Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grainfather G70

Gestart door Rinus, 27-12-2021 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Rinus

Op 28 december 2021 zal de Grainfather G70 geleverd worden, via dit topic zal ik mijn ervaringen gaan delen.
Er zal 95% overlap zijn met het topic over de Grainfather G40 welke via dit topic gevolgd kan worden;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg660272.html#msg660272

Er zijn zeker verschillen tussen beide apparaten, waarbij niet alleen het volume het verschil is, maar vooral ook de moutpijp is compleet anders.
De verwachting is dat de fabrikant ook voor de G70 de moutpijp gaat aanpassen, echter na contact met de fabrikant blijkt dat dit zeker nog wel tot een jaar kan gaan duren....
Ondertussen zijn de verschillen tussen G40 en G70 toch wel interessant om te volgen via deze topics...

Luie Donder

Veel brouwplezier, ben benieuwd naar de ervaringen.

Rinus

Gisteren is de G70 geleverd, was wel even schrikken, zo'n vrachtwagen met een pellet voor je deur  :groots:
Uitpakken was een feest, verbazingwekkende kwaliteit, alles van echt dik stevig RVS. Maar daardoor wel erg zwaar allemaal.
De tegenstroom koeler is ook veel groter dan ik had verwacht.
Tot slot heb ik nog een 3 walsen moutmolen erbij gekregen, ik had al een 2 walsen, maar deze 3 walsen molen is ook wel even next level zeg!
De volgende stap is de bediening uitproberen en de ketel voor de eerste keer goed schoonmaken want er kan nog wat vettigheid aan het metaal zitten heb ik begrepen.

Ik vrees nu wel een verbouwing van mijn brouw ruimte, deze ketel vraagt wel veel meer ruimte en ik kan deze niet meer schoonspoelen door buiten ondersteboven te houden. Dit vraagt echt om een CIP opstelling. Dus nog wat extra investeringen. Water leidingen aanleggen en afvoer voorzien, is toch wel even een verbouwing, dus voorlopig zal ik nog niet echt operationeel zijn, wellicht binnenkort toch nog een laatste geklungeld brouwdagje...

Jacques

Het zijn inderdaad flinke ketels met een behoorlijk gewicht. Ik begreep van Berry van Unibrew dat zij er voor kiezen om de ketels niet met de gewone pakketdienst te vervoeren om het risico op beschadiging te beperken. De bestelwagens van de besteldiensten zijn niet berekend op zulke grote en zware dozen. Wanneer zo'n doos uit de stelling valt gaat het een en ander mis ondanks de solide uitvoering.

Rinus

Vandaag weer een stapje verder met de G70.

- Moutkorf schoon gemaakt (ik deed dat met de Brewmonk altijd in de vaatwasser, de moutkorf van de G70 past wonder boven wonder ook gewoon in de vaatwasser.
- De Nederlandse vertaling (beta) van de app is zo krom als een hoepel, ik heb hem op Engels talig gezet
- Ik maakte mij wat zorgen over het peilglas, omdat daar geen heet wort doorheen stroomt, dus kans op infecties. Er is een aansluiting meegeleverd waarop je de circulatie kunt aansluiten, dus kan ik een aantal minuten gedurende de kook het peilglas desinfecteren, gelukkig geen issue dus.
- De pomp is zeer krachtig, het schoonmaken ging zeer goed, er ontstaat zowat vanzelf een draaikolk tijdens het afpompen
- Verwarmen van 20L van 7C tot 40C verliep ruim binnen de 15 minuten

De eerste indruk valt mij niet tegen, de volgende stap zal toch een echte brouw dag mogen worden, met gebruik van de tegenstroom koeler.

Hoe dat ik de temperatuur van de tegenstroom koelen kan gaan bijhouden is iets wat ik zelf mag oplossen vrees ik, wel jammer dat Grainfather daar geen oplossing voor heeft voorzien.
Er bestaat een "wortometer" maar voor zowel de G40 als de G70 is geen aansluiting voor de temperatuur sensor voorzien, gemiste kans zou ik zeggen, want dat was er wel met de oudere generatie. (of ik moet iets missen?) Zou het een xTC zijn of een DS18B20?

Rinus

De Grainfather app werkt prima, het is wel erg basic, je kan bijvoorbeeld niet het vermogen van het element zien.
Ik ben persoonlijk wel geïnteresseerd in wat de PID regelaar aan het doen is, maar dat is wellicht teveel gevraagd.
Tot nu toe heb ik steeds op de Brewmonk 50 de maisch stappen handmatig ingesteld, maar ik wil nu toch ook wel meer naar een "recept" de instellingen daarvoor vragen nogal wat effort is mijn voorlopige conclusie...

Ik gebruik ook Brewfather, maar die ondersteunen de GF40/70 WiFi ook nog steeds niet...

Jacques

Citaat van: Rinus op 02-01-2022  20:31 uIk gebruik ook Brewfather, maar die ondersteunen de GF40/70 WiFi ook nog steeds niet...

