Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoi ik ben Fainceir

Gestart door Fainceir, 07-02-2022 00:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Fainceir

Hoi!

laat ik me even voorstellen: ik ben Fainceir en al een aantal jaren verschillende dingen aan het fermenteren, van zuurkool tot gemberbier. Eind vorig jaar heb ik besloten maar eens een stap te wagen naar wat alcoholischer, om eind dit jaar toch iets meer te kunnen dan ik nu kan.

Het eerste brouwsel gemaakt van een moutextract pakket zit inmiddels in de fles. Bij het inlezen kwam ik er al snel achter dat schoonmaken erg belangrijk is. Zeker met al die verschillende culturen die ik in m'n appartement aanwezig heb. Met bier heb je toch niet het voordeel van zout, en melkzuur is vast niet altijd gewenst  >:D

Om een volgende stap te zetten heb ik bij Unibrew een 'Sterke Blonde' 20L bierpakket gekocht. De handleiding daarbij is best helder. Toch kan ik niet vinden hoe fijn ik de mout moet schroten. Daarnaast denk ik dat ik mogelijk een probleem heb met mijn maischpan. Die is 25 liter, en in het recept staat: "beginnen met 21 liter water". In mijn hoofd lijkt dat wat krap. Ben benieuwd wat voor advies jullie geven in deze situatie.

Ajuus,
Fainceir

Theo Mol

Welkom, en leuk dat je je activiteiten uitbreidt naar brouwen. Daarmee voeg je veel toe aan je mogelijkheden, ik ken in ieder geval meer soorten bier dan soorten zuurkool ;-)

Ook zonder een heel laboratorium thuis kom je ver. Ik ben ooit begonnen met flessen steriliseren in een afwasmachine en alles goed schoonmaken met soda en heet water. De middelen die je tegenwoordig kunt kopen maken het werken wel veel makkelijker.
Een van de eerste stappen is naar de boekwinkel hollen en "verander water in bier" van Adrie Otte of "bierbrouwen voor dummies" van Jacques Bertens aanschaffen (of naar de bieb). Daar staat genoeg in om lang bezig te blijven.

Voor het schroten kun je het best je molen zo afstellen dat je de korrels breekt maar de kafjes heel laat, dus niet te fijn. Mijn molen staat op 1,4 mm. Het is een kwestie van proberen, een paar keer een handje mout er doorheen en dan maar kijken en bijstellen. Als je de goede stand hebt gevonden gooi je je probeersels bij de mout die je gaat schroten, dan heb je geen verlies. Afhankelijk van je mout en je molen moet je dat steeds in de gaten houden en misschien bijstellen.

Twintig liter brouwen in een ketel van 25 liter lijkt me geen goed idee, te weinig ruimte. Neem een grotere pan of een kleiner pakket, of - handiger - gebruik niet je hele pakket maar brouw de eerste keer de halve hoeveelheid met de helft van de ingrediënten, dat rekent het makkelijkst.  Wat je over hebt kun je bewaren voor de volgende keer: mout blijft lang goed in een droge omgeving en hop een paar maanden als je het luchtdicht verpakt en koel of koud bewaart. De gist gaat wel op.

Succes, als je het met even veel plezier doet als ik dan komt het zeker goed.

erho

Citaat van: Theo Mol op 07-02-2022  09:42 ugebruik niet je hele pakket maar brouw de eerste keer de halve hoeveelheid met de helft van de ingrediënten, dat rekent het makkelijkst.  Wat je over hebt kun je bewaren voor de volgende keer: mout blijft lang goed in een droge omgeving en hop een paar maanden als je het luchtdicht verpakt en koel of koud bewaart. De gist gaat wel op.

Welkom op het forum Fainceir.
Helemaal eens met het citaat. En als je bij de tweede batch een ander soort gist gebruikt kun je gelijk het verschil proeven met de eerste.
Erwin

Fainceir

Dank Theo en erho :)

ook met zuurkool kun je oneindig variëren hoor :) zuurkoolsap drinkt alleen een stuk minder.

Met de maischpan bedoel ik mijn geïsoleerde pan, die is 25L. Ik heb daarnaast ook nog een rvs 30L pan en eventueel een 35L aluminium kookpan. Bij voorkeur gebruik ik alleen geen dekens in de buurt van mijn fornuis. Wellicht dat het koken dan wel gaat? En meer uit interesse: wat zou voor 20L wel een redelijke grootte pan zijn, zodat ik een beetje een beter gevoel van schaal krijg.

