Proefnotities ruilbieren Hobbybrouwendag 2006

Gestart door Jacques, 22-10-2006 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Gisteren zijn er weer heel wat biertjes uitgeruild op super gezellige MTG/Hobbybrouwendag.

Gelet daarop open ik hier een nieuw topic voor het plaatsen van de proefnotities.

Jacques

Zelf heb ik gisteren flesjes meegenomen van één brouwsel. Het is een zeer jong bier dat pas twee weken op de fles zit. Met het proeven van het bier kun je even wachten.

Met voorbedachte raden hab ik niets over dit brouwsel op het forum gezet. Het moest een verrassingsruilbier zijn.
Aan degenen die van mij een flesje gekregen hebben wil ik een zeer moeilijke vraag stellen: kun je aangeven welke ingrediënten bij dit bier gebruikt zijn?

Wat is het alcoholgehalte? (proeven - niet meten)
Korrelgist of vloeibare gist?
Volmout of suiker toegevoegd?
Vergistingsgraad?
Percentage pilsmout?
Hoeveel moutsoorten?
Welke hopsoorten?
Hoe hoog schat je de bitterheid in.

De vragen zijn bedoeld om je te scherpen in je waarnemingen. Leren proeven is leren waarnemen. Dit is echter niet zo eenvoudig want er zijn zoveel ingrediënten en de ervaring van de bitterheid is bijvoorbeeld gerelateerd aan de vergistingsgraad.

Om het helemaal moeilijk te maken wil ik nog even kwijt dat het bier niet gebrouwen is op een bestaand biertype.

Herman

Leuk experiment Jacques, ik heb helaas niet met je geruild, maar ben benieuwd naar de resultaten!

Caspar

Gister heb ik een bier van Herman gekregen dat op de een of andere manier lek is geraakt. Het flesje was nog voor 5/6 gevuld en ik heb hem zo snel mogelijk open getrokken (vandaag dus  :proost:).

Bokbier van Herman

Kleur: Zeer donker, bijna zwart
Helderheid: Tweeschijn (de gist heeft niet kunnen bezinken in deze korte tijd)
Schuim: Direct ingezakt tot een ringetje (tijdens het lekken is er waarschijnlijk veel koolzuur ontsnapt)
Schuimstabiliteit: Slecht
Geur: Licht dropachtig, licht gebrand
Smaak: Drop, Licht gebrand, licht bitter
Basissmaak: Licht zoutig / biterig
Body: Weinig tot medium
Mondgevoel: Licht plakkerig
Nasmaak:  Licht dropachtig

Ondanks de slechte staat waarin het bier is overgekomen smaakte het prima, een mooie bok moet ik zeggen. Naar mijn mening is er een tikkie te veel kleurmout is gebruikt waardoor het bier een wat dropachtig / gebrand karakter krijgt (richting porter). Een traditionele bok heeft wat meer body en restsuikers, maar ik vind hem lekker zo. Bij het openen van het flesje rook ik wel een licht medicinale geur... deze trok echter weg naarmate de temperatuur van het bier steeg, dus no problemo.

Jammer dat het bier niet in top conditie over is gekomen, wat was het commentaar van de keurmeester?

Herman

Ik ben bang dat het lekken het bier inderdaad geen goed heeft gedaan, dat trekken we de volgende keer wel even recht Caspar.

Deze had een 7.4. Oordeel keurmeester: "Mooi moutige- en caramelassociatie in de smaak. Jammer, dat de aromahop zo in de geur naar voren komt. Tip: probeer eens een andere hop."

Voor de volledigheid het recept, staat nog niet op het forum:
CiteerBok 2006

Batch Size (L):          16.00
Anticipated OG:          1.068    Plato:             16.56
Anticipated EBC:          42.0
Anticipated IBU:          32.7
Wort Boil Time:             60    Minutes

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 66.0     3.50 kg.  Viennamout - Weyermann        Duitsland      1.038     10
 18.9     1.00 kg.  Munichmout I - Weyermann      Duitsland      1.038     25
  9.4     0.50 kg.  Rogge Mout                    Duitsland      1.039     12
  5.2     0.27 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    400
  0.5     0.02 kg.  Carafa Special ontkaft  I - W Duitsland      1.032    800

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Spalter Spalt                     Whole    3.70   9.2  First WH
 40.00 g.     Spalter Spalt                     Whole    3.70  20.4  60 min.
 10.00 g.     Spalter Spalt                     Whole    3.70   3.2  25 min.