Ik heb een verzoek ingediend bij de ontwerper van Brewfather hierin te voorzien voor de G40.
Het lijkt mij verstandig dat jij dit doet voor de G70.

Rinus

Citaat van: Jacques op 02-01-2022  22:22 uIk heb een verzoek ingediend bij de ontwerper van Brewfather hierin te voorzien voor de G40.
Het lijkt mij verstandig dat jij dit doet voor de G70.
Ik heb het verzoek inmiddels ingediend en daarbij tevens gevraagd om de GF Conical fermentors (WiFi) te ondersteunen.

braaf

Beste brouwcollega's.
Ik lees boven dat de moutpijp van de G40 en G70 niet hetzelfde ontwerp hebben. Wat is er dan anders, en is dit een groot nadeel ten opzichte van elkaar?

Zijn er nog meer verschillen tussen deze 2 apparaten die belangrijk zijn om te weten.

Ik ben eigenlijk geïnteresseerd in de G40 maar ik zie op de site van grainfather dat de G70 afgeprijsd is waardoor het prijsverschil niet zo heel groot meer is.

Heliox

Citaat van: braaf op 08-12-2022  13:43 uBeste brouwcollega's.
Ik lees boven dat de moutpijp van de G40 en G70 niet hetzelfde ontwerp hebben. Wat is er dan anders, en is dit een groot nadeel ten opzichte van elkaar?

Zijn er nog meer verschillen tussen deze 2 apparaten die belangrijk zijn om te weten.

Ik ben eigenlijk geïnteresseerd in de G40 maar ik zie op de site van grainfather dat de G70 afgeprijsd is waardoor het prijsverschil niet zo heel groot meer is.

Ik had het ook vernomen die prijsverlaging van € 350 op de G70.

Maar die G70 is niet te huften. 37 Kilo.
De G40 29 Kilo.
De Brewtools B40 is 20 Kilo excl packaging.
De G40 is nog een Bolkraan nodig.

Ik wacht nog even totdat de G40 wat verder in prijs zakt. € 1300 bij vd Kooy is best nog stevig voor een niet modulaire kook ketel.  Maar dat is mijn mening.

De G70 is voor mij te groot. En je bent een kraan nodig om de moutkorf te liften.

Jacques

Citaat van: Heliox op 08-12-2022  17:29 uDe G40 is nog een Bolkraan nodig.

Die heb je niet nodig...
Ik heb hem op mijn G40 zitten, maar gebruik hem in de praktijk niet omdat de pomp de ketel voldoende leegpompt.
Na het brouwen zet ik de ketel op zijn kop waardoor hij volledig leegloopt. Hierdoor is de kans dat micro-organismen zich ontwikkelen nihil omdat die vocht nodig hebben. Bij gebruik van een kraan kan vocht in de brouwketel achterblijven...

braaf

Citaat van: Rinus op 27-12-2021  21:45 uOp 28 december 2021 zal de Grainfather G70 geleverd worden, via dit topic zal ik mijn ervaringen gaan delen.
Er zal 95% overlap zijn met het topic over de Grainfather G40 welke via dit topic gevolgd kan worden;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43993.msg660272.html#msg660272

Er zijn zeker verschillen tussen beide apparaten, waarbij niet alleen het volume het verschil is, maar vooral ook de moutpijp is compleet anders.
De verwachting is dat de fabrikant ook voor de G70 de moutpijp gaat aanpassen, echter na contact met de fabrikant blijkt dat dit zeker nog wel tot een jaar kan gaan duren....
Ondertussen zijn de verschillen tussen G40 en G70 toch wel interessant om te volgen via deze topics...

Kan jij mij vertellen wat er anders is aan de moutpijp van de G70 en is dit nadelige ten opzichte van de G40.

Em misschien ben jij ook op de hoogte van andere verschillen die nadelig zouden zijn.

Rinus

De nieuwe G40 heeft gaatjes in de moutpijp en sleufjes, hierdoor hoef je geen overloop pijpje meer te gebruiken, is ook wat gemakkelijker tijdens het roeren in het begin (zit dat pijpje niet in de weg).
Zoek maar eens met google of youtube kan je er genoeg over vinden.
Verder is het volume een verschil uiteraard, maar meer verschillen zijn er bij mijn weten niet.
Er is veel over de G40 geschreven, ik herken datzelfde voor de G70.
Ik heb overigens nooit last van de bodem filterplaat, die komt bij mij nooit los, maar dat is denk ik ook wel een exemplarisch probleem.

Heliox

V2 is nu ook verkrijgbaar Brau- und Rauchshop

https://www.brauundrauchshop.ch/grainfather-g70v2

Stookwinkel heeft de G70v1 drastisch omlaag gegooid qua prijs. € 1300

Vergelijkbare Topics (7)

34865

Reacties: 20
Gelezen: 6385

41732

Reacties: 10
Gelezen: 1542

34078

Reacties: 4
Gelezen: 2741

40659

Reacties: 21
Gelezen: 2306

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.