Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Amerikaanse bieren voor de kerst

Gestart door Gerb, 19-12-2006 13:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Zojuist binnen gekregen: een pakket uit de USA met allemaal lekkere biertjes. Ik zal mijn proefervaringen hier zoveel mogelijk proberen te omschrijven. ik ben vooral geinteresseerd naar de 60 en 90 minute IPA, die worden onder biernerds in Amerika nogal hoog gewaardeerd.

Dogfish Head brewery: link
Aprihop - Hoppig bier (55 IBU) met abrikoos
60 minute IPA - IPA met 6% alcohol / 60 IBU (Warrior, Amarillo & 'Mystery Hop X)
90 minute IPA - IPA met 9% alcohol / 90 IBU
Immort Ale - Met turf gerookte gerst en jeneverbessen, vanille en maple siroop. Op eiken gelagerd en vergist met Engelse en Belgische giststammen. 11% /40 ibu
Midas Touch - gebrouwen met gerst, Muscat druiven, honing en saffraan naar historisch recept (20 IBU).
Pumpkin Ale - pompoenbier 7% abv / 24 ibu
Chicory Stout - Geroosterde chicory, organische Mexicaanse koffie, St. Janskruid, en zoethoutwortel. Cascade and Fuggles hops 5.2% / 22 ibu
Indian brown ale - Een kruising tussen een Scotch Ale, I.P.A., en een American Brown Ale

Three Floyds brewery: link
Alpha King - (hoog gewaardeerde) American Pale Ale 6%
Robert the Bruce - Scottish ale 7%

Victory brewery: link
Storm King - Russian Imperial Stout 9,1%

Great Divide: link
Yeti Oak aged - Russian Imperial Stout, gelagerd op eiken 9,5%

Herman

Maak ons maar jaloers! Heb je e.e.a. besteld via internet?

MO

Een schitterende verzameling! Wat heb je ervoor betaald cq ervoor terug gestuurd?

Gerb

In eerste instantie wilde ik via een mailorder bier bestellen, maar ze exporteren geen drank buiten de US, dus dat ging niet werken.

Ik zit al een tijdje op het forum van www.beeradvocate.com en daar is een speciaal forum voor het ruilen van bieren. Ik heb een oproep geplaatst of iemand Nederlandse bieren wilde ruilen. Na wat halfslachtige pogingen heb ik iemand uit Florida gevonden. Volgens mij wordt er wel gekeken naar je status als forumlid bij het ruilen. Er zijn blijkbaar mensen die zeggen te willen ruilen, maar die liever alleen ontvangen en dus niets terug sturen.
Voor het versturen wordt geadviseerd om niet expliciet te vermelden dat er bier/drank in zit, maar glaswerk of lab equipment of zoiets. Alcohol versturen is namelijk illegaal in de USA.

De bieren die ik gestuurd heb, zijn:
La Trappe bockbier
Hertog Jan Grand Prestige
Jopen Extra Stout
Jopen Koyt
Korenwolf witbier
Lamme Goedzak
Oesterstout
St Christoffel Robertus
Columbus

We gaan nog een keer ruilen en dan probeer ik wat Stone en Rogue bieren te krijgen. Ik zorg dan wel dat ik meer opstuur, want dit keer heeft hij mij meer opgestuurd dan afgesproken, maar mij hoor je niet klagen! Heeft iemand nog tips voor welke Nederlandse bieren ik kan opsturen?

Trouwens de Columbus had ik ook gekocht en die was, je raad het al, ZUUR! Dit hoort toch niet? Ik heb nu al 6 't IJ bieren op, maar het enige smaakverschil was de hoeveelheid zuur. Geen goede reclame voor de Nederlandse bieren dus! Wie koopt deze rommel nog? :echtboos:

Adrie

IJ bieren zijn op fles vaker zuur dan niet, zeker de Columbus. Of anders staan ze wel stijf van de diacetyl. Zucht.

