Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grainfather GC4 Glycol chiller en GF30 Conincal fermenter

Gestart door Sigurd, 26-08-2022 16:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Sigurd

Ik heb even op het forum gezocht maar kwam geen topic tegen die over de combinatie van koeler en fermenter van Grainfather gaat. Omdat ik zelf met een aantal issues zit leek het mij handig om een nieuw topic te starten. Ik ben zelf net begonnen en het eerste brouwsel zit in de fermenter.

Schermafbeelding 2022-08-26 om 15.36.46.png 

Grainfather zet deze set neer als de perfecte mogelijkheid om temperatuur te beheersen en dat was voor mij de voornaamste reden om voor deze combi te gaan. Ik vind het perfect beheersen van de temperatuur standaard echter erg tegenvallen. De temperatuurregeling heeft meer weg van een aan/uit thermostaat dan van een PID regeling. Sterker nog, ik betwijfel of er van PID gebruik wordt gemaakt.

Voor de fermenter kan een vergisitngstemperatuur worden ingesteld en bij het naar boven overschrijden van deze temperatuur (instelbare threshold) wordt er een signaal (+12V) naar de koeler gestuurd. De koeler reageert vervolgens door koelvloeistof te leveren. Dit gaat door totdat de fermenter de ingestelde temperatuur weer heeft bereikt.

De volgens Grainfather aanbevolen instellingen op de koeler zijn:

Ingestelde glycol temperatuur:  -4,5°C
Hysterese: 3.0°C

Dit betekent dat de koeler de glycol koelt tot -4,5°C en daarna afslaat om bij -1,5°C weer te gaan koelen tot -4,5°C.

De standaard instellingen voor de fermenter zijn:

Hysterese: 0,5°C
Heating and cooling: on

Met een ingestelde vergistingstemperatuur van 18°C en een omgevingstemperatuur van 24°C resulteert dit in flinke overshoots. In de grafiek (app) is dit niet duidelijk zichtbaar omdat de meetpunten niet synchroon loopt met de koel/verwarm cycli. Volgens de grafiek lijkt alles prima, maar in werkelijkheid wordt bij 18,5°C de koeling geactiveerd. De koeler begint met verpompen van glycol en zodra deze de -1,5°C passeert slaat de compressor aan. Wanneer de fermenter 18°C bereikt wordt de koeling gestopt. De koeler compressor draait vervolgens nog na om weer op -4,5°C te komen.

In de fermenter daalt de temperatuur echter nog verder tot 17,4°C of zelfs lager. Dit gebeurt onder invloed van de koude glycol wat zich nog in de dubbele wand bevindt. Hier wordt dus geen rekening mee gehouden. Omdat de hysterese nu aan de onderkant wordt overschreden, schakelt het verwarmingselement in. Het effect daarvan duurt veel langer dan het koelen omdat deze warmte geringer is en trager het wort bereikt. Het verwarmen stopt zodra de temperatuur 18°C heeft bereikt. Het verwarmingselement is echter nog warm en deze warmte zorgt ervoor dat de temperatuur verder doorloopt tot 18,1°C of zelfs 18,2°C. Dit betekent dat het niet lang meer zal duren voordat de koelcyclus gestart zal worden.

Het gevolg is dat er helemaal geen sprake is van perfecte controle over de vergistingstemperatuur. Op internet kwam ik gelukkig wat resultaten tegen die dit onderwerp behandelden. Conclusie op andere fora is dat de volgens Grainfather aanbevolen instellingen niet aan te bevelen zijn. ;)

Er werd in een forum gesteld dat het verschil tussen de glycol en fermentatietemperatuur veel te groot was en dat deze het beste op een verschil van maximaal 10°C ingesteld kon worden.

Met dit gegeven ben ik aan het testen gegaan. Het doel was een instelling te realiseren waarbij een fermeter hysterese van 0,2°C haalbaar zou zijn zonder dat de koeling te ver zou doorschieten waardoor de verwarming zou aanslaan. Dit betekent dus dat de temperatuur constant tussen de 17,8 en 18,2 graden Celsius zou blijven.

Na wat uitproberen kwam ik op onderstaande instellingen uit. Let wel, de omgevingstemperatuur was op dat moment 28 a 29 graden celcius. De vergister staat echter in een geïsoleerde kast en had daardoor een omgevingstemperatuur van 24°C (gekoeld door de fermenter):

Ingestelde glycol temperatuur:  12°C
Hysterese: 3.0°C
Hysterese fermenter: 0,2°C

Ik kom op een temperatuurverschil van slechts 6 graden uit. Dit komt ook doordat de koeler bij het terug koelen van de glycol ook doorschiet. Bij een ingestelde temperatuur van 12°C ijlde de koeler nog na tot ongeveer 9°C. Door de omgevingstemperatuur liep deze langzaam op. Doordat de temperatuur van 15°C niet bereikt werd voordat er koeling werd gevraagd, sloeg de koeler tussendoor niet aan.

