Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wort in giststarter?

Gestart door Winnie, 09-05-2020 14:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Winnie

Ik heb zitten kijken naar plekken voor een giststarter. Ze geven allemaal aan dat je gedroogde malt extract nodig hebt om voeding te geven voor je gist (als je alleen suiker zou gebruiken dan zou de gist de malt suikers niet zo lekker meer vinden).

Maar wat is de reden dan dat ze geen wort van het daadwerkelijke bier gebruiken? Is het belangrijk om alles zo snel mogelijk afgekoeld te hebben en veilig laten fermenteren voordat andere bacteriƫn erbij kunnen komen? Als wat je gebruikt om te vergisten sanitair is. Kan je dan niet wort gebruiken om je giststarter mee te maken?

Dit lijkt me allemaal logisch. Maar heb dit voorbeeld nog niet gezien en vraag me af of er een goede reden voor is... Mocht iemand het weten dan stel ik het op prijs.

trebvuister

Toen ik die titel zag, dacht ik meteen aan een nieuw soort bier😀

Je verhaal klinkt logisch

Dirtbag

Moutextract, gedroogd of in vloeibare vorm wordt gebruikt omdat je het goed kunt bewaren, makkelijk kunt doseren, makkelijk gereed voor gebruik kunt maken en goed te verkrijgen is.

Als je wilt kun je gewoon wort van het brouwen gebruiken, echter als je wort van het bier dat je hebt gebrouwen gaat gebruiken om gist op te kweken voor dat betreffende bier dan is je bier al begonnen te vergisten zonder de gist die je er in wilt hebben.

Wat je makkelijker kan doen, doe ik ook zo nu en dan, is na het spoelen  de mout nog wat verder door spoelen en dit inkoken en invriezen of in weckflessen bewaren. Dan als je gist op wilt kweken haal je het ingekookte wort uit, verdunt het naar 1040 en kookt het kort. Dat is een prima giststarter over het algemeen.

Tevens, check je autocorrect:

db

brouwerwaldonk

Ja je kan van je eigen wort een deel bewaren om er later een starter mee te maken, ik doe het al jaren zo.
Nadat het wort minstens 10 minuten flink gekookt heeft en er nog geen hop in de ketel is gedaan schep ik het kokende wort uit en doe dit in voorverwarmde flessen, boordevol gevuld en direct afgesloten. Ik vul 3 flessen van 500ml en een kleintje van 100ml. De fles trekken vacuum en ik kan ze in de kelder op het rek bewaren tot ik mijn volgende starter wil maken. Nog nooit een mislukte starter gehad.

De eerste en de 2de stap van de starter het wort verdunnen naar 1040

Winnie

Dit was erg informatief, bedankt!

brouwerwaldonk

Je  zal zien dat eens de flessen afgekoeld zijn er onderaan een laag eiwitten bezonken is.
Die gebruik je niet in je starter dus heel langzaam afgieten met een lichtbron achter de fles, zo kan je 99% van je wort gebruiken.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-05-2020  07:12 uJe  zal zien dat eens de flessen afgekoeld zijn er onderaan een laag eiwitten bezonken is.
Die gebruik je niet in je starter dus heel langzaam afgieten met een lichtbron achter de fles, zo kan je 99% van je wort gebruiken.

Een klein gedeelte van de eiwitten mogen mee naar de starter. De gist gebruikt ook de eiwitten en vetzuren voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. Zie ook Handbook of Brewing.

Vergelijkbare Topics (7)

4153

Reacties: 39
Gelezen: 15764

24238

Reacties: 1
Gelezen: 2072

38726

Reacties: 13
Gelezen: 2308

14655

Gestart door Erick

Reacties: 16
Gelezen: 6894

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.