Fermentis US56 Safale US56

Mash Schedule
-------------
65C 25 minuten
70C 20 minuten
3,5 liter water per kg

Notes
-----
13-8-2006 gebrouwen SG 1.068 16,5 liter
3-9-2006 gebotteld SG 1.018 13*75 + 19*30cl = 15.45l

Niels

Wat was het een leuke dag gister bij het BONK, veel hobbybrouwers gesproken en diverse goede tips gekregen en heerlijke bieren geproefd.
Ook ik had bier meegenomen om te ruilen en jammer genoeg had ik er maar 8 mee want ik had nog wel wat meer willen ruilen.
Vanavond begonnen aan het eerste ruilbier,

dubbel bock van Edwin

Kleur; roodbruin, niet heel donker 38 EBC ?
Helderheid;  tweeschijn, heeft nog niet de kans gehad om te bezinken na de rugzak reis van gister
Schuim;  niet te veel koolzuur, kon niet met mooie schuimkraag uitschenken het bier is zeker niet plat maar persoonlijk zou ik er meer koolzuur in willen
Schuimstabiliteit;  het kraagje zakte snel naar een dun laagje schuim wat stabiel was, schuimresten bleven mooi plakken aan het glas.
Geur;  zoet, caramel, moutig
Smaak;  gebrande mout, caramel, zoet
Basissmaak;  volgens soort weinig bitter
Body;  mooi vol body
Mondgevoel;  plakkerig, mondklevend
Nasmaak;  gebrande mout, caramel

Dit is een zeeeer te drinken bier, echt lekkere dubbelbock   :lekkerbier:

Edwin

Ha Niels :proost:

Bedankt voor je reactie. Het bier is nog niet geheel uitgegist, dus de beperkte koolzuur komt me heel bekend voor. De keurmeesters noemden GEEN koolzuur en erg bitter. Beide waarnemingen herkende ik niet en jij dus blijkbaar ook niet. Waarnemen blijft iets ongrijpbaars...fijn dat je het lekker vond!

Edwin

Caspar

Citaat van: Herman op 22-10-2006  22:31 uIk ben bang dat het lekken het bier inderdaad geen goed heeft gedaan, dat trekken we de volgende keer wel even recht Caspar.

Deze had een 7.4. Oordeel keurmeester: "Mooi moutige- en caramelassociatie in de smaak. Jammer, dat de aromahop zo in de geur naar voren komt. Tip: probeer eens een andere hop."

Hmmmm, ik denk dat het lekken de oorzaak is dat hij bij mij zo anders overkomt qua smaak. Laten we inderdaad maar eens voor de herkansing gaan  samenvol. Al vond ik het bier nog steeds smakelijk!

Hij is wel donkerder dan 42 EBC, ik gok 70 EBC... als ik Special B selecteer in Promash geeft ie als werkelijke kleuring 537 EBC ipv 400, misschien is dit de oorzaak. Het kan zijn dat de Rogge ook een smaak heeft die ik niet goed kan plaatsen, ik zal het eens vergelijken met de Rogge IPA die ik van Gerb heb gekregen!

Henielma

Bier: Wennen aan september
Brouwer: Niels
Brouwdatum: 01-09-2006
Alc: 5,5 %
19 EBC
24 IBU

Schuim: lichtkleurig, vrij snel inzakkend tot een dun laagje
Kleur: Amber koper
Helderheid: lichttroebel
Smaak: Bitter, Dubbelachtig maar dan wat minder alcohol. Niet zoet. Samentrekkend. Metaalachtig.
Koolzuur: Duidelijk in de smaak aanwezig.
Nasmaak: Bitter

Smaakt naar een dubbel maar dan met weinig alcohol en weinig zoetheid. Met een redelijk sterke bittere smaak. Ik vind het een lekker redelijk licht bier met veel smaak. Het bier heeft een mooie naam gekregen.

Punt van aandacht: met gewoon drie maal spoelen met warm water krijg ik niet alle verontreiniging van de bodem van het flesje. Mogelijk zat er nog wat vuil op de bodem voor het bottelen.

Niels

Henielma bedankt voor de proefnotitie, ik spoel meestal na het drinken. Misschien is er een doorgeslipt  :verbergen:

Vandaag en bier op het programma van Martin (MO), Bokbier
met wedstrijd label D-010 van het ONK 2006.
Nu ik dit zit te tikken denk ik aan de uitslaglijst, maar ga er niet naar zoeken, we gaan proeven.