Caspar

Wow, ziet er goed uit Gerb!

Wat heeft dit grapje je nu gekost aan verzendkosten, of wil je dat liever niet delen...

Groet,

Caspar

Oscar

Citaat van: Gerb op 20-12-2006  11:50 uHeeft iemand nog tips voor welke Nederlandse bieren ik kan opsturen?

De bieren van Gulpener zijn erg goed vind ik, en verder de bieren van de diverse kleine brouwerijen: Mommeriete, 3 Horne, 3 Kruizen, Halve Maan enz..

Groeten en gezondheid
Oscar

JeroenCV

Klein duimpje, en dan alle bieren..

Gerb

Verzendkosten waren 34 euro, het pakketje was 5400 gram totaal. De prijzen worden berekend in stappen van 1 kg, dus er zou nog wel een flesje bij kunnen. Dan komt het op 10 flessen.

CiteerIJ bieren zijn op fles vaker zuur dan niet, zeker de Columbus. Of anders staan ze wel stijf van de diacetyl. Zucht.
Wel grappig dat de meeste reviews op beeradvocate (zeer) positief zijn over deze bieren. Ik weet niet of zij nou gepasteuriseerde bieren krijgen of dat deze zelfbenoemde bierexperts zuur bier meer kunnen waarderen.

@Oscar, ik ga ook nog gewoon verder met mijn Nederlandse bierkruistocht en ga deze bieren ook proberen te vinden. Mommeriete en 3 Kruizen, zijn bij ons moeilijk te krijgen, helaas!

Hopmans

CiteerZojuist binnen gekregen: een pakket uit de USA met allemaal lekkere biertjes.
Dogfish
Aprihop
60 minute IPA
90 minute IPA
Immort Ale
Midas Touch
Pumpkin Ale
Chicory Stout
Indian brown ale
Alpha King
Robert the Bruce
Storm King
Great Divide
Yeti Oak aged

Ik mis alleen nog de Bud  :weetniet:

:degroeten:

Gerb

Ik heb nu de Oak Aged Yeti en 60 minute IPA geproefd.

Oak Aged Yeti
Brouwerij: www.greatdivide.com
Alcohol%; 9,5%
Uiterlijk: inkt zwart, hoog visceus, echt heel donker, kan er niets doorheen zien. Zeer weinig schuim.
Geur: gebrand, hoppig, zeker eik in de geur, wat ook een beetje rokerig overkomt.
Smaak: moutig, gebrand en moutbitter, zoethout en drop. Bitter (75IBU), alcohol verwarmend. Het eiken geeft ook een soort vanille en rokerigheid, een beetje als een whiskey. Ik heb echt moeite om de fles van 600 ml op te drinken, op de helft ongeveer wordt het toch wel met mes en vork.
Mondgevoel: zeer dik, bij het inschenken lijkt het dikker dan het smaakt. Natuurlijk is dit bier plakkerig en zoet
Oordeel: Echt een goed bier, maar de doordrinkbaarheid is niet echt goed.

60 minute IPA
Brouwerij: www.dogfishhead.com
Alcohol%: 6%
Uiterlijk: oranje, grof en weinig schuim.
Geur: moutig, hoppig, licht kafachtig, beetje een maisch/wort geur, zoetig/weeig.
Smaak: bitter, citroen/citrus, amerikaans hoppig, moutig. Wel een goede balans tussen mout en hop. Niet zo bitter als ik verwachtte.
Er is niet veel smaak van de gist, best wel clean.
Mondgevoel: beetje plakkerig, niet zoet, medium body.
Oordeel: ik vond het een goed bier, maar dacht dat IPA's altijd wat droger waren.

EBC

Die DogFishHead link komt volgens mij verkeerd uit. Bedoel je deze: http://www.dogfish.com

http://www.dogfish.com/brewings/Year_Round_Beers/60_Minute_IPA/8/index.htm

Ik denk dat het idee dat het niet zo bitter is komt door het gebruik van Warrior en Amarillo. Beide low-cohumulone hoppen. Ik heb daarmee ook een IPA gemaakt vorige week. Heerlijk bitter voor in de mond, maar niet nahangend.

