Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grainfather, ervaringen

Gestart door Hans VH, 02-05-2020 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans VH

Ondertussen heb ik met mijn Grainfather enkele brouwsels gebrouwen, ik begin het toestel te begrijpen 😊
Maar nu zit ik met een aantal twijfels. Welke ervaren Grainfather gebruiken maakt een en ander duidelijk?
- hopbellen of pellets? Hopzak of niet? Meestal gebruik ik bellen. In een hopzak, ik vrees voor verstopping van de filter als ik die rechtstreeks in het wort gooi. Met pellets krijg je nog fijnere troep. Op een filmpje van Grainfather zie ik dat ze de pellets rechtstreeks in het wort gooiden.
- schroten mout. Ik heb al bij ieder brouwsel  een veel lager rendement dan verwacht, SG einde maisch ongeveer 10 lager dan berekend in BrouwHulp. Kan dit met de grofheid te maken hebben? Op diezelfde filmpjes tonen ze mout grof en fijner geschroot. Zou moeten grof zijn, zoals "porridge". Kan te fijn schroten de oorzaak zijn?
- opwarmen tot koken veroorzaakt aankoeken van het verwarmingselement onder in de tank. Wat roeren af en toe helpt niet zoveel. Ik vraag mij af of je het wort zou kunnen rondpompen tijdens opwarmen? Dan is die in beweging, zal misschien sneller opwarmen en minder aankoeken? Of is de pomp daar niet voor geschikt (hoge temperaturen)?

Bedankt voor de inzichten!

Jaakke

Ik heb zelf ook pas 6 brouwsels met de Grainfather gebrouwen en heb bij de laatste 3 batches de boel redelijk onder controle.

Persoonlijk vind ik pellets fijner werken, deze gooi ik gewoon los in de ketel. Aan het einde van de kook doe ik even flink roeren (whirpool) en dan gaat het pompen prima. Ik heb ook een keer hopbellen los in de ketel gegooid maar dat  gaf naar  mijn idee meer troep en zorgde er voor dat het pompen veel langzamer verliep. Heb zelf ook wel een zitten twijfelen over een hopspider maar daar lees je ook weer verschillende ervaringen over.

Schroten doe ik op 1,1 mm / 1,2 mm, liever iets fijner dan grover, mijn walsenmolen (China model) is niet perfect rond dus heb ik hem op 1,1 mm afgesteld.

Een ander belangrijk punt is het goed roeren als je mout in de ketel doet en vooral niet in een keer al je moet storten maar beetje bij beetje toevoegen. Daarnaast stop ik elke 15 minuten de pomp en verwijder ik de bovenste filterplaat om even goed te roeren.

Bij het spoelen hijs ik de moutkorf rustig omhoog en daarna duw ik de bovenste filterplaat naar beneden omdat de bostel iets slinkt. Niet aanduwen maar naar beneden duwen zodat deze op de bovenkant van de bostel zit. Dit zorgt er voor dat je rustig kan spoelen en dat leverde mij zeker 5 SG punten op.

Ik heb geen last van aankoeken gehad. Als je gaat spoelen begint hij eigenlijk al met opwarmen dus kan ik er ook niet bij. Als ik klaar ben met spoelen is de temperatuur vaak al ergens in de 90ºC.  Tijdens het opwarmen roer ik dus niet maar tijdens de kook schraap ik wel regelmatig over de bodem om aankoeken te voorkomen.

Een andere verbetering was het switchen van de GrainFather community site naar BrewFather voor het samenstellen van de recepten.
Laatste brouwsels had ik een maisch efficiëntie van 82%.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.