Proefnotities ruilbieren Hobbybrouwendag 2006

Gestart door Jacques, 22-10-2006 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

Gerbs dubbel

Uiterlijk: roodbruin/helder; prachtige stabiele mousse licht creme schuimkraag
Geur: fruitig, fris, caramel, mooie specifieke gistsmaak; veelbelovend
Smaak: gistsmaken, fruitige smaken en een pittig caramelletje strijden om de eerste plaats; goede body (medium), uitstekend mondgevoel met een licht poederige afdronk (niet storend); ik vermoed een korrelgist

Nagelezen: S33, herkenbaar maar deze gist past wel erg goed bij een dubbel. Geeft een mooie zoetheid en ondersteunt caramel smaken goed. Helaas dus wel iets korrelgisterigs. In lichte mate, maar voor de gevoeligen onder ons wellicht storend. Ik ben fan.

Heb overigens niets van de kruiden (vanille) en honing geproefd, dus die dosering is prima.

Herman

D007 Bond, Johannes Bond (Bokbier)

Kleur: koper
Helderheid: beetje tweeschijn
Schuim: mooie fijne bellen, veel koolzuur!
Schuimstabiliteit: purschuim, blijft lekker hangen
Geur: karamellig, hoppig, moutig
Smaak: zoet, ietwat weeïg
Basissmaak: zoet
Body: medium
Mondgevoel: plakkerig en ook een beetje wrang... gek hè?
Nasmaak: moutig, bitterig

Lekker bier, maar zeker geen bokbier! Ik vind het te veel een ietwat karamellig doordrinkbier. Wat was je score op dit bier?

MO

Caspers Barly wine

Geur: gebrand, droppig, koffie, notig; intense geur die niet binnen stijl past (moutig, zoetig, hoppig)
Smaak: tsja, een heuze zoete porter, mooi fruitig, heel stijlvast. Jammer dat er barley wine op het etiket staat. Gebrande basis- en nasmaak dus. Proef de 42 IBU er niet aan af, moutbitterheid overheerst
Uiterlijk: zeer donker, kan helderheid niet beoordelen, goede stabiele crème schuimkraag

Casper, vind je het bier ook niet meer een porter?

Herman

MArtin,

Je hebt denk ik een andere Barley Wine geproefd dan ik, ik herken je omschrijving niet. Hoe zou overigens porter volgens jou moeten smaken?

MO

Zoetig, volle body, gebrand, maar bitter zijn; zoiets toch?

Herman

O.a., maar een beetje kort door de bocht als beschrijving en niet uniek voor porter. Bij een porter hoort ook bitterheid van de mout, die zit zeker niet in de BW van Caspar.

Caspar

Citaat van: MO op 17-01-2007  19:28 uCaspers Barly wine

Geur: gebrand, droppig, koffie, notig; intense geur die niet binnen stijl past (moutig, zoetig, hoppig)
Smaak: tsja, een heuze zoete porter, mooi fruitig, heel stijlvast. Jammer dat er barley wine op het etiket staat. Gebrande basis- en nasmaak dus. Proef de 42 IBU er niet aan af, moutbitterheid overheerst
Uiterlijk: zeer donker, kan helderheid niet beoordelen, goede stabiele crème schuimkraag

Casper, vind je het bier ook niet meer een porter?

MO, is dit niet mijn Export stout / Porter die je tijdens het ONK 2006 van mij heb gekregen (deze is nagerekend ook iets van 36 IBU of zo)?

Of

Als ie echt zeer donker was dan heb ik misschien ook een verkeerd etiket op een flesje geplakt, was ie +/- SG 1021??

MO

Op het etiket stond barley wine 42 IBU. Het was echt een volledig zwart bier. Ik heb denk ik echt de verkeerde gekregen. Ik kan redelijk proeven, maar het exacte SG proef ik niet hoor. Export stout / Porter lijkt me veel beter de lading te dekken. Dan was hij prima in stijl. Overigens saai biertype maar dat ligt alleen aan mijn smaak en niet aan jouw brouwkunsten.

Caspar

MO, ik weet zeker dat ik er een verkeerd etiket op heb geplakt. Dit viel me al op tijdens het BONK  ::)...

Je hebt deze jongen geproefd:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3893.20.html

Herman

Citaat van: MO op 19-01-2007  09:07 uIk heb denk ik echt de verkeerde gekregen. Ik kan redelijk proeven.....
Ik begon anders al even te twijfelen  >:D , maar het mysterie is opgelost.

MO

Tsjerk, ik heb zojuist je Frisian Pale ale ingeschonken. Klopt het dat hier nauwelijks koolzuur op zit. Is er iets misgegaan met de navergisting of heb ik toevallig een verkeerd flesje?
Geur, smaak en kleur/helderheid zijn verder prima. Laag gehopt, mooie moutsmaken en aparte gistsmaken. Heb je hiervoor de Westmalle gist gebruikt?

Tsjerk

Klopt, te weinig koolzuur.

Oorzaak? Geen idee, het biertje was prima uitvergist op 1011, 9 gr/l suiker bij bottelen met een temperatuur van van 21 graden en er was volgens mij nog voldoende gist aanwezig. Ik had misschien wat kouder moeten bottelen, denk ik (of meer suiker)

De gist is de Wyeast 1214 en gehopt tot 25 ibu.

RobinB

Citaat van: Jacques op 22-10-2006  11:25 uMet voorbedachte raden heb ik niets over dit brouwsel op het forum gezet. Het moest een verrassingsruilbier zijn.
Aan degenen die van mij een flesje gekregen hebben wil ik een zeer moeilijke vraag stellen: kun je aangeven welke ingrediënten bij dit bier gebruikt zijn?