Deze instellingen heb ik een aantal cycli handmatig gemonitord (zie bijgevoegde excel). Het was een beetje handwerk, dus hier en daar ontbreekt wat.. Helaas heb ik het aantal cycli per uur bij de 'aanbevolen' instellingen niet bijgehouden zodat ik deze kon vergelijken. Ik krijg echter de indruk dat er nu minder energie wordt gebruikt en dat de compressor minder vaak aan hoeft te slaan (gemiddeld iedere 54 minuten). De compressor draait dan gemiddeld 6 minuten per uur. Het belangrijkste is dat de temperatuur nu veel stabieler is.

Ik heb ook nog een suggestie voor verbetering gevonden op de Grainfather website: "#141 Prevent fermenter cooling overshoots by pulsing glycol chiller control"  https://grainfather.nolt.io/141. Dit lijkt mij ook een goede oplossing, alleen is het de vraag of Grainfather het ook op kan/wil lossen.

Eigenlijk vind ik het jammer dat er niet gebruik is gemaakt van echte PID. Wat zou het toch mooi zijn wanneer de koeler in verbinding stond met de fermenter en dat van beiden de omgevingstemperatuur meegewogen zou worden. Omdat ik vergist in de onverwarmde berging zullen het voorjaar en het najaar om verandering van de instelling vragen. Maar wellicht dat de geïsoleerde kast ervoor zorgt dat dit niet hoeft. De tijd zal het leren.

Wellicht dat andere gebruikers hier iets mee kunnen, of dit zelf al(lang) opgelost hebben. Ik hoor dan graag welke instellingen jullie gebruiken.

Temperatuur Glycol en Fermenter.xlsx

Lech_hobbybrouwer89

Lekker even offtopic reageren: Leuk om al je berichten (ook andere topics) zo te lezen, zeer gedetailleerd en ondersteund met foto's, complimenten! Heb je niet al eens eerder gebrouwen? Of je hebt van tevoren geprobeerd om alle factoren mee te nemen, wat je dan aardig gelukt is. Gelijk ook de eerste keer met gist aflaten beginnen is ook wel next level. Met mijn nog geen 20 brouwsels ga ik daar nog niet aan beginnen.
Zelf heb ik geen grainfather fermenter met glycol chiller (iets te duur op 't moment), maar zat er wel aan te denken aangezien ik niet gecontroleerd kan vergisten (dus brouw ik nu met pakketen die ik met kveik laat vergisten). Maar vaak heeft het met instellingen te maken om de "shoot-off" het hoofd te bieden. Zoek op dit forum maar eens op "zakbuis" en "brewbrain/ispindel".

Gewoon vaak/veel brouwen, dat is denk ik het belangrijkste. De rest komt (met geduld...) dan vanzelf (en met vele uren topics lezen) ::) .

Sigurd

Leuk dat het gewaardeerd wordt. Ik heb nooit eerder gebrouwen. Ik lees hier al heel lang meee en nu is het dan eindelijk zo ver. Het liefst zou ik alles van binnen en van buiten willen begrijpen en daarom lees ik net als jij heel veel. Ik ben een beetje perfectionistisch en soms is dat best wel een last.

Ik laat overigens alleen maar gist af hoor, ik oogst het verder nog niet. Dat is next level, maar ook dat gaat er zeker van komen. Nu maak ik mij echter nog druk over hoeveel blubjes uit het waterslot nog tot een voldoende eind SG leiden. ;D 

De apparatuur heeft heel wat gekost, maar ik verzamel geen postzegels en ook rijd ik geen paard.  :clownsmile: Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel brouwers van deze combi gebruik maken. Aanvankelijk was mijn plan om zelf een airco om te bouwen. Het probleem is echter steeds tijd en ruimte. Uiteindelijk ben ik dan alleen maar aan het bouwen, mijn vrouw tot last vanwege nog meer rommel en dus moest er een kant en klare oplossing komen.

Ik heb even gezocht op zakbuis en het e.a. gelezen. De plaats waar in het wort gemeten wordt en de snelheid waarmee veranderingen door de sensor worden geregistreerd (direct contact of buffer zoals lucht), bepalen mede de stabiliteit van de temperatuur. Dit heeft echter ook met tekortkomingen in PID regelaars te maken. Een rexc100 vind ik zelf een fijne omdat je daar deze karakteristieken kan laten meewegen. Daarmee worden metingen dus gecompenseerd.

