Berekening van de kleurwaarde van je bier (forumstandaard?)/Bepaling EBC-waarden

Gestart door Oscar, 16-06-2006 09:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2013  09:29 uIs dit een kleur van 3EBC? lijkt me veel hogere EBC waarde.

Nee Natuurlijk niet !!

Citaat van: RobinB op 29-07-2013  09:38 uJij krijgt wel erg donker bier uit je installatie. Heb je ergens last van oxidatie?

Kom op robin, jij weet ook wel dat die 3 EBC alleen maar de waarde is van pilsmout uit de mout tabel.... :) ;)

RobinB

Ik dacht dat je een 100% pilsmout-brouwsel liet zien. Je plaatjes lijken nl. die kant op te sturen.
Als dat zo is, vind ik jouw bier inderdaad vrij donker.

Oscar

Citaat van: RobinB op 29-07-2013  11:20 uAls dat zo is,

Nee dat is niet zo, en daar ging het mij ook niet om. Maar voor jou beeldvorming. Bij dit bier is 17% munchener gebruikt en 2,5% cara120  :brouwen:

RobinB

"Mijn beeldvorming" is niks anders dan de resultaten van jouw programma. :)
Niks meer, niks minder.

Je kan het zo reproduceren...

Met betrekking tot je "meting"; je bier is troebel, je hebt geen (gestandaardiseerde) lichtbron achter je glas (gestandaardiseerd? De EBC waarde wordt gemeten in een cuvet van 1cm vierkant) en geen vergelijkingsbier van een bekende EBC waarde.

Zoals je het nu doet kan je altijd je omstandigheden aanpassen om de uitkomst te bereiken die je graag wilt zien...
Wacht nog even tot het wat donkerder is en je bier heeft er weer 10 EBC punten bij gekregen ondanks dat het zelf niet veranderd is...

Oscar

Zo we geven dit topic maar weer eens een zetje.

Bij het maken van een recept kijk ik altijd naar het kleurvlak van BrouwVisie voor de kleur van mijn bier. Het getal wat ermee correspondeert neem ik voor lief. Ik antisipeer niet op het getal, maar op het kleurvlak. Visuele bepaling dus. Nu verschillen de 4 formules nogal van elkaar en zal mijn brouwinstallatie ook invloed hebben op de kleur... Dus wat bij mij klopt, hoeft bij jou niet te kloppen. ;)

Dit bier is een 100% red-X mout bier. :)

Chilobrachys

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 03-08-2015  20:02 uNu verschillen de 4 formules nogal van elkaar
Welke 4 formules bedoel je?
de 5e (die je denk ik ook in BrouwVisie hebt zitten) komt van mij uit de EBC comparator:
Je gebruikt hier een methode die gebaseerd is op het tegenhouden van blauw, groen en rood licht.
Zoals je weet is de EBC definitie gebaseerd op het tegenhouden van blauw licht (430nm)
Verder is het bij deze methode van belang wat de lengte van de lichtweg is door het bier.
Zo te zien gebruik je de methode verkeerd, omdat je je glas tegen een achtergrond houdt die niets te maken heeft met het licht wat je EBC hokje laat zien. (bij de EBC comparator moet je je glas voor het witte vlakje houden, zodat de beeldscherm instellingen tegen elkaar wegvallen) Bij jou zegt de meting dus ook niet veel en is zeker niet te vergelijken met formules van anderen omdat hij nu zwaar afhankelijk is geworden van je beeldscherm instelling (helderheid en kleurtint) en ook van je glasdiameter.

zie onderstaande plaatjes uit de EBC comparator software van mij:
glasdiameter 1 cm

en met referentie cuvet van 7.5 cm (schatting van jouw glas).

Zoals je ziet is de filterfactor voor blauw licht bij een bier van 30 EBC en 7.5 cm glasdiameter gelijk aan 0, maw: er komt geen blauw licht meer door. Dat betekent dus dat het geen enkele zin heeft om van een bier van 30 EBC de kleur te bepalen in een glas van 7.5 cm diameter.
Met een 1 cm cuvet heeft het wel zin, dan wordt nog 44% van het blauwe licht doorgelaten en is wat je ziet nog redelijk gerelateerd aan de echte EBC waarde.

hansHalberstadt

In een glas van 7.5 cm diameter kun je ook de EBC waarde bepalen, maar dan moet je het bier 7.5 x verdunnen om dezelfde kleurtint te krijgen als in een 1 cm cuvet.

Eigenlijk kun je de EBC waarde alleen goed bepalen als je een lichtgele tint weet te krijgen via verdunnen of dunnere laagdikte. Voor een stout van 100 EBC moet je dan wel 30 x verdunnen

Oscar

Oscar

ThomasM

Mooi om te zien hoe de verschillende formules van elkaar en het eindproduct verschillen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.