Wat is het alcoholgehalte? (proeven - niet meten)
Korrelgist of vloeibare gist?
Volmout of suiker toegevoegd?
Vergistingsgraad?
Percentage pilsmout?
Hoeveel moutsoorten?
Welke hopsoorten?
Hoe hoog schat je de bitterheid in.

De vragen zijn bedoeld om je te scherpen in je waarnemingen. Leren proeven is leren waarnemen. Dit is echter niet zo eenvoudig want er zijn zoveel ingrediënten en de ervaring van de bitterheid is bijvoorbeeld gerelateerd aan de vergistingsgraad.

Om het helemaal moeilijk te maken wil ik nog even kwijt dat het bier niet gebrouwen is op een bestaand biertype.
Poehee, heb ik 12 pagina's doorgelezen, nieuwsgierig naar de resultaten van Jacques's verassingsbier, maar niemand heeft em geproefd???
Oke, hij was jong, vroegah in oktober, maar nu toch al niet meer?
Komop! Wie heeft em (geproefd)?  :proost:

Tsjerk

Tsjerk

Brouwer: Johannes
Biernaam: Blond

Kleur: goud geel.
Helderheid: troebel.
Schuim: beetje wit schuim, helaas snel verdwenen.
Geur: muffig, beetje fruitig.
Smaak: vlak, licht moutig, zoet.
Body: voldoende.
Mondgevoel: licht samentrekkend, plakkend
Koolzuur: beetje, te weinig.
Nasmaak: licht moutig, zoet.

Johannes, helaas te weing koolzuur waardoor het biertje vlak en niet fris overkomt. Nasmaak is overigens wel aangenaam.

:degroeten:

Johannes

He, die is bij mij al lang op. Ik vond zelf dat er een storende smaakafwijking aan dit bier zat. Volgens mij kwam dat door een veel te hoog opgelopen gistingstemperatuur. Dat kwam de frisheid ook niet ten goede.

MO

De Salmo Gold van A3 en zijn broeders is wederom verrukkeluk. Ik zal eens mijn best doen en wat opbouwende kritiek geven. Ik heb al vaker gemompeld dat hop- en gistprofiel wat op de achtergrond zijn gedrukt. Ik zit nu eens goed te proeven - het is het eerste bier van de avond (het zijn er feitenlijk twee) - en ik denk dat ik het gevonden heb. De geur is perfect: wat een gist, wat een hop, maar de smaak is me te vol en te moutig. Ik houd wel van volle bieren maar ik vind in dit bier dat de moutigheid de heerlijke hop- en gistsmaken teveel wegdrukt. Zo, ik heb gesproken. Het is me wat.

Er zal heel veel gist onderin, en het leek nog erg levende gist (yoghurt achtige brij), dus ik heb aan het depot van de twee flesjes moutoplossing en een snufje Fermaid K toegevoegd. Ik wil op 5 mei een Orval achtige brouwen. Nu ik dit zo proef, gaat er toch suiker in de stort. En hop, heel veel hop.

MO

Adrie, de gist is aangeslagen, geen probleem. Hij zag er ook zo levend uit. En ook lekker veel gist. Kon je je vinden in mijn bovenstaand commentaar op je Salmo?

Adrie

Nou, nee, eigenlijk.  ::) Dat volle en moutige vind ik dit bier nou juist voor hebben op de echte Orval. Die vind ik altijd wat waterig.

Mooi dat de gist is aangeslagen! Ga je nog een aparte gist gebruiken voor de hoofdvergisting of neem je gewoon deze voor hoofd- en nagisting?

MO

OK, smaken verschillen dat is een van de grootste voordelen van deze hobby. Ik denk er juist aan om een Morvalletje van 5,5% of zo te maken, misschien wel met suiker. Vooral om gist- en hopsmaken te laten domineren. En voor een heerlijk fris zomerbiertje. Misschien maak ik wel 40 liter... Ik ga alleen jouw opgekweekte gist gebruiken, ik ben niet bang van een beetje Brett.

Tsjerk

Johannes, ik heb van jou een witbier met Cascade geproefd. Staat dat recept hier ook ergens gepost?

Ik wil namelijk voor de zomer een witbiertje brouwen en dat biertje van jou viel bij mij bijzonder in de smaak.

Johannes

Die heb je toch niet recent geproefd? Dat maakt het wel een erg oud bier. Het topic vind je hier maar daar heb je qua recept niet veel aan.

Recept: 50% tarwemout, 50% pilsmout, met Cascade hoppen tot 30 IBU en US -56 gist. Ik ben geen witbierliefhebber maar Cascade gaat goed samen met witbier. Volgens mij was dit trouwens Adrie's vinding (ere wie ere toekomt  :) )

Tsjerk

Citaat van: Johannes op 10-05-2007  21:18 uDie heb je toch niet recent geproefd? Dat maakt het wel een erg oud bier.

Nee, dat was 18 december. Ik ben zelf ook geen witbier drinker maar deze viel bij mij toch wel in de smaak.

Vergelijkbare Topics (7)

23894

Reacties: 1
Gelezen: 2319

19361

Reacties: 96
Gelezen: 29381

14471

Reacties: 86
Gelezen: 32568

10979

Reacties: 46
Gelezen: 15517

8496

Reacties: 300
Gelezen: 78442

30613

Reacties: 18
Gelezen: 8200

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.