Ik had met deze set verwacht dat dit uit de doos prima zou werken. Dat ik nu instellingen heb gevonden die werken, stemmen natuurlijk tot tevredenheid. Ik zit er aan te denken om bij een volgende batch de temperatuur ter controle ook op een andere plaats in het wort te meten. Dan denk ik natuurlijk aan een ispindel of soortgelijk. Ik moet echter eerst nog een tapje voor in de koelkastdeur scoren, want anders kan ik straks niet eens bier drinken als het klaar is ;)

Lech_hobbybrouwer89

Inmiddels toch maar een diepte investering gedaan; heb nu een Grainfather G30 met 2 conical fermenter pro's en een glycol chiller. Al het andere maar op marktplaats gezet. Laat je weten wat mijn bevindingen zijn als ik weer heb gebrouwen. Ik dacht ergens wel gelezen te hebben dat je de chiller maar 5 graden kouder dan de vergistingstemperatuur moet zetten. Enfin, ik kom er binnenkort op terug. Overigens heb ik 2 brewbrains waar ik ook zeer tevreden mee ben. Is misschien minder accuraat dan hydrometer, maar top als het vooral gaat om het volgen van de vergisting.

Sigurd

Zo zie je maar, zolang je niet aan paarden begint of postzegels wilt verzamelen wordt een dergelijke set best snel te verantwoorden  :clownsmile:

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

alstro

Ben eigenlijk benieuwd hoe het eerste bier van TS smaakte. Ook niet onbelangrijk ;-) :beersmiley:

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: alstro op 20-09-2022  21:45 uBen eigenlijk benieuwd hoe het eerste bier van TS smaakte. Ook niet onbelangrijk ;-) :beersmiley:

Ik lees nu al een aantal keer 'TS' in verschillende posts, wie of wat wordt daarmee bedoeld?

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: alstro op 20-09-2022  21:45 uBen eigenlijk benieuwd hoe het eerste bier van TS smaakte. Ook niet onbelangrijk ;-) :beersmiley:

Ik lees nu al een aantal keer 'TS' in verschillende posts, wie of wat wordt daarmee bedoeld?
Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 21-09-2022  07:38 uIk lees nu al een aantal keer 'TS' in verschillende posts, wie of wat wordt daarmee bedoeld?

Topic starter! Aha! Laat maar smile

Sigurd

Ik ben zelf ook benieuwd. Het laatste proefje beloofde niet iets heel goeds. Tap is nog niet op orde. iTap ook nog niet aangesloten. Morgen wil ik beide fixen en dan besluit ik hoeveel bier mijn broer en verdere familie krijgt. Mijn inschatting is dat het heel veel zal zijn 🥹

Lech_hobbybrouwer89

Inmiddels staan de 2 brouwsels op de fles, dus het werd eens tijd om mijn ervaring te posten. smile

De glycol chiller (GC) werkt absoluut naar behoren en in combinatie met de conical fermenter (CF) is het veel eenvoudiger om de temperatuur constant te houden. Zelfs met hysterese van 0,1 graad sloeg de GC niet absurd vaak aan. De glycol-instelling had ik tot maximaal 7 graden ingesteld onder de vergistingstemperatuur, want bij een koudere temperatuur schoot de temperatuur door naar beneden omdat de koude glycol bij het bereiken van de gewenste vergistemperatuur in de dubbele wand van de CF blijft zitten en zo nog langzaam doorkoelt. Dit is dus wel een probleem als je een CF hebt en een cold crash wilt uitvoeren en een CF die op 19-20 graden moet blijven staan. Het gevolg is dat er dan telkens te sterk gekoeld wordt waardoor het verwarmingselement weer aanschiet. Beter is dan de hysterese van de tweede CF te verhogen en pas weer te verlagen als de cold crash voorbij is.

Het geluid van de GC is niet heel storend voor in de woonkamer, maar geen goed idee voor op de slaapkamer. Slaat gemiddeld zo 1x per uur aan voor 2-3 min (maar dit zal per instelling en omgevingstemperatuur verschillen).
Verder neemt het geheel weinig ruimte in (heb 2 CF's tegelijkertijd aangesloten gehad) en is daardoor ideaal voor micro-brouwerijen met een klein oppervlak.

Achteraf geredeneerd was dit, hoewel aardig aan de prijs, de beste optie om te koelen en te verwarmen zonder al teveel extra gedoe (aansluiten op inkbird met verwarmingsriem en/of koelkast of koelelementen om de paar uur wisselen).

Met de CF is gist aflaten heel gemakkelijk, hierdoor kan je na de vergisting gewoon (na de suikeroplossong toegevoegd te hebben) direct vanuit de CF bottelen met slangetje en vulpijpje (heb ik van rvs, ideaal!). Bij de brewmonk rvs vaten was het toch beter om over te hevelen naar een bottelvat.

Conclusie: De combinatie GC en CF is denk ik de gemakkelijkste en meest efficiënte oplossing voor mensen die klein behuisd zijn maar wel hun brouwsel goed temperatuurgecontroleerd willen laten vergisten. Ik raad wel aan om in de CF een brewbrain/ispindel/tilt te doen omdat de temperatuur nog wel tot 0,6 graden kan afwijken tov wat de CF aangeeft. Het enige échte nadeel is de prijs.. :-X

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.