Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste gebruik Corona, longneck fles met inhoud kapot gedrukt

Gestart door PaultjePils, 22-11-2018 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

PaultjePils

Na een lange tijd een hefboom gebruikt te hebben was het tijd voor een nieuw apparaat. Ik heb op het forum veel mensen laaiend gezien of de Corona, en die heb ik dus gekocht. Daarmee kon ik dan meteen mijn eerste ondergegiste biertje mee bottelen. Hoogte goed afgesteld, gevulde fles eronder, dop erop en de hendel om. Met de hefboom had ik altijd een duidelijke klik, en die had ik hier niet dus ik duwde de hendel goed aan. Met het terugschieten gaf de corona een gigantische druk op het flesje en die spatte uiteen (schuin over de lengte). Mijn eerste gebrouwen pilsje zorgde er voor dat het schuurtje naar een studenten sociëteit begon te ruiken. Beetje glas in de hand en een gigantische bende. Daarna durfde ik de flesjes niet meer goed aan te drukken en waren sommige kroonkurken niet helemaal mooi om de mond van de fles geduwd.

Ik vermoed dat het mechanisme dat de fles uit de Corona duwt als zodra de hendel weer terug omhoog gaat, erg krachtig is. Toen ik hem goed aanduwde was er geen ruimte meer en was dat mechanisme de druppel denk ik. Hebben andere dit ooit ervaren? Graag ontvang ik tips zodat dit niet nog een keer gebeurd en dat ik de kroonkurken er goed omheen krijg.

Gr Paul

Serge VL

Citaat van: PaultjePils op 22-11-2018  16:46 uNa een lange tijd een hefboom gebruikt te hebben was het tijd voor een nieuw apparaat. Ik heb op het forum veel mensen laaiend gezien of de Corona, en die heb ik dus gekocht. Daarmee kon ik dan meteen mijn eerste ondergegiste biertje mee bottelen. Hoogte goed afgesteld, gevulde fles eronder, dop erop en de hendel om. Met de hefboom had ik altijd een duidelijke klik, en die had ik hier niet dus ik duwde de hendel goed aan. Met het terugschieten gaf de corona een gigantische druk op het flesje en die spatte uiteen (schuin over de lengte). Mijn eerste gebrouwen pilsje zorgde er voor dat het schuurtje naar een studenten sociëteit begon te ruiken. Beetje glas in de hand en een gigantische bende. Daarna durfde ik de flesjes niet meer goed aan te drukken en waren sommige kroonkurken niet helemaal mooi om de mond van de fles geduwd.

Ik vermoed dat het mechanisme dat de fles uit de corona duwt als zodra de hendel weer terug omhoog gaat, erg krachtig is. Toen ik hem goed aanduwde was er geen ruimte meer en was dat mechanisme de druppel denk ik. Hebben andere dit ooit ervaren? Graag ontvang ik tips zodat dit niet nog een keer gebeurd en dat ik de kroonkurken er goed omheen krijg.

Gr Paul

Liegt er aan dat je kop nog nieuw is, maak de kop warm boven een gasvlam en smeer even de binnenzijde in met kaarsvet en de zaak is opgelost.
Trouwens als er iemand bij mij thuiskomt en die is niet gewend van met een corona te werken sta ik steeds versteld hoeveel kracht die allen er willen opzetten wat absoluut niet nodig is, (er zijn er zelfs die gewoon de fles gewoon stuk geduwd hebben)
Je kan bij wijzen van spreken je flessen sluiten door met 1 vinger de hendel over te halen!

Wildor

Citaat van: Serge VL op 22-11-2018  16:55 u...
Je kan bij wijzen van spreken je flessen sluiten door met 1 vinger de hendel over te halen!

Dat kan ik beamen, mijn Corona loopt als een zonnetje!
Na 1 fles in de winkel getest te hebben getwijfeld of deze wel goed sloot omdat het zo makkelijk gaat, maar sluit mooi!

