Vraag voor Grainfather Glycol Chiller bezitters/kenners over lekkend filterdopje

Gestart door ger van lierop, 09-03-2021 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

ger van lierop

Ik ben sinds een maand in het trotse bezit van de Grainfather Glycol Chiller met bijbehorende CCT.
Deze heb ik netjes conform de gebruiksaanwijzing (en extra tips van Berry) gevuld met de bijgeleverde Glycol-oplossing en op de CCT aangesloten.

Na het aansluiten is het niveau van de glycol wat verlaagd en heb ik het bijgevuld tot aan het niveau van de horizontale metalen verbinding zoals die zichtbaar is in bijgaande foto.

Nu hij voor het eerst een tijdje aan de bak moet, (eerst om het een paar graden te koelen tijdens de hittegof van een week geleden :) ) staat hij inmiddels op mijn zolder op 6 graden te koelen. Het viel me op dat hij na enkele dagen begon te piepen dat het niveau te laag was. Ik heb toen wat glycol-oplossing bijgevuld en dacht dat er wellicht nog wat luchtbellen aanwezig waren.
Vannacht :( , weer ongeveer een weekje later begon hij echter weer te piepen en nadere inspectie bleek dat de witte dop waar de glycol filter achter zit, een tikje scheef op de schroefdraad leek te staan waardoor de glycol mogelijk heel langzaam weg lekte.
Nu blijkt dat wanneer je die kunststof dop net even iets te 'stevig' (zoals in de gebruiksaanwijzing staat) vast draait hij mogelijk scheef komt en lekkage langs de sluitring mogelijk maakt.
Ik heb het filter dus even schoongemaakt en de dop opnieuw (nu iets minder stevig) vastgedraaid om te kijken of het nu opgelost is. (zie tweede foto waarop hij nu recht zit)
Ik heb nu ook even een RVS metalen bakplaat onder de chiller geplaatst om goed te kunnen zien of er nu nog steeds iets drupt.

Paar vraagjes:

• Hebben hier meer bezitters last van of herkennen dit probleem?
  • Hoe hoog is het niveau van de Glycol-oplossing bij jullie chiller? (Misschien is het toch te veel zoals ik dat doe)
  • Hebben jullie extra (slang)klemmetjes geplaatst op de rode/groene slangaansluitingen naar de CCT? (Vraag me af hoeveel druk er op komt te staan bij het koelen van de CCT)
  • Hebben jullie nog extra tips voor het gebruik van deze combinatie?

Alvast bedankt voor jullie wijze woorden.

Grt
Ger

MaartenM

Ik had ook een lekkage daar, maar door de witte dop steviger aan te draaien was dat opgelost. Grainfather gemaild en die stuurden voor de zekerheid gratis een nieuwe set afdichtingsringen. Voor de rest niets anders gedaan en geen lekkage meer

ger van lierop

Citaat van: MaartenM op 09-03-2021  11:29 uIk had ook een lekkage daar, maar door de witte dop steviger aan te draaien was dat opgelost. Grainfather gemaild en die stuurden voor de zekerheid gratis een nieuwe set afdichtingsringen. Voor de rest niets anders gedaan en geen lekkage meer

Dankjewel voor je reactie. Toen ik hem vannacht :( steviger aandraaide leek het alsof hij over het schroefdraad sprong en juist daardoor scheef kwam te staan.
Ik vind het wel een matige constructie op een dergelijk dure koelunit.

ger van lierop

Citaat van: MaartenM op 09-03-2021  11:29 uIk had ook een lekkage daar, maar door de witte dop steviger aan te draaien was dat opgelost. Grainfather gemaild en die stuurden voor de zekerheid gratis een nieuwe set afdichtingsringen. Voor de rest niets anders gedaan en geen lekkage meer

PS: heb je nog verdere slangklemmen gemonteerd op de blauwe en rode aansluitslangen? Daar was ik juist bang voor mbt lekkage of losspringen.

MaartenM

Tja, vind het vooral knullig dat hij bij aflevering niet goed aangedraaid zat, verder ben ik heel erg tevreden ermee. Ik gebruik verder geen slangenklemmen en er lekt niets (meer)

Vergelijkbare Topics (7)

29087

Reacties: 13
Gelezen: 4238

18253

Reacties: 140
Gelezen: 61747

43872

Reacties: 4
Gelezen: 632

31524

Reacties: 25
Gelezen: 7132

5417

Reacties: 11
Gelezen: 4317

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.