Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Even voorstellen: Remco

Gestart door Edelman2, 28-10-2021 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Edelman2

Hoi. Ik ben Remco en net begonnen met brouwen. Ik had in de eerste instantie een blond brouwsetje gekocht van brewmonkey. Dit resulteerde erin dat er een dag later een hele set was gekocht met een automatische brouwketel van Easybrew.

Nu heb ik een blond, pale ale, weizen en nog een blond gebrouwen. Zeker niet ontevreden en inmiddels al veel respect gekregen voor alle chemicus hier. SG waarde haalde ik steeds niet maar ben er inmiddels achter dat dat vermoedelijk komt omdat ik lui was en niet heb geroerd. Kan uiteraard aan nog meer liggen maar dit vind ik de meest voor de hand liggende.

Nu loop ik tegen het volgende aan: ik heb een blond bier gebrouwen en ik heb (aangezien ik in het begin maar wat besteld heb) deze met de gist Safeale s33 vergist.  Dit was het recept https://www.twortwat.nl/recepten?id=333.     Alleen dus andere gist gebruikt. Zoals verteld heb ik niet geroerd en kwam mijn SG uit op 1042. Ik heb hem vervolgens in een vergistingskast gezet op 21 graden. Nu na drie dagen is de sg al 1012. Ik zie ook geen activiteit meer in mijn waterslot. Is dit te snel? Stilgevallen? Of is dit normaal en kan ik hem nu in die vergistingskast gewoon kouder zetten om te lageren? 

Alvast bedankt. Gr Remco

Jacques

Je hebt een vergistingsgraad gehaald die niet ongebruikelijk is voor de door jou gebruikte gist.
Om zeker te zijn dat het bier helemaal uitgegist is doe je er goed aan het bier een paar dagen warmer te zetten.

Een snelle vergisting is meestal het gevolg van het enten van een grote hoeveelheid gist in verhouding tot het aantal liters wort je hebt. Hoeveel liter heb je vergist.

Edelman2

Citaat van: Jacques op 28-10-2021  23:21 uJe hebt een vergistingsgraad gehaald die niet ongebruikelijk is voor de door jou gebruikte gist.
Om zeker te zijn dat het bier helemaal uitgegist is doe je er goed aan het bier een paar dagen warmer te zetten.

Een snelle vergisting is meestal het gevolg van het enten van een grote hoeveelheid gist in verhouding tot het aantal liters wort je hebt. Hoeveel liter heb je vergist.

Ik heb 22 liter vergist met 1 zakje. Ik heb mijn bier in een vergistingskast op 21 graden gezet.

Jacques

Citaat van: Edelman2 op 29-10-2021  15:30 uIk heb 22 liter vergist met 1 zakje. Ik heb mijn bier in een vergistingskast op 21 graden gezet.

Ok, dat betekent dat je in verhouding maar beperkt overent hebt. Toch heb je meer gist toegevoegd dan nodig is, vandaar de snelle vergisting.

Edelman2

Top. Dank!  Heb hem overgeheveld en nu even lageren. Bedankt voor de reactie!!!

jhazenberg

Remco,

Ook ik brouw met een Easybrew ketel > ik heb mijn brouwzaalrendement op 65% staan.
Ik merk niet veel verschil tussen het wel of niet roeren ten opzichte van mijn rendement, heb me er bij neergelegd en doe wel wat extra mout om mijn gewenste sg te halen.

Vergelijkbare Topics (7)

33535

Reacties: 3
Gelezen: 1091

24449

Reacties: 9
Gelezen: 3336

37458

Gestart door Basman

Reacties: 1
Gelezen: 1035

28403

Gestart door Olaf V

Reacties: 10
Gelezen: 3216

14856

Reacties: 24
Gelezen: 8572

42199

Reacties: 9
Gelezen: 1518

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.