Helderheid;  Helder en rood/bruin
Schuim;  Behoorlijk aan de koolzuur, kon hem niet in mijn glas houden
Schuimstabiliteit;  fijn schuim, vormde een deukje,  schuimresten bleven mooi plakken aan het glas.
Geur; gist, moutig
Smaak;  mout, bitter
Basissmaak;  niet erg zoet volgens soort, behoorlijk bitter
Body;  vol body, rijk aan smaakdiepte
Mondgevoel;  mondklevend, vol
Nasmaak;  moutig, hoppig

Ik heb toch ook wel geluk hoor...!! het tweede riuilbier is ook een lekker bier.  :duimop:
Dit is toch veel leuker om te proeven dan een rijtje commerciële bieren.

Edgar

India Pale Lager van Herman

-Bijna helder bier, gist plakt goed
-Beetje veel koolzuur, beetje veel headspace ook waardoor een flinke sis
-Schitterend schuim - stabiel romig
-Fris delicate hoppige geur, zweem van diacetyl volgens mij (geen garantie), lichte frisse moutgeur
-Mooi ronde smaak, fris, zoeten en zuren in balans, iets te (hard) bitter voor de sterkte (<<<dat zei ik voordat ik zag dat Chinook de bitterhop was (en dat ik het al verwachtte))
-Zoet, ongeveer zo zoet als een Duvel mag zijn, als je begrijpt wat ik bedoel; idem voor de bitterheid. Kortom iets te weinig alcohol voor de overige smaken.
-Vol rond mondgevoel met mooi fijne koolzuurprikkeling
-Te hard bittere nasmaak; zou subtieler zijn met een bitterhop met minder cohumulone (het is echt waar mannen)
-Overige nasmaken subliem, fraai hoppig, schitterend gistprofiel

Als je dit bier zou uitvergisten met een Duvelgist (na de Lagerblend), en de bitterheid iets zou verzachten, heb je een verbeterde Duvel. Prachtig bier!!!

thibolleke

Deze avond het "wichtje" van jeroenCV geproefd.

De geur kon ik niet goed rieken doordat men neus pottoe zit. Toch een beetje hop geur geroken.

Het biertje kwam recht uit de ijskast en was ijskoud. Niets te merken van de gushing.
Er kwam wel snel een grote kraag opzetten, maar die zakte al snel weg tot een ringetje-tot niets.

Even verder kort bespreken:
helderheid:troebel
kleur:donker koper
body:tamelijk vol
mongevoel:koolzuur-prikkelend op de tong
smaak:bitterig-bitter in de "voorsmaak",licht zoet-fruitig(vooral wanneer ek op het einde de gist erbij deed),
ik ken er nog niet veel van maar denk aan cara-mout smaak.
nasmaak:dat caramoutge blijft hangen.

Toen ik dit dronk dacht ik direct aan een bier dat ik ooit had gebrouwen.
Spijtig heb ik er geen meer van zodat ik het nu niet kan vergelijken.
(Nu ik eraan denk, ik heb der ooit eens een bak bij een risk avond geleegd van dat bier en het waren 1 voor 1 allemaal spuiters, ook toevallig.)

Bij mijn weten/proeven schilt ons recept niet veel, alleen heb ik andere en mindere hop gebruikt.

Groeten Thibolleke

MO

Zo, drie biertjes weggewerkt. Jullie moeten me excuseren als ik erg kritisch ben. Ik schrijf gewoon op wat ik geproefd heb. Ben benieuwd wat de keurmeesters van Tjerks bier vonden (64 punten, 13e plaats klasse D)

1. een bier van Henielma waarbij met een bovengist is vergist bij ondergist temperatuur.

Uiterlijk: tweeschijn, lichtblond, opstijgende koolzuurbelletjes. Wat dunne maar stabiele schuimkraag
Geur: erg mooi hoppig, nogal fruitig, prettig moutig. Mooie geur.
Smaak: zoetig, lichte kafsmaak, fruitig, had wat meer hop mogen hebben (mist voornamelijk bitterheid), hierdoor slaat de balans iets te ver door naar een weeë moutigheid. Tamelijk weinig koolzuur

Conclusie: apart biertje, 5-10 meer IBU aan bitterhop en de balans is OK. Heel apart gistprofiel waarvan de smaak me niet zo bevalt (maar dat is persoonlijk).

