Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lege whiskyfles voor bottelen

Gestart door teckna, 06-03-2019 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

teckna

Goedenavond,

Zoals de titel al aangeeft, kun je een lege whiskyfles gebruiken om bier in te bottelen? Of zijn de flessen daar niet geschikt voor kunnen ze ontploffen?
Heeft iemand hier wellicht al ervaring mee (gehad?)

Paul

lier

Ligt er een beetje aan in hoeverre de dop lucht dicht afsluit zou ik zeggen. Ik vraag me wel af waarom je de moeite zou nemen?

teckna

Een beetje onder de noemer experimenteren

Oscar

Citaat van: teckna op 06-03-2019  23:07 uZoals de titel al aangeeft, kun je een lege whiskyfles gebruiken om bier in te bottelen?

;D ;D ;D  ik zeg, DOEN !!!

Basje42

Citaat van: teckna op 06-03-2019  23:29 uEen beetje onder de noemer experimenteren

Heb je whiskyflessen die (leeg) van donkerbruine kleur zijn met kroonkurk dan?
Ik denk dat je de experimenteer energie beter in andere zaken kan steken.
En gewoon bierflessen gebruiken om te bottelen.

StefanUT

Ik zou het niet doen, whiskeyflessen zijn nu eenmaal niet gemaakt om onder druk te staan zoals een bier- of champagnefles.

Heuvinger brouwerij

Ik denk dat je die wisky flessen zinniger in kunt zetten om het resultaat van een
CiteerWater Distiller Filter Machine
Te bewaren.

Irukandji

Inderdaad de fles laat licht door en zijn (denk ik) niet getest op druk. Er is dus een kans dat de flessen klappen. Echter 1 proberen bij de volgende batch kan nooit kwaad misschien kan je de boel wel ontkrachten 😀😀😀

teckna

Ik heb het toch maar niet gedaan, ik heb geen zin in bommen. Wat ik wel intressant vind is dat ik er sowieso weinig informatie over kan vinden.

Haagse Wouter

Citaat van: teckna op 08-03-2019  16:13 uIk heb het toch maar niet gedaan, ik heb geen zin in bommen. Wat ik wel intressant vind is dat ik er sowieso weinig informatie over kan vinden.

Het gebrek aan mensen die dit uitproberen verbaasd mij niet.

Wallie

Citaat van: teckna op 08-03-2019  16:13 uIk heb het toch maar niet gedaan, ik heb geen zin in bommen. Wat ik wel intressant vind is dat ik er sowieso weinig informatie over kan vinden.

Een fles kun je toch altijd sowieso wel doen. Als het mislukt jammer, maar als het wat is!
Een bommetje zul je niet zo heel snel hebben. En anders zet je hem in een emmer met een doek er over heen.
Als die knalt is de schade niet zo groot..

BrouwMark

Gaat niet goed! Vraag maar eens bij een bevriende wijnmaker wat er gebeurt als je wijn bottelt die nog niet helemaal uitgegist blijkt te zijn. Vergelijk ook eens een champagnefles met een 'gewone' wijnfles.

teckna

Dank voor de reacties heren. Als ik nog eens bieren in 75cl flessen wil ga bottelen, ga ik voor flessen die ervoor gemaakt zijn.

Haagse Wouter

Citaat van: Wallie op 10-03-2019  12:54 uEen fles kun je toch altijd sowieso wel doen. Als het mislukt jammer, maar als het wat is!
Een bommetje zul je niet zo heel snel hebben. En anders zet je hem in een emmer met een doek er over heen.
Als die knalt is de schade niet zo groot..

Is echt levensgevaarlijk. Letterlijk levensgevaarlijk...
Als die knapt op het moment dat je hem eruit pakt of zo ben je je leven kwijt.

BillieGroothuizen

Kan ik wél bijvoorbeeld petflessen gebruiken?

Broewerke

Ik bottel geregeld in donkere champagneflessen. Niet dat ik bommetjes heb maar geeft toch een fijner gevoel.

Koenders

Citaat van: BillieGroothuizen op 10-07-2022  11:27 uKan ik wél bijvoorbeeld petflessen gebruiken?

