Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grainfather overflowfilter

Gestart door John, 14-11-2020 16:18 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Wie gebruikt er bij de Grainfather het originele overflowfilter? Als ik die gebruik (door het gat van deksel) dan zit dat filter de slang van de recirculatiepijp in de weg.

Als ik de slang aan de zijkant van de filterkorf plaats, dan kan ik deksel niet plaatsen of deksel schuift eraf (foto gejat van internet):

Op deze manier vind ik het een onding. Of doe ik iets fout?

Rely

De meest simpele manier is je slang inkorten.
Ik heb zelf meerder lengtes afhankelijk van hoeveel ik brouw..

Succes :proost:

John

Wat bereik je daarmee in dit geval? Slang moet toch NAAST het filter komen? Dan is een kortere slang toch niet de oplossing?

koffie

Ja hier,
Ik heb slechts 1 keer met de Grainfather gebrouwen en ook met de filter. Vanavond weer.
Maar ik had geen issues met het filter en de slang. Je van internet gepikte postzegel is niet echt duidelijk.

John

Klopt, is een beetje moeilijk uitleggen... ik zal nog een poging wagen:

ik wil de deksel blijven gebruiken tijdens het maischen. In het midden van de deksel zit een gat waar je dan de slang van de terugloopt doorheen steekt.

- als je dat helemaal recht doet zou de gepompte vloeistof in de overflow lopen, dat wil je uiteraard niet
- als je dat IETS scheef doet, komt je IN het overflowfilter uit; ook dat wil je niet,
- als je zoals het hoort NAAST je filter uit wil komen met de slang dan duwt de slang het filter (aan 1 kant) omhoog; dat wil ik ook niet.

Dat is wat ik bedoel, weet niet of duidelijk is.

koffie

Deksel er tijdens maisschen niet op doen, problem solved :)

John

Citaat van: koffie op 14-11-2020  17:05 uDeksel er tijdens maisschen niet op doen, problem solved :)

Das te makkelijk ;-)

beermenke

Een ring met gaatjes  sleufjes en daar de uitloop op aansluiten. Net zoals een bodemfilter. Heb ik lang gebruikt maar nu gewoon slang in de maisch zonder gebruik van bovenfilter. Lekker gemakkelijk met eventueel roeren.
Ik klem de slang aan de zijkant van de binnenpan en uiteinde slang 5 cm RVS pijpje gebogen en naar het midden gericht. Mooie werveling onder vloeistofniveu.

Rely

Citaat van: John op 14-11-2020  17:08 uDas te makkelijk ;-)

Ik kwam dit nog tegen

John

koffie

Sowieso levert het deksels meer gedoe op dan dat het iets toevoegt, en omdat de recirculatiepijp net ff te lang is én het deksel geen handvat heeft maakt het een irritant ding wat ze beter achterwege hadden kunnen laten.

beermenke

In je overlooppijpje  stop je een ander pijpje waarin je rondom zeer fijne sleufjes geslepen hebt. Deze sleufjes dienen dus als een  soort filter. Hoef je niet steeds met je kraantje te sturen.

Nobock

Volgens mij zie ik in het filmpje het deksel hangen. Is er denk alleen af voor de film.

Bij een kleine moutstort zul je geen last hebben van dat filter, alleen als je korf flink vol zit. En dat is jammer want juist bij een flinke stort krijg je eerder last van aanbranden. In die gevallen maar zonder deksel brouwen.

Die tip van verschillende lengtes slang is zo goed en simpel dat ik het triest vind hem zelf nooit bedacht te hebben. Ga ik gebruiken bij kleine brouwsels waarbij mijn bovenste filterplaat diep zit en ik met de lange slang toch kan zorgen dat de slang zo op de bovenste plaat ligt dat het wort goed blijft rond stromen op de plaat.

Ook met een overlooppijpje met sleufjes als filter kom je niet aan het benodigde filteroppervlak. Kijk maar eens in het filmpje hoeveel fijn spul er rond gaat.

Dat hele fijne spul in dat filter in het filmpje lijkt ook op het laagje dat op de bodem van mijn ketel blijft plakken. Gelukkig zonder echt aan te branden. Maar eigenlijk lijkt het ook op het eiwit dat in mijn filter blijft hangen bij overhevelen naar gistvat. Weet daarom niet of dit ook echt het spul is dat op mijn ketelbodem komt. Verwacht dat dat er eerder bij het echte koken aan komt plakken dan bij het maischen met klein vermogen. Ik ga dat filter voorlopig dus niet aanschaffen.

Ik heb ook met theefilter op de overlooppijp gebrouwen en dat creeert echt meer problemen dan het oplost. Heb wel eens een theezeefje dwars op de strooming boven mijn filterplaat gelegd. Het handvatje kun je zo verbuigen dat het goed blijft staan. En het is verrassend hoeveel dat filtertje afvangt. Wellicht het proberen waard voor anderen. Ik doe het zelf niet meer vanwege gedoe met steeds leeggooien en terugplaatsen. En hier liggen ook niet mijn uitdagingen bij het brouwen. En ik ben dus gemakzuchtig. Maar wie zijn gemak niet zoekt is pas een echte luiaard (vrij naar Ina Broek).

Nog plaatje gevonden ook

Vergelijkbare Topics (7)

39466

Reacties: 25
Gelezen: 9752

29641

Reacties: 29
Gelezen: 13526

44260

Gestart door Rinus

Reacties: 7
Gelezen: 1310

26285

Gestart door seed7

Reacties: 11
Gelezen: 5777

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.