Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

iSpindel + koudhop

Gestart door LeonRodenburg, 18-03-2020 17:54 u

Vorige topic - Volgende topic

LeonRodenburg

Ruim een week geleden lekker aan het brouwen geweest, moest een session IPA worden. Om de vergisting goed te volgen heb ik een gekalibreerde iSpindel aangeschaft en in het vat gegooid. Via Brewfather was de vergisting prima te volgen! Wel viel me het volgende op: toen ik de koudhop in het vat heb gedaan (losse korrels) gooide dit de meting van de iSpindel in de war. Op zich niet gek natuurlijk, maar ook in de dagen daarna bleef de waarde een paar SG-punten lager dan het eind SG en was het niet zo'n strakke lijn meer.

Is er iemand dit ook al eens gezien heeft? Ik maak me verder geen zorgen, de curve van de vergisting lijkt me prima en het zit (minimaal) op mijn gewenste eind SG. Maar ik vond het wel opvallend, vooral omdat het SG lager gemeten wordt (met rondzwevende hopdeeltjes had ik juist een hoger SG verwacht). Ik heb het geheel nu koud gezet (3 graden) dus ben benieuwd of de iSpindel dan weer van het padje af gaat.

En toch nog een nabrander: corrigeert een iSpindel eigenlijk voor de temperatuur? Want we hebben allemaal geleerd dat hydrometers geijkt zijn, dus moet je corrigeren als je meet op een andere temperatuur dan de geijkte. Ik neem aan dat brouwsoftware zoals Brewfather dit voor je oplost, maar wil het toch even zeker weten.

BertusBeensteen

Dit zie ik ook regelmatig als ik dryhop.

Wat betreft temperatuur correctie doet de ispindel dat voor zo ver ik weet alleen voor de uitlezing van de versnellingsmeter welke gebruikt word om de hoek te bepalen. Je blijft dan eigenlijk de werkelijke dichtheid meten, en niet de dichtheid bij 20 ºC. Je zult dan ook vaak zien bij een cold crash bijvoorbeeld dat de aangegeven dichtheid weer oploopt. (In werkelijkheid is dat ook zo, aangezien deze ook temperatuur afhankelijk is)

Hier gaat het signaal van de ispindel eerst via de brewpiless (vergistingskast) voordat de info naar brewfather gaat. De brewpiless houdt ook de dichtheid hij 20 ºC bij.

LeonRodenburg

Citaat van: BertusBeensteen op 18-03-2020  18:36 uDit zie ik ook regelmatig als ik dryhop.

Wat betreft temperatuur correctie doet de ispindel dat voor zo ver ik weet alleen voor de uitlezing van de versnellingsmeter welke gebruikt word om de hoek te bepalen. Je blijft dan eigenlijk de werkelijke dichtheid meten, en niet de dichtheid bij 20 ºC. Je zult dan ook vaak zien bij een cold crash bijvoorbeeld dat de aangegeven dichtheid weer oploopt. (In werkelijkheid is dat ook zo, aangezien deze ook temperatuur afhankelijk is)

Hier gaat het signaal van de ispindel eerst via de brewpiless (vergistingskast) voordat de info naar brewfather gaat. De brewpiless houdt ook de dichtheid hij 20 ºC bij.

Bedankt voor je antwoord! Goed om te horen dat jij het ook hebt bij koudhop. Dus als ik je goed begrijp, wordt er in feite dus niet gecorrigeerd voor de 20 ºC (als in, hij geeft gewoon het daadwerkelijk gemeten SG door, en berekent niet wat die waarde zou zijn bij 20 ºC).

Je had ook gelijk voor wat betreft de cold crash: het SG is weer iets gestegen en nu stabiel op 1.016. Dat zou ik dan dus weer moeten corrigeren voor de lage temperatuur toch? Dan kom ik uit op 1.014.

BertusBeensteen

Het ligt er natuurlijk ook aan op welke temperatuur je ispindel gekalibreerd is.
In principe kun je de 1.016 bij bijv. 5 ºC omrekenen met de tool in brewfather naar de waarde bij 20 ºC. Uiteraard heeft meten met een echte hydrometer de voorkeur natuurlijk voor het daadwerkelijke eind Sg

Vergelijkbare Topics (3)

40022

Reacties: 11
Gelezen: 2782

40655

Reacties: 9
Gelezen: 3705

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.