De meeste moeite is nog het ding naar beneden slepen en op het aanrecht krijgen.  ^-^

William

Heisenberg

Ik meen ergens gelezen te hebben dat longnecks niet echt geschikt zijn voor hergebruik.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 22-11-2018  16:55 usta ik steeds versteld hoeveel kracht die allen er willen opzetten wat absoluut niet nodig is, (er zijn er zelfs die gewoon de fles gewoon stuk geduwd hebben)
Dat zou goed het probleem kunnen zijn. als je een apparaat gewend bent wat veel kracht vraagt ga je die kracht hier misschien ook inzetten.

PaultjePils

Bedankt voor de reacties en tips. Ik zal de kop insmeren volgende keer.

Citaat van: Heisenberg op 22-11-2018  19:23 uIk meen ergens gelezen te hebben dat longnecks niet echt geschikt zijn voor hergebruik.

In dit geval was het ook hergebruik. Ik twijfelde meteen aan de stevigheid van een longneck fles. Een BNR voelt altijd een stuk steviger..

haicoterbeek

Dit is hem!

Super kroonkurkapparaat. Zelf nooit geen problemen met gebroken flessen gehad.
Dat je er enorm veel kracht mee op de fles kunt zetten is zeker.
Dat hierdoor flessen breken kan ik me wel voorstellen. Het is trouwens niet nodig de fles met de hand te ondersteunen. Er onder zetten in de centreer arm is voldoende.

knifeman

Wat is het voordeel van zo een gigantisch apparaat tegenover de klassieke 'nijper'?

Serge VL

Citaat van: knifeman op 23-11-2018  13:19 uWat is het voordeel van zo een gigantisch apparaat tegenover de klassieke 'nijper'?
Om een kroonkurk goed te laten sluiten zoals die ontworpen is, moet die eerst met een druk van ongeveer 6 kg op het flesje geduwd worden alvorens je deze dicht knijpt.
De inwendige veer die de kroonkurk aanduwt die genereert dus die 6 kg druk bij zo een Corona. (zie foto)

beermenke

Citaat van: knifeman op 23-11-2018  13:19 uWat is het voordeel van zo een gigantisch apparaat tegenover de klassieke 'nijper'?
Als je er een keer mee gewerkt hebt wil je nooit meer anders! Echt waar!

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 22-11-2018  16:46 uIk vermoed dat het mechanisme dat de fles uit de Corona duwt als zodra de hendel weer terug omhoog gaat, erg krachtig is. Toen ik hem goed aanduwde was er geen ruimte meer en was dat mechanisme de druppel denk ik. Hebben andere dit ooit ervaren? Graag ontvang ik tips zodat dit niet nog een keer gebeurd en dat ik de kroonkurken er goed omheen krijg.

Ik heb nu ruim 20 jaar een Corona kroonkurkapparaat in gebruik. Ik weet niet hoe veel flessen ik er mee voorzien heb van een kroonkurk. Het zijn er erg veel...

Nog nooit heb ik een kapot flesje gehad tijdens het kroonkurken. Hendel omlaag halen tot de kop op de fles zit en dan daarna even doordrukken. Daar is niet veel kracht voor nodig.

Het zijn perfecte kroonkurkapparaten. Die verslijt je niet.

haicoterbeek

De klassiek nijper zoals jij hem noemt is niet geschikt voor alle fleshalsen, kost veel kracht, en risico op breuk is groot.

Heisenberg

Zo´n knijpgeval zat bij mijn startersset en heb ik meteen omgeruild voor een tafelmodel (Brewferm Cappin TT kroonkurkapparaat). Uiteraard moest er wat geld bij. Dat plastic geval vond ik maar niks. Het apparaat dat ik nu gebruik doet het prima. Niks te klagen. En ook al best veel flesjes voorzien van een kroonkurkje  ;)

Mark GA

Iedereen begint met de Emily. Nooit probleem mee gehad. Okee, er dreigde wel eens een flesje weg te schieten en elke kroonkurk voelde aan als een gok (knijp ik nu de hals kapot?)  zodat ik toch maar op hefboom-model ben overgestapt. Maar nooit echt een probleem gehad dus. Voor de beginner die 12 flesjes per keer vult is dat prima.
De Corona lijkt me een mooi ding maar voor nu even prioriteit-0.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 25-11-2018  03:26 uDe Corona lijkt me een mooi ding maar voor nu even prioriteit-0.

