaat van: thibolleke op 18-02-2007  18:06 uAls ik ergens een 'premium' zie staan in de winkel, zijn dat altijd van die allergoedkoopste halve liter blikjes, die naar nergens smaken. Maar enkel verkopen omdat ze zo goedkoop zijn.

Willen jullie dan ook zo de Veraart-pils terug commercieel krijgen? Of ga je het bij een hobby laten?

Premium Pils is het verre van nergens-naar-smakend bier en ook niet het allergoedkoopste, ok omdat we het zelf aan het brouwen zijn is het altijd goedkoper dan dat je het bier zelf koopt. De primium pils is eigelijk pilsener met een hoger alcohol percentage en een vollere smaak. Het zou natuurlijk leuk zijn als Veraart-Pils weer op de commerciële markt gebracht kon worden, daarin hebben de vroegere Veraarten niet goed gehandeld, maar voorlopig blijft het een hobbybrouwerijtje. :proost2:

Hopmans

Citeerok omdat we het zelf aan het brouwen zijn is het altijd goedkoper dan dat je het bier zelf koopt.

Die vlieger gaat helaas bijna niet meer op in Noord Holland, waar men voor 6 Euro een krat bier koopt, en men 10 Euro
betaald voor 5 kg pilsmout, waarbij de hop, gist en de hoeveelheid manuren ook nog eens om de hoek komen kijken.

Jammer dat onze hobby nu al wordt uitgebuit door de hobbybrouwwinkels, terwijl de hobby nog niet eens zo
leeft onder het volk.
Laat staan als het wel populair wordt.
Ik moet er niet aan denken.
Laat mij maar de enige zijn in mijn kringen die deze hobby heeft, in plaats van dat ik iedereen aan deze hobby
ga helpen.

:degroeten:

thibolleke

Citaat van: Veraart-pils op 18-02-2007  18:43 uPremium Pils is het verre van nergens-naar-smakend bier en ook niet het allergoedkoopste, ok omdat we het zelf aan het brouwen zijn is het altijd goedkoper dan dat je het bier zelf koopt. de primium pils is eigelijk pilsener met een hoger alcohol percentage en een vollere smaak. en het zou natuurlijk leuk zijn als Veraart-Pils weer op de commerciële markt gebracht kon worden, daarin hebben de vroegere veraarten niet goed gehandel, maar voorlopig blijft het een hobbybrouwerijtje :proost2:

Kun je dan eens wat commerciële voorbeelden geven? Want bij ons hier zijn het echt maar zwakke bieren.

Ook ik krijg mijn bieren niet onder de 25 cent per 33cl blikje. Maar Hoppie, je moet je bieren vergelijken met de 'speciaal bieren' die toch ook niet 6 euro voor een bak vragen. Wij brouwen kwaliteitsbier man  :proost: en voor kwaliteit betaal je ;)

Groet
thibolleke

Oscar

Citaat van: Hoppie op 18-02-2007  19:07 uDie vlieger gaat helaas bijna niet meer op in Noord Holland,

Die vergelijking moet je eigenlijk maken met de prijs van speciaalbier. Wat kost en kratje Westmalle Dubbel ?

Hopmans

Is niet helemaal waar.
Er zijn ook pilsbrouwers onder ons.

Als er meer hobbybrouwers komen wordt het nog meer uitgebuit als nu het geval is.
Nederlanders onder elkaar kunnen elkaar flink naaien.
Op dit punt snap ik onze medelanders wel, die hier een afkeer aan hebben.
Waarden en normen moeten we zelf ook hoog in het vaandel zien te houden.

Julian

Citaat van: thibolleke op 18-02-2007  19:17 uKun je dan eens wat commerciële voorbeelden geven? Want bij ons hier zijn het echt maar zwakke bieren.

Vandaag is het gebrouwen, pakket gebruikt van Brewferm, staat op Gold, premium pils, met als beschrijving een pilsener met hoger alcohol percentage en een vollere smaak dan gewone pils, thibolleke hoe lang brouw jij eigelijk al?
groetjes

Julian

Citaat van: Hoppie op 18-02-2007  19:28 uWaarden en normen moeten we zelf ook hoog in het vaandel zien te houden.

Inderdaad, normen en waarden zijn belangrijk, maar door dat gepruts van die Jan Peter is er niet veel meer over, maar ja dat gaat natuurlijk niet over bier he. :P

Toch vind ik het jammer dat er zoveel (huis)brouwerijen weg zijn gegaan, nu wordt het zo eentonig, dus aan ons als hobbybrouwers de taak om weer wat leven in de brouwerij te brengen op het gebied van biersoorten! :dansen:

thibolleke

Citaat van: Veraart-pils op 19-02-2007  18:38 uVandaag is het gebrouwen, pakket gebruikt van Brewferm, staat op Gold, premium pils, met als beschrijving een pilsener met hoger alcohol percentage en een vollere smaak dan gewone pils, thibolleke hoe lang brouw jij eigelijk al?
groetjes

Ik brouw nu een 12 maanden denk ik, waarvan 1 a 2 keer per maand. Waarom?

