Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recente Belgische bier verrassingen

Gestart door MO, 28-02-2006 21:30 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

Zoals elders reeds vermeld was ik vorige week op vakantie in de Ardennen. Ik heb er ongeveer 60 bieren gekocht waarvan er tot op heden 38 zijn geproefd. Het zijn niet allemaal super nieuwe bieren, maar ik had nog niet van alle bieren aantekeningen gemaakt.

Laat ik maar meteen beginnen met de grootste verrassing: Abbaye de Brogne tripel en brune worden beide gekenmerkt door fout iers mos in geur (vooral) maar ook in smaak. Mijn familie was het ermee eens dat ze duidelijke ziekhuis/ontsmettingsachtige kenmerken droegen. Wel sneu. Het is mij niet duidelijk wie dit brouwt, het etiket van de tripel vermeldt de geheimzinnige tekst gebrouwen door B-1430 voor Comptoir des boissons in St Gerard. Ik zou de (franse) brouwer graag eens aanschrijven.

Verder heb ik me wederom ontzettend gestoord aan de Huyghe brouwerij te Melle. Sommige delerium bieren zijn redelijk te drinken maar verder brengt deze brouwerij ongeveer een miljoen etiket bieren op de markt waarbij pas na zeer lang zoeken op het etiket te vinden is dat zij de brouwer zijn. En ik kan niet uren in bierwinkels vertoeven, ik ben niet alleen op de wereld. Al de vreselijke brouwsels zijn gemaakt met een standaard kruidenbuiltje van ik weet niet hoeveel kruiden. Sommige etiketten, bv St Idesbald, zijn echt heel mooi, dus het is vaak moeilijk te zien. Naarlingen.

Een van de toppers deze vakantie was Bush Noel. Vorig jaar ook al lekker, maar nu ik het gelezen had viel de koudhop erg op. Wat een top bier van 12% alcohol.

In het verleden werden de bieren van Super de Fagnes  geteisterd door diacetyl, maar het kerstbier (tht 10-08), de blond (tht 07-07) en de dubbel (tht 07-07) bleken nu alle drie bieren te zijn met een goede balans maar misschien iets te weinig originaliteit. Oh ja, de brune rook en smaakte naar spinazie, natte oude koude spinazie, waar dat nu weer vandaan kwam... Het kersenbier, de Griottes smaakte wat zoet en weeiig maar had een goede kersensmaak en -geur en was volgens het etiket niet kunstmatig aangezoet.

Pfoei, eindelijk ben ik het met Edgar eens: ik proefde dit keer - hoe eigenwijs ik hier in het verleden ook over was - geen koriander in de Achel blond. Ik vond hem wat overeenkomsten vertonen met de Westmalle tripel, met de Achel meer body en minder bitterheid. Ik proefde er geen volmout bier in, wat volgens het etiket wel het geval was, wat denk jij daarvan Edgar?

Een ander prachtig karakteristiek bier bleek de La Biere de Beloeil (tht 9/7) van Brasserie Du Pont te zijn. Misschien was het bier wel geoxideerd want we proefden fruit, hout, vanille, gember, sherry. Alle smaken waren echter prachtig in balans en na doordrinken resteerde een prachtig mengsel van houtigheid en moutigheid.

Ik heb er nog een stuk of 30 staan, als er nog verrassingen bij zitten, dan laat ik dat wel weten.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 28-02-2006  21:30 uIk heb er ongeveer 60 bieren gekocht waarvan er tot op heden 38 zijn geproefd.    Brasserie Du Pont te zijn. Misschien was het bier wel geoxideerd want we proefden fruit, hout, vanille, gember, sherry. Alle smaken waren echter prachtig in balans en na doordrinken resteerde een prachtig mengsel van houtigheid en moutigheid.

Een mooie gelegenheid om wat gegevens te verzamelen (s.g. °Brix). Het is brouwerij Dupont. En tijdens mijn bezoek (al lang geleden trouwens) werd verteld dat de hoofdgisting boven de 30 °C plaatsvond. Dat zou de vele smaken kunnen verklaren.
Hans Hans

Edgar

60 bieren! Wow wat een inzet weeral. Ik zou er 2 maanden over doen.

De Fagnes bieren vind ik ook ok, maar niet interessant. En een beetje eng kraakhelder.

Ik ben blij dat je je korianderdwaling inziet. Achel smaakt inderdaad niet naar koriander, omdat het er niet in zit. Ik vind met jou, dat het nogal licht smaakt voor een volmout bier. Het is niet uit te sluiten dat het klopt (ik vind een goede Zatte ook gemakkelijk drinkbaar), maar het zet je aan het denken. Dat het lijkt op Westmalle komt natuurlijk door de gist. Toch vind ik het een compleet ander bier. Ik vind het in tegenstelling tot jou bitterder dan een Westmalle Tripel, maar ik moet zeggen dat het wisselt per brouwsel. Het is duidelijk nog niet zo'n constant produkt als de grote broer. Meer body ben ik met je eens.

B 1430 zou Lefebvre uit Quenast kunnen zijn.

Adrie

Volgens mij komt dat bier inderdaad van Lefebvre. Deze brouwerij maakt een duizelingwekkend aantal bieren, waarvan er vermoed ik, een heleboel etiketbieren zijn. Ik ben er wel eens geweest en er stonden bijna meer dozen met verschillende etiketten dan verschillende bieren.    :P

Oscar

Citaat van: Adrie op 01-03-2006  09:03 uDeze brouwerij maakt een duizelingwekkend aantal bieren, waarvan er vermoed ik, een heleboel etiketbieren zijn.

Tja veel brouwerijen zijn minder trots op hun eigen produkt. Ik ben een keer bij Brouwerij Fantome geweest en deze kon ook aan de lokale middenstand leveren mits ook een groot deel etiket bieren zou zijn..Dit weigerde hij  :duimop:  Een bier uit zijn brouwerij verlaat dit alleen met zijn etiketten...echter is dit al 5 jaar geleden....  Is trouwens een leuk klein brouwerijetje (Aan te bevelen), met lekkere bieren

groeten en gezondheid
Oscar

Vergelijkbare Topics (7)

32143

Gestart door Emanuel

Reacties: 3
Gelezen: 4306

951

Gestart door MO

Reacties: 8
Gelezen: 8214

5513

Gestart door Walter

Reacties: 20
Gelezen: 7597

16392

Gestart door dennis

Reacties: 4
Gelezen: 4433

5165

Reacties: 10
Gelezen: 4452

15176

Gestart door RGeraads

Reacties: 16
Gelezen: 8557

27427

Reacties: 6
Gelezen: 5306

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.