Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Metriek stelsel bij de kruiden en extra's in ProMash

Gestart door Bierke, 07-01-2007 00:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierke

Hoi Brouwers,

Wie weet hoe ik ook de hoeveelheid kruiden in gram kan weergeven in Promash. Momenteel staat die hoeveelheid in 'Oz' weergegeven. Ik heb al gekeken bij de instellingen (options - system settings) maar waarschijnlijk heb ik iets over het hoofd gezien?

Met vriendelijke brouwgroeten, :hoera:
Bierke

Jacques

Klik (bij de onvertaalde Engelse versie) op:

Options
System settings
Measurements, Sizes, Precisions

Zet bij American vs. Metric Settings alle bolletjes op Metric en de laatste op Celsius.

Bierke

Beste Jaques,

Bedankt voor je reactie maar mijn probleem blijft bestaan. Als ik zoek bij 'Options - system settings - measurements, sizes, precision' zie ik enkel mogelijkheden om naar het 'metric' stelsel te gaan voor Fluid, Grain, Hop en Pressure CO2. De 'Extras' ontbreken hier ! Ik heb ook al een ander bestand van 't internet gehaald en es gekeken bij de kruiden. Ook daar is de instelling nog steeds op 'Ounces' in gesteld.
'k Ga nog es zoeken in de tutorial van ProMash...

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Bierke

Beste Jaques,

Ik denk een oplossing gevonden te hebben voor de 'ounce' aanduiding bij de kruiden in Promash.
Via de tutorial heb ik het volgende gevonden:
Via het 'startscherm' vna ProMash kies je 'Extra' bij de knoppen met die boeken er op. Je komt zo in de 'Extra In gredients Database Maintenace - All Types' terecht. Hier kan je via de knop 'Edit' een label van een kruid of ander extra openen. Hierin kan je dan de 'Default Unit of Measurement' in stellen op 'Grams' ...

't Zat goed verstopt!! Waarom men deze instelling niet mogelijk maakt via 'Options - System Settings' is me een raadsel...
Als er nog een andere manier is om deze instelling te bekomen, alle tips zijn welkom!!

Misschien hebben anderen ook iets aan deze uitleg...

Met vriendelijke brouwgroeten,
Bierke

Bierke

hhmmm.... toch nog niet optimaal!!

De instelling die ik dan verander naar 'Grams' is alleen van toepassing voor dat ene kruid!! :echtboos:

Ik moet de 'default unit of measurement' kunnen wijzigen... even zoeken :denken:

Bierke

Beste medebrouwers,

Ik heb geen adere mogelijkheid gevonden dan voor elk kruid (of extra) de instelling te veranderen. Dit zou volgens mij in ProMash toch wel anders kunnen voorzien worden. Ofwel is het omdat er maar een 20-tal kruiden in de database zitten dat  het geen standaardinstelling is...
Wie kan een beter oplossing vinden? Alle suggesties zijn welkom!!

Met vriendelijke brouwgroeten, :degroeten:
Bierke

William

Bij mij staan de eenheden voor de extra's standaard in grammen. Als ik een nieuwe extra wil aanmaken kan ik inderdaad kiezen in welke eenheid. Misschien heb je Promash in eerste instantie in US-eenheden gedraaid en worden deze eenheden niet meer overgenomen na een verandering in de systeemeenheden. Een mogelijkheid is om misschien alles opnieuw te installeren (even de recipefolders en dergelijke opslaan op een andere plaats)

Oh ja, ik gebruik ProMash versie 1.8a.

Bierke

Hoi William,

Ik gebruik ook die zelfde versie 1.8.a
Ik zal het programma maar es opnieuw installeren. Mijn mappen met recepten en dergelijke zitten op een andere harde schijf opgeslagen.

Bedankt voor je reactie!

Bierke

Jacques

Op zich is de wijze waarop ProMash met de extra ingrediënten omgaat heel logisch. Niet alleen kruiden maar ook fruit, koffie(!), klaringsmiddelen en andere ingrediënten kunnen worden ingevoerd.
Deze kunnen in gewichtseenheden maar ook volume-eenheden en stuk worden ingevoerd. Per nieuwe ingrediënt moet je in de database aangegeven welke eenheid je wilt hanteren. Dat is eenmalig. Als je een recept gaat samenstellen en het ingrediënt vanuit de databank oproept komt het met de juiste maateenheid in je receptformulier.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.