Theo Mol

MIjn maisch- en kookdinges (ik heb een automaat) is 40 liter voor een brouwvolume van 30 liter, dus 1/3 extra ruimte voor het koken.

Uit ervaring weet ik dat je veel schuim op je kokende wort kunt krijgen, afhankelijk van de felheid van het koken, andere dingen die je doet (deksel erop laten zitten is bijvoorbeeld geen goed idee) en ongetwijfeld nog veel meer. Zeker de eerste keren gebeurt er van alles dat je niet voorziet, daarom raad ik je aan in het begin ruim binnen de grenzen te blijven.
Op de duur leer je je installatie kennen en dan weet je wat je met je spullen en je brouwproces kunt doen. Zo ging het tenminste bij mij, in het begin heb ik veel gedweild en dat is nu gelukkig nog maar weinig.

Wat voor een geïsoleerde pan gebruik je? Dat vind ik leuk om te weten. Ik begon lang geleden met één niet al te grote emaillen pan op het gasfornuis en daarnaast een hooikist en dat werkte heel best. De hooikist had ik gemaakt van de verpakking van een computermonitor. Piepschuim, vierkante doos, kun je nagaan hoe lang geleden dat is.

erho

Citaat van: Fainceir op 08-02-2022  16:11 uMet de maischpan bedoel ik mijn geïsoleerde pan, die is 25L. Ik heb daarnaast ook nog een rvs 30L pan en eventueel een 35L aluminium kookpan.

De maischpan en rvs pan zouden goed moeten zijn voor max. 20 liter. Maar ik zou de aluminium pan niet gebruiken i.v.m. met smaakafgifte van het aluminium, en ik heb gelezen dat het gebruik van aluminium pannen niet heel gezond voor je is.

Erwin

Jacques

Citaat van: erho op 09-02-2022  10:46 uDe maischpan en rvs pan zouden goed moeten zijn voor max. 20 liter. Maar ik zou de aluminium pan niet gebruiken i.v.m. met smaakafgifte van het aluminium, en ik heb gelezen dat het gebruik van aluminium pannen niet heel gezond voor je is.

Erwin

Daar hebben we op het forum al heel veel keren over gehad. De conclusie was dat het gebruik van een aluminium pan bij het brouwen van bier geen probleem geeft. Wel is het verstandig de beschermende laag niet weg te schuren met bijvoorbeeld Cif.

Zie ook https://kookstore.nl/materialen/zijn-aluminium-pannen-slecht-voor-de-gezondheid/

Fainceir

Citaat van: Theo Mol op 09-02-2022  09:44 uWat voor een geïsoleerde pan gebruik je? Dat vind ik leuk om te weten. Ik begon lang geleden met één niet al te grote emaillen pan op het gasfornuis en daarnaast een hooikist en dat werkte heel best. De hooikist had ik gemaakt van de verpakking van een computermonitor. Piepschuim, vierkante doos, kun je nagaan hoe lang geleden dat is.

Het is een pan met een dubbele wand, behalve onder. Gebruik hem wel eens wanneer ik relatief veel spul op een bepaalde temperatuur moet houden. Leek me wel geschikt voor deze stap.

Citaat van: Theo Mol op 07-02-2022  09:42 uEen van de eerste stappen is naar de boekwinkel hollen en "verander water in bier" van Adrie Otte of "bierbrouwen voor dummies" van Jacques Bertens aanschaffen (of naar de bieb). Daar staat genoeg in om lang bezig te blijven.
Dat is vandaag gelukt!   ;D

Overigens over aluminium: ik zou er geen tomatensoep in koken of iets dergelijks. Maar als het wort niet te zuur is zou het mijns inziens moeten kunnen. Gelukkig heb ik ook de RVS pan.

Vergelijkbare Topics (7)

30341

Gestart door wijmaar

Reacties: 5
Gelezen: 2218

33509

Reacties: 2
Gelezen: 1141

38637

Reacties: 3
Gelezen: 1317

18959

Gestart door quirion

Reacties: 22
Gelezen: 5814

32812

Gestart door rob s

Reacties: 4
Gelezen: 1368

37018

Reacties: 5
Gelezen: 1687

15209

Gestart door fringe

Reacties: 18
Gelezen: 6324

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.