Het zoete zal zeker wat bitterheidswaarneming verminderen. Het klinkt overigens als een gistingsprobleem. Weeig, wortachtig, zoetig...Amerikaanse bieren hebben zelden veel gistsmaakjes. Ze vergisten bij relatief lage temperaturen en regelen deze heel constant.

Gerb

Ja, die link klopt niet, goede correctie! Bedankt.

Is het niet zo dat heel veel Amerikaanse IPA's wat zoetig zijn om ervoor te zorgen dat ze wat balans geven aan dat hopgeweld? Het wortachtige heb ik al eerder gehoord toen de Houblon Chouffe geproefd werd. Misschien is dit een smaak waar je aan moet wennen.

Caspar

Hoi Gerb,

Het je de 90 minute IPA al geproefd? Ik heb namelijk nog een Imperial IPA op mijn verlanglijstje staan.  :proost:

Groet Cas

Gerb

90 minute IPA - Dogfish Head
Alcohol%: 9%
Uiterlijk: oranje, bruin met een zeer kleine schuimkraag en een licht viskeus uiterlijk bij het uitschenken.
Geur: vol, erg moutig en wat marmelade geuren. Een beetje rokerig en wat hoppig, maar niet zo hoppig als ik verwacht had.
Smaak: bitter en zoetig met een enorme moutigheid. Er zit wel een goed hoppigheid aan dit bier, maar absoluut niet wat ik verwacht had. De volle body van dit bier (de plakkerigheid dus) balanceert de bitterheid (denk ik). De alcohol wordt mooi verborgen door de volle body, maar zorgt wel voor een verwarmend gevoel. Mondgevoel is zoet en plakkerig, een beetje te wat mij betreft.
Oordeel: ik kan hier nou niet direct heel erg blij van worden, de bitterheid en hoppigheid waren niet zo overweldigend als ik gehoopt had. De smaak is verder wel erg lekker.
Ik kreeg van mijn contact in de USA de opmerking dat deze fles wel eens te oud zou kunnen zijn. Hij stuurt me een nieuwe  :D

Storm King Stout - Victory Brewing Company
Alcohol%: 9,1%
Uiterlijk: pikzwart met een romig, net-geen-witte schuimkraag.
Geur: gebrand met duidelijke koffie geur met daaroverheen een goede hoppigheid.
Smaak: gebrande mout, drop, espresso koffie, heel veel 'donkere' smaken, behoorlijk complex. Een lekkere bitter en hoppigheid van de typische Amerikaanse hoppen. De ruime hoeveelheid koolzuur zorgt voor een prikkelend gevoel op de tong en is niet storend.
Nasmaak: droog en aanhoudend bitter. Dit bier is minder viskeus in mijn mond dan het lijkt als het bier ingeschonken wordt.
Oordeel: een geweldige combinatie van US hoppen en donkere, gebrande mouten met een goede balans en complexiteit.

Alpha King Pale Ale - 3Floyds Brewing Company
Alcohol%: 6%
Uiterlijk: amber bruin met weinig schuim en weinig koolzuur,.
Geur: citrus, grapefruit, citroen, hoppig, fris en plezierige geur. Nadat het hopgeweld gewend is komt er een mooie moutigheid te voorschijn.
Smaak: citrus en bitter hoppig, echt fris en uitnodigend. Een lange bitter die blijft hangen. De moutigheid komt pas naar voren als mijn tong gewend is aan de bitterheid (die overigens absoluut niet scherp is). De moutigheid heeft ook wel wat dextrineus, en doet me denken aan wort.
Body is medium en het bier is in tegenstelling tot de 90 minute IPA.
Oordeel: een geweldig bier, wel een  van de betere bieren die ik geproefd heb. Lekkerder dan de Sierra Nevada Pale Ale.