Ik sprak je helemaal niet tegen over dat hoog alcoholgehalte, of ee, vollere body (smaak?). Ik vroeg me gewoon al lang af waarom op al die goedkope halve liters (die qua smaak niet echt goed zijn, dus zwak) er premium stond.

Groet
thibolleke

Caspar

Hi Thibolleke,

Premium Pils betekent gewoon "een pils van top kwaliteit"... Het is verder geen officieel bier-type of zo (zoals Urtyp pilsner)... Het pakket van Brewferm vind je ook onder de naam "luxe" pils.

Veraart-Pils, veel plezier met je nieuwe hobby en het in ere houden van een traditie  ;D. Knap om meteen te starten met een van de lastigste biertypen  :duimop:.

Groet Caspar

Julian

Citaat van: thibolleke op 19-02-2007  19:04 uIk brouw nu een 12 maanden denk ik, waarvan 1 a 2 keer per maand. Waarom?

Oo, ik ben gewoon nieuwsgierig, ook omdat jij en ik één van de jongere bierbrouwers hier zijn, ik met mijn 16, jij 17 jaar  :proost2:

groet,
Julian

Julian

Citaat van: Caspar op 19-02-2007  19:40 uVeraart-Pils, veel plezier met je nieuwe hobby en het in ere houden van een traditie  ;D. Knap om meteen te starten met een van de lastigste biertypen  :duimop:.

Dank! Ja we zijn nog een beetje aan het experimenteren, maar binnenkort zijn we wel van plan een  'echte' installatie te gaan plaatsen in ons nederig schuurtje. :hoera:

groet,
Julian

oranjeboombiertje

Citaat van: Veraart-pils op 20-02-2007  19:09 uoo ik ben gewoon nieuwsgierig, ook omdat jij en ik één van de jongere bierbrouwers hier zijn, ik met mijn 16, jij 17 jaar  :proost2:

groet,
Julian
Ook ik ben een van de jonge brouwers (ook 17). Ook namens mij welkom op dit geweldige forum, je kan hier een hoop leren. :brouwen:

Wesley

korek

Ik heet je ook welkom als één van de oudste hobbybrouwers met mijn 59 jaar.

Hopmans

Welkom veraart-Pils.
Ik ben niet één van de jongste, en niet één van de oudste, maar ongeveer er tussen in.
Maar ik gedraag me als één van de jongste, en soms als een oude chagrijn.  ;D

Jos Groen

Ik zie er wel uit als een van de jongste, en ben jong van geest.

He Hoppie jij kan je echt als een oude bejaarde gedragen hahaha.

:elifant: :dansen: :elifant: :hoera: :groots: :hoera: :elifant: :dansen:

thibolleke

Citaat van: Veraart-pils op 20-02-2007  19:09 uoo ik ben gewoon nieuwsgierig, ook omdat jij en ik één van de jongere bierbrouwers hier zijn, ik met mijn 16, jij 17 jaar  :proost2:

Julian,
sheers!  :proost2:

groet
thibolleke

Hopmans

CiteerHe Hoppie jij kan je echt als een oude bejaarde gedragen hahaha
Mafkees.  ;D

Jacques

Geweldig vind ik dat we hier op het forum een stel jonge brouwers hebben.

Ook ik was al jong gegrepen door het bier, zij het dat ik een paar jaar ouder was (zo'n 20 jaar) toen ik serieus speciaal bier ging drinken. Mijn eerste biertje brouwde ik op mijn 24e. Nu 27 jaar later blijft het brouwproces mij fascineren. Het is een hobby waar je een heel leven lang mee bezig kunt zijn.

Sjaak

Citaat van: Jos Groen op 21-02-2007  23:13 uIk zie er wel uit als een van de jongste, en ben jong van geest.

He Hoppie jij kan je echt als een oude bejaarde gedragen hahaha.

:elifant: :dansen: :elifant: :hoera: :groots: :hoera: :elifant: :dansen:

Jos je hebt zeker geen spiegels thuis....

Vergelijkbare Topics (7)

4955

Reacties: 1
Gelezen: 1900

34133

Reacties: 0
Gelezen: 1338

28470

Reacties: 13
Gelezen: 5534

24408

Gestart door Syan

Reacties: 20
Gelezen: 6303

32116

Reacties: 11
Gelezen: 2991

42428

Reacties: 4
Gelezen: 1350

35764

Reacties: 5
Gelezen: 1268

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.