2. Weizen bock van Tsjerk

Uiterlijk: rood (iets te licht), nagenoeg helder (te helder dus). Prachtige forse creme schuimkraag
Geur: fruitig maar te weinig banaan (meer richting meloen), licht caramel
Smaak: in de basissmaak overheersen een zoete smaak en wederom de verkeerde fruitschaal. Ik proef en ruik absoluut geen tarwe en geen kruidnagel achtige smaken. Een aventinus of pikantus hebben tevens meer special B achtige moutsmaken (waarschijnlijk uit donkere tarwemout). Kortom: te weinig moutigheid, te weinig donkere mout, geen tarwebier gist (klopt dit)? Het is verder een prima zoetig donker bier, helaas meer een Belgische dubbel dan een weizen bock

Conclusie: prima bier maar niet in stijl

3. Wichtje van jeroen CV
Zoals voorspeld was, inderdaad gushing. Het duurde even een paar secondens, maar toen ging-i. Op zich niet zo erg (ik was gewaarschuwd), het bier kwam echter zeer troebel - vergeven van de gist - in het glas.  Dat beinvloedt nogal mijn proefresultaten

Uiterlijk: roodbruin, gisttroebel, eerst veel grofbellig creme schuim, zakt vervolgens te ver in
Geur: vies overheersend gistig: brood en zwavel
Smaak: ook wel gistig maar niet overheersend. Prettige zoete smaak die ondersteund wordt door krenten/rozijnen (uit de mout) en een goed begeleidende bitterheid (laag). Het lijkt wel alsof de Rochefort gist is gebruikt. Na doordrinken gaat een zuurtje overheersen in de afdronk. Dit zou met de grote hoeveelheid gist te maken kunnen hebben

Conclusie
Helaas niet zo'n mooi bier met al die gist. Hoe lang heb je gelagerd, er lijkt heel erg veel gist in te zitten. Langer lageren zou dit kunnen verhelpen. Heb je enig idee waar de gushing vandaan komt?

Tsjerk

Mo, je bent bij mij niet snel te kritisch.

Hier bij de opmerking van de keurmeester:

Ik mis hier de karakterstieke smaak en geur van banaan en kruidnagel! (gist)
Maischschema aanpassen mag zeker zwaarder worden.
Let op: kontakt met de lucht zoveel mogelijk beperken.

Geur: caramel: matig, Hoppig/bitter: zwak, Tarwe: zwak/matig, geoxideerd/kartonachtig/muf: zwak
smaak: caramel: matig, hoppig/bitter: matig,Tarwe: zwak/matig, geoxideerd/kartonachtig/muf: zwak/matig

Basis smaak: te weinig zoetig
Body te weinig.
Gist: Wyeast 3068

:degroeten:  Tsjerk

MO

De weihenstephan gist! Dus je zat wat dat betreft helemaal goed volgens mij. Heb je wel een rust bij 40 grC aangehouden, dat moet misschien toch wel bij dit biertype.
Ik ben het absoluut oneens met de keurmeesters voor wat betreft oxidatie. Geen spoor van te bekennen volgens mij. Een van mijn anderen bockbieren vonden ze ook significant geoxideerd. Onzin! Geen spoor van te ruiken. Ik ben bang dat ze daar iets teveel op hebben gefocussed.

Tsjerk

Volledigheidshalve

25 liter

water: 20 maisch/17 spoel
3900 gr tarwemout
2100 munich
350 amber 50
675 cara 120
40 choco
375 suiker
Perle 6% 20 gr 75 min
Hersbrucker  2,5 % 15 gr. 10 min
2/3 vanillestokje 10 min

schema 15 min 43, 45 min 62, 25 min 72, spoelen 78

Tsjerk

Niels

Nu aan het proeven; Wichtje van JeroenCV

Helderheid;  Troebel
Schuim;  Veel schuim, kwam na een paar seconden ik kom hen in een groot tulp glas schenken
Schuimstabiliteit;  Grof schuim wat snel wegtrok, dun kransje overblijvend
Geur; gist, zuur
Smaak;  zuur, bitter
Basissmaak;  dun gistig
Body;  vol
Mondgevoel;  mondklevend
Nasmaak;  moutig, zuur

Jeroen ik vond het moeilijk om het goed in te passen, maar erg lekker vond ik het niet.
Je hebt bier gebrouwen wat nog wel verbetering kan gebruiken.

MO

Met jouw recept is volgens mij helemaal niets mis, Tsjerk. Misschien dat die suiker wat overbodig is, een weizen dubbelbock drinkt altijd heel zwaar weg. Grappig dat noch de keurmeesters noch ikke de vanille eruit haalden. Misschien toch dit recept eens herhalen met een andere weizen gist (en zonder suiker en zonder vanille wat mij betreft).