Denk ik wel, als je een fles cola schudt alsof je leven ervanaf hangt klapt die ook niet. Dat kun je denk ik wel proberen.

Overigens bottel ik ook wel eens in een champagnefles, dat wil prima. Ik heb er van die kunststof kurkenstoppen bij met kooitjes. Als je wilt kroonkurken, dan moet je volgens mij een grotere maat hebben dan normaal.

Zambezi Special

Citaat van: BillieGroothuizen op 10-07-2022  11:27 uKan ik wél bijvoorbeeld petflessen gebruiken?

Ja!
Petflessen van frisdrank kunnen heel goed gebruikt. Ik bottel altijd minstens 1 flesje in een petfles om de drukopbouw te kunnen volgen (gewoon door in het flesje te knijpen).
Doorzichtige pet flessen wel in het donker bewaren.
Ik heb ooit een coca cola flesje gevuld tijdens het duiken. Op 40 meter diep, dus 4 bar overdruk. En dit flesje werd wel keihard, maar knalde niet ;)

Theo Mol

Een leuke vraag
die wel meer mensen heeft beziggehouden.

Brouwers bijvoorbeeld:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=24355.0#gsc.tab=0
https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/4003-hoeveel-bar-druk-moet-een-fles-aankunnen/

En, zoek zelf maar op, lanceerders van waterraketten. Uit nieuwsgierigheid heb ik dit ook gedaan, het is een leuk tijdverdrijf als je in een of andere vorm op kamp bent.

Bij fietsers is deze bekend: https://www.hpvelotechnik.com/en/recumbent-trikes-bikes/accessories/airzound-bike-horn/

Wikipedia zegt er ook wat over. https://nl.wikipedia.org/wiki/Petfles

Terug naar ons eigen domein. In Duitsland wordt bier in plastic flessen verkocht, die zullen er tegen kunnen denk ik. Maar het materiaal laat gas door, ik heb eens een fles spuitwater gehad en dat water was na een jaar helemaal plat. Niet te lang bewaren dus en wees bedacht op oxidatie.

Arthur B

Ik gebruik speciale flessen van Coopers (bruin, dubbelwandig - lang houdbaar, maar lastig te verkrijgen) en normale PET flessen zonder probleem (hier in Duitsland zijn ook hele harde PET flessen te krijgen die de druk lang vasthouden). Donker bewaren.

Op Ali zijn een aantal goedkope PET bottelgadgets te krijgen om onder druk af te vullen.

Arthur B

Over PET is al veel geschreven op het forum overigens... 🧐

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 09-03-2019  17:41 uHet gebrek aan mensen die dit uitproberen verbaasd mij niet.
Misschien komt dat omdat ze het wel hebben geprobeerd maar niet meer kunnen navertellen?

hansHalberstadt

Citaat van: Arthur B op 11-07-2022  10:12 uIk gebruik speciale flessen van Coopers (bruin, dubbelwandig - lang houdbaar, maar lastig te verkrijgen) en normale PET flessen zonder probleem (hier in Duitsland zijn ook hele harde PET flessen te krijgen die de druk lang vasthouden). Donker bewaren.

Op Ali zijn een aantal goedkope PET bottelgadgets te krijgen om onder druk af te vullen.

Pet werkt goed, heb ik zelf ook geprobeerd. nadeel is wel dat je ze na enkele keren gebruik moet reinigen. dat doe ik altijd met loog, maar daar kan PET niet tegen.

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2022  12:35 udat doe ik altijd met loog, maar daar kan PET niet tegen.

Waarom doe je dat dan?  :weetniet:

Arthur B

Citaat van: Eric v B op 12-07-2022  12:11 uWaarom doe je dat dan?  :weetniet:

😂

Vergelijkbare Topics (7)

18141

Reacties: 51
Gelezen: 29094

31691

Reacties: 13
Gelezen: 5565

29830

Gestart door Bart J

Reacties: 1
Gelezen: 2835

27047

Reacties: 20
Gelezen: 8148

22917

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 3084

21485

Reacties: 31
Gelezen: 12224

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.