Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BrouwHulp volume instalatie

Gestart door stijnlinnen, 07-12-2021 12:46 u

Vorige topic - Volgende topic

stijnlinnen

Dag allen,

Ik ben momenteel de gegevens aan het invoeren van mijn nieuwe instalatie. Echter vroeg ik mij af of het slim is om per batch volume een andere instalatie aan te maken in BrouwHulp. Ik zal blijven werken met dezelde setup maar ik weet niet helemaal of het slim is om i.v.m. de verdampingssnelheid misschien per batchvolume een instalatie te testen en de verdampingssnelheid te meten.

Iemand hier tips of ervaring mee? :D

Snelbier

Installatie heeft een aantal vaste parameteres, onafhankelijk van batchgrootte. Lijkt me dus handig om één installatie aan te houden.
Verdamping is merendeels afhankelijk van warmte-toevoer en niét van volume.  Dus lekker zo laten.
Succes,  Snelbier.

biking rebel

Citaat van: stijnlinnen op 07-12-2021  12:46 uDag allen,

Ik ben momenteel de gegevens aan het invoeren van mijn nieuwe instalatie. Echter vroeg ik mij af of het slim is om per batch volume een andere instalatie aan te maken in BrouwHulp. Ik zal blijven werken met dezelde setup maar ik weet niet helemaal of het slim is om i.v.m. de verdampingssnelheid misschien per batchvolume een instalatie te testen en de verdampingssnelheid te meten.

Iemand hier tips of ervaring mee? :D

De verdampingssnelheid is o.a. afhankelijk van het oppervlakte van je wort die in contact staat met de lucht en met hoe hard je het gaat koken (rustig koken, rollende kook, etc) . Oppervlakte dat in contact staat met de lucht is bij elke batch gelijk als je dezelfde installatie gebruikt. Lang verhaal kort: je hoeft niet per batch grootte een ander profiel aan te maken.

stijnlinnen

Dat klinkt vrij logisch inderdaad! Bedankt voor het advies. Ik denk dat ik dan met mijn setup 1x een verdampingsnelheid test door een uurtje wat water te koken en deze gebruik om de instellingen goed te zetten.

biking rebel

Het rendement kan wel wat verschillen: bij een blond bier haal je over het algemeen een hoger rendement dan bij een dikke RIS.

CeesM

Citaat van: Snelbier op 07-12-2021  15:59 uVerdamping is merendeels afhankelijk van warmte-toevoer en niét van volume.  Dus lekker zo laten.
Ook afhankelijk van volume. Hoe minder volume, hoe meer verdamping verhoudingsgewijs.

Gossi

Tenzij je de warmtetoevoer knijpt. De kookindensiteit moet wel gelijk blijven. Hoe heftiger je kookt hoe meer verdamping. Bij een klein volume met gelijkblijvende warmtetoevoer zal je dus meer verdampen.
Je moet altijd van gemiddelden uitgaan. Het brouwvolume dat je meestal maakt is leidend. Bij meer of minder zal je je wattage aan moeten passen. Maar ook de buitentemperatuur en de isolatie van je ketel spelen een rol. Dat noemen we ervaring. Hoe vaker je brouwt hoe preciezer je dat af kan stellen.

Vergelijkbare Topics (7)

36662

Reacties: 2
Gelezen: 1632

41284

Gelezen: 1067

33781

Reacties: 12
Gelezen: 3510

32697

Gestart door seed7

Reacties: 7
Gelezen: 2553

36232

Gestart door seed7

Gelezen: 2042

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.