Caspar

Citaat van: Niels op 24-10-2006 &nbsp;23:45 uHelderheid;  Troebel
Schuim;  Veel schuim, kwam na een paar seconden ik kom hen in een groot tulp glas schenken
Geur; gist, zuur
Basissmaak;  dun gistig

Jeroen ik vond het moeilijk om het goed in te passen, maar erg lekker vond ik het niet.

Heren proefkonijnen  ;D,

Ik zie dat het bier van Jeroen pas 2 weken in de fles zit... geen wonder dat het nog troebel is en gistig smaakt  :nut:. Ik laat hem nog even 2 maandjes rusten en beoordeel dan!

Voor diegene die mijn Windsor Bitter en Liberty Ale hebben geruild... deze bieren zaten pas 3 dagen op de fles toen ik ze ruilde, ik weet dus geneens of er al koolzuur in zit. Ik zou ze zeker nog een weekje of 2 op kamertemp laten staan en ook pas nuttigen over een 1 maand / 2 maanden.

De Barley Wine en Cascade Wit zijn al OK, maar deze kan je ook nog rustig even laten staan  ;D.

JeroenCV

Citaat van: Niels op 24-10-2006 &nbsp;23:45 uNu aan het proeven; Wichtje van JeroenCV

Helderheid;  Troebel
Schuimstabiliteit;  Grof schuim wat snel wegtrok, dun kransje overblijvend
Geur; gist, zuur
Smaak;  zuur, bitter
Basissmaak;  dun gistig
Body;  vol
Mondgevoel;  mondklevend
Nasmaak;  moutig, zuur

Dank je voor het proeven. Inderdaad het zit pas in de fles en het spuit (had ik vermeld bij het ruilen)
Bij het brouwen ging het een en ander fout (zie ergen het topic quadrupel) De SG kwam te laag uit, daardoor vind ik het biertje niet in evenwicht.
De gisting ging volgens mij gepaard met te veel hogere alcoholen
En hij spuit uit de fles.

Maar als je even wacht, een maandje of 2, moet het toch wel lekkerder worden.

MO

Het ging misschien allemaal een beetje chaotisch zaterdag, maar ik vind het jammer dat ik niet wist dat het bier zo jong was. Als hij nu al gusht, dan zal dat waarschijnlijk alleen maar erger worden maar goed: vertel bij het ruilen alsjeblieft als het bier heel jong is. Zet het het liefste op het etiket.

Volgens mij heb ik helemaal geen liberty ale van jij gekregen caspartje. Jammer!

Caspar

Citaat van: MO op 25-10-2006 &nbsp;12:02 uVolgens mij heb ik helemaal geen liberty ale van jij gekregen caspartje. Jammer!

Ik had er ook niet zo veel bij me en de dag verliep inderdaad een beetje hectisch... Ik neem er eentje voor je mee 20-1-2006, tegen die tijd is ie perfect op dronk ;)

JeroenCV

Citaat van: MO op 25-10-2006 &nbsp;12:02 uvertel bij het ruilen alsjeblieft als het bier heel jong is. Zet het het liefste op het etiket.

Alles staat op mijn etiket.

thibolleke

Bij mij spoot het biertje van jeroen niet,het bezinksel bleef dus in het flesje.
En ik proef echt wel iets helemaal anders dan MO.

Ik vind het echt niet zo slecht.Ook al is het dus nog niet volledig gerijpt.

Thibolleke

JeroenCV

Ik heb er ook een geproefd. De best bitter van MO. Ik ben best verkouden dus misschien heb ik niet alles goed geproefd.

Kleur amber, 2 schijn.
Schuim: mooie dikke laag.
Geur: HOP

Smaak: bitter, maar zeker niet te overheersend. En ik merkte een lekker volle mout smaak
Boby: tamelijk vol
Mondgevoel: alcoholwarmend, later licht wrang door de bitterheid
CO2: goed

Nasmaak: wat ik al zei, licht wrang door bitterheid.

Opm: Een lekker bier. Jammer dat het flesje leeg is..

Vergelijkbare Topics (7)

23894

Reacties: 1
Gelezen: 2319

19361

Reacties: 96
Gelezen: 29381

14471

Reacties: 86
Gelezen: 32568

10979

Reacties: 46
Gelezen: 15517

8496

Reacties: 300
Gelezen: 78442

30613

Reacties: 18
Gelezen: 8200

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.