Ik ben nu de Chicory Stout van Dogfish Head aan het drinken, daarover later meer......

O ja, om jullie ogen nog meer uit te steken. Er komt een nieuwe lading bier aan, waaronder Arrogant Bastard (Stone), Alesmith Speedway Stout en Dreadnaught IPA en Gumballhead (beide 3 Floyds).

Caspar

Damn, kan je voor mij ook geen doosje bestellen?

Zo te lezen is de 90 minute IPA zoeter / moutiger dan een Imperial IPA volgens de richtlijnen... dat moet ik beter kunnen  :brouwen:.

Ik heb mijn hop formule in Promash aangepast, waarmee ik realistischere waarden krijg bij mijn recepten (General / Kettle Size Hop Utilization Scale Factor 90%).

Eerst maar eens proeven hoe mijn laatste proefbrouwsel overkomt (56 IBU Volgens de bovenstaande berekening). Misschien is ophogen tot 66 tot 90 IBU wel iets te veel van het goede  :proost:.

Groet Cas

Gerb

Caspar, ga gewoon naar http://beeradvocate.com/forum/list/10, meld jezelf aan en vraag wie er bier wil ruilen. Echt heel makkelijk. Er gaat geen geld heen en weer, alleen bier.
De 90 minute IPA was blijkbaar niet zo hoppig als de bedoeling was vanwege zijn leeftijd. Natuurlijk speelt ook de 9% alcohol en de volle body een rol dat ik de bitterheid niet heel erg geproefd heb. De 90 IBU heb ik er in ieder geval niet uit gehaald. Jouw brouwsels zullen niet ouder worden dan een jaar denk ik dus kan je best wel onder de 90 IBU gaan zitten.

Gerb

Heren,

Gisteren nog 2 dozen met Amerikaans bier binnen gekregen. Dit is de score:
Alesmith - Yulesmith 2006 Winter edition
Founders - Breakfast Stout
Weyerbacher - Double Simcoe IPA
Troegs - Nugget Nectar
Bell's - two hearted ale
Stone - IPA

En in de 2e doos:
three floyds - black sun stout
three floyds - dreadnaught (zeer hoog gewaardeerde IPA!)
three floyds - gumballhead.
alesmith speedway stout 750ml (zeer hoog gewaardeerde RIS!)
yeti stout (not oak-aged) 22oz
bear republic black bear stout 22oz
stone arrogant bastard 22oz not sure i can get any more california beer now.
dogfish head olde school barley wine 12oz
founders black rye

En er is nog meer onderweg! Ik ben een gelukkig man!

Gerb ;D

Caspar

Hopmans

Maar even Gerbs topic gebruiken.
Ook hier heb ik een Amerikaantje vandaar.
http://www.lefthandbrewing.com/

Juju Ginger
Ale brewed with ginger

Prijs: 1,55
Geur: Typisch ambachtelijk hopje met Ginger.
Schuim: Dun schuimlaagje.
Kleur: Goud
Smaak: Lekker fris met inderdaad een gembertoets.
Nasmaak: Ebt mooi weg om weer een niewe slok te nemen.
Conlusie: Goed dorstlessend bier (helemaal na die vrezelijke Jever).

oranjeboombiertje

Dat bier heb ik ook op. Ik vond het niet erg geslaagd omdat het naar mijn smaak te branderig was van de gember. Ik heb wel een aantal stout's op van de left hand brewery en die waren prima :lekkerbier:

Wesley

Hopmans

Gember kan inderdaad branderig zijn.
In dit geval vond ik het meevallen.

Ik heb ook de Black Jack porter van ze op, maar die heb ik per ongeluk ook in de koeling gedaan naast
de pilsen. Dat is dus doodzonde voor zo'n bier.
Daarom kan ik niet zo'n goed oordeel over de porter vellen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.