Het lijkt mij dat bij jou het brouwen een blijvertje is.

Zo'n investering doe je voor vele jaren plezier. Nog nooit spijt gehad van deze stevig geprijsde aanschaf.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 25-11-2018  12:00 uHet lijkt mij dat bij jou het brouwen een blijvertje is.

Zo'n investering doe je voor vele jaren plezier. Nog nooit spijt gehad van deze stevig geprijsde aanschaf.
Het is bijna Sinterklaas, hahahahaaaaaaa. Toch?

dirk

Citaat van: Jacques op 23-11-2018  17:17 uIk heb nu ruim 20 jaar een Corona kroonkurkapparaat in gebruik. Ik weet niet hoe veel flessen ik er mee voorzien heb van een kroonkurk. Het zijn er erg veel...

Nog nooit heb ik een kapot flesje gehad tijdens het kroonkurken. Hendel omlaag halen tot de kop op de fles zit en dan daarna even doordrukken. Daar is niet veel kracht voor nodig.

Het zijn perfecte kroonkurkapparaten. Die verslijt je niet.

Heb je daar ook een onderplaat voor nodig (ik zie er wel uitsparingen voor)? Ik heb op het moment een "LISA" bevalt voor de prijs ook wel goed, alleen is het wel wat buigzaam, daarom heb ik daarvoor ook een onderplaat voor gemaakt.

dirk

Citaat van: haicoterbeek op 22-11-2018  20:13 uSuper kroonkurkapparaat. Zelf nooit geen problemen met gebroken flessen gehad.

Met een LISA breek je ook niks. Heb er al 500 kroonkurken mee gekurkt, en nog niks gebroken.

Mark GA

Citaat van: Jacques op 25-11-2018  12:00 uHet lijkt mij dat bij jou het brouwen een blijvertje is.
Klopt. Ik heb al zoveel geld er in gestoken dat ik ook niet meer terug kan. En aangezien ik het samen doe met iemand hebben we veel spullen dubbel. Zoals twee kroonkurk apparaten. Én de Emily knijper ook nog. Voorlopig gaat het goed zo. Volgende stap wordt automatisch bottelen, kurken en labelen.

hansHalberstadt

Eigenlijk is het niet veel meer dan een boorstandaard. Maar een boorstandaard heb je al voor een paar tientjes. Boorstandaard + losse kroonkurk kop en  je hebt een Corona, maar dan voor een fractie van de prijs.

beermenke

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2018  18:17 uEigenlijk is het niet veel meer dan een boorstandaard. Maar een boorstandaard heb je al voor een paar tientjes. Boorstandaard + losse kroonkurk kop en  je hebt een Corona, maar dan voor een fractie van de prijs.
Tsja als je het zo bekijkt dan rijden een Trabant en een Mercedes beiden.

PaultjePils

Citaat van: dirk op 25-11-2018  12:35 uMet een LISA breek je ook niks. Heb er al 500 kroonkurken mee gekurkt, en nog niks gebroken.

Ik heb met de LISA nooit een fles kapot gemaakt. En er zijn er wat mee gebotteld! Eerste keer Corona, en meteen een fles doormidden.

PaultjePils

Citaat van: Serge VL op 23-11-2018  14:54 uOm een kroonkurk goed te laten sluiten zoals die ontworpen is, moet die eerst met een druk van ongeveer 6 kg op het flesje geduwd worden alvorens je deze dicht knijpt.
De inwendige veer die de kroonkurk aanduwt die genereert dus die 6 kg druk bij zo een Corona. (zie foto)

Ik denk dat die veer, met het omhoog doen van de hendel, het flesje kapot drukte.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.