Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schoonmaken brouwinstallatie

Gestart door HarryL, 26-04-2022 09:57 u

Vorige topic - Volgende topic

HarryL

Goedemorgen!

Binnenkort ga ik weer een bier brouwen.
Vanwege een verbouwing thuis, het bouwen van een bar/microbrouwerij heeft mijn installatie een tijd stil gestaan en is deze mooi smerig geworden (stof en ander vuil).
Ik ben aan het zoeken geweest, maar kan niet echt een eenduiding antwoord vinden hoe je het nou het beste schoon kan maken.
Ik lees vaatwas-tablet, oxi, azijn etc..etc...

Nu ben ik benieuwd; op welke manier kan ik dit het beste doen?

Snelbier

Eerste advies is natuurlijk op het forum te zoeken naar 'schoonmaken', maar zoals je hebt gemerkt krijg je dan een stortvloed aan info..
- Eerste 'schoonmaak' moet altijd worden gedaan om grof vuil en stof te verwijderen, ook voordat je andere middeltjes gebruikt.  Heet water en beetje afwasmiddel doet al wonderen.
- Aangekoekt vuil bijv in je brouwketel krijg je vaak weg met een vaatwasblokje, bevat enzymen die een deel van het werk doen.  In heet water een paar uur weken.
Voor hardnekkige aanslag: Enzybrew-10, PBW, etc.  Duurdere middelen, maar werken best.
- Visueel schoon materiaal ontsmetten tegen bacterie/schimmel/gist.
Chloorhoudende middelen werken daar het best, oa Chemipro-Caustic, Puremel, etc. Half uurtje heet inweken, vlgs voorschrift fabrikant.  Goed naspoelen met water.
- Eventueel nareinigen met zure cleaner, neutraliseert ook chloorresten.
Starsan-HB, Chemipro-San, etc.  Deze middelen zijn maar beperkt ontsmettend.
- Chemipro-oxi is vooral reinigend, ontsmet beperkt. Haalt nare luchtjes weg.
================
In jouw geval zou ik alles eerst een grove spoelbeurt geven met heet water en afwasmiddel.
Daarna chloorreiniger, bijv Chemipro-Caustic om te ontsmetten.
Goed naspoelen, droog opslaan tot gebruik.
Eventueel vlak voor gebruik zure reiniger als Starsan-HB om vers stof te verwijderen, maar doe ik zelf zelden.  Op droog materiaal groeien geen bacteriën.
Succes, Snelbier

HarryL

@ Snelbier,
Inderdaad, de stortvloed aan info ging mij even boven de pet.

Dank je voor je uitgebreide uitleg, ik ga jou stappenplan aanhouden om mijn installatie schoon te maken.
Ik zal de Chemipro-Caustic aanschaffen, deze heb ik niet. 

Jacques

goom

Jacques

Citaat van: goom op 29-04-2022  17:39 uPrima antwoord Jacques

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44607.html

Vergelijkbare Topics (2)

42349

Reacties: 17
Gelezen: 2808

43655

Reacties: 7
Gelezen: 1640

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.