Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Even voorstellen: Ik ben Viktor

Gestart door Viktor, 07-07-2018 11:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Viktor

Hallo,

Ik ben Viktor en kom uit de omgeving van Den Haag.

Ik brouw bier sinds 2014. Het eerste brouwsel kon mede door een lekkend gistvat gelijk weggespoeld worden. Na een paar brouwfouten lukt het brouwen nu erg goed en krijg ik steeds meer handigheid in het brouwen. Ook worden de gebrouwde bieren steeds beter.

Ik volg het forum al geruime tijd en was ook al enige tijd lid. Echter heb ik er tot op heden weinig mee gedaan dus hoogste tijd om mij voor te stellen.

RuudB

Welkom op dit mooie forum Viktor  ;)

Jacques

Citaat van: Viktor op 07-07-2018  11:33 uHallo,

Ik ben Viktor en kom uit de omgeving van Den Haag.

Ik brouw bier sinds 2014. Het eerste brouwsel kon mede door een lekkend gistvat gelijk weggespoeld worden. Na een paar brouwfouten lukt het brouwen nu erg goed en krijg ik steeds meer handigheid in het brouwen. Ook worden de gebrouwde bieren steeds beter.

Ik volg het forum al geruime tijd en was ook al enige tijd lid. Echter heb ik er tot op heden weinig mee gedaan dus hoogste tijd om mij voor te stellen.

Welkom Viktor.

Een gistvat dat niet helemaal luchtdicht afsluit hoeft geen probleem te zijn als je op tijd overhevelt. Wat ging er fout?

Viktor

Dit gistvat was lek. Ik kreeg op gegeven moment een mail van de leverancier dat ik mogelijk een lek gistvat had. Dat klopte want bij een test kwam bijna alles er weer uit. Toen over gestapt op de Fast fermentis met die opvang bol. Dat werkte opzich goed en aardig wat goed bier mee vergist tot dat de bol knapte. Dat is 1x gebeurd. Gevolg 5 liter bier op de vloer. Ik heb op dit forum wel eens meer verhalen gelezen hierover. De 2e keer stond de bol bol en zat er kennelijk zo veel druk op dat de schroefdraad omhoog is gekomen. Er zat gewoon een waterslot op wat ook nog heeft staan pruttelen. Ik heb toen het bier nog kunnen redden maar voor mij nu een reden om nu op RVS over te gaan. Ik heb de SSbrewtech BME gekocht. Zie andere topic. Hopelijk gaat dat beter en explodeert dat niet. Op dit forum las ik er positieve reacties over en dat heeft mij uiteindelijk overgehaald.

CeesM

Citaat van: Viktor op 09-07-2018  15:59 uToen over gestapt op de Fast fermentis met die opvang bol. Dat werkte opzich goed en aardig wat goed bier mee vergist tot dat de bol knapte. Dat is 1x gebeurd. Gevolg 5 liter bier op de vloer. Ik heb op dit forum wel eens meer verhalen gelezen hierover. De 2e keer stond de bol bol en zat er kennelijk zo veel druk op dat de schroefdraad omhoog is gekomen.
Dat kan alleen gebeuren als er wort en gist in je opvangbal zit en de kraan dicht staat. Met de kraan open is de bol sterk genoeg om de druk van 30 liter wort/bier te kunnen doorstaan.

Overigens: Welkom op dit forum.

ashaworunner

Citaat van: Viktor op 09-07-2018  15:59 uDit gistvat was lek. Ik kreeg op gegeven moment een mail van de leverancier dat ik mogelijk een lek gistvat had. Dat klopte want bij een test kwam bijna alles er weer uit. Toen over gestapt op de Fast fermentis met die opvang bol. Dat werkte opzich goed en aardig wat goed bier mee vergist tot dat de bol knapte. Dat is 1x gebeurd. Gevolg 5 liter bier op de vloer. Ik heb op dit forum wel eens meer verhalen gelezen hierover. De 2e keer stond de bol bol en zat er kennelijk zo veel druk op dat de schroefdraad omhoog is gekomen. Er zat gewoon een waterslot op wat ook nog heeft staan pruttelen. Ik heb toen het bier nog kunnen redden maar voor mij nu een reden om nu op RVS over te gaan. Ik heb de SSbrewtech BME gekocht. Zie andere topic. Hopelijk gaat dat beter en explodeert dat niet. Op dit forum las ik er positieve reacties over en dat heeft mij uiteindelijk overgehaald.
Ook voor gehad maar was er snel bij. Enkel 2 barstjes in de bol onderaan.
Kraan altijd openzetten zolang je de gist niet aflaat.
Bij het aflaten kraan dicht, bol eraf en geen problemen.

Vergelijkbare Topics (7)

39404

Reacties: 6
Gelezen: 1547

28822

Gelezen: 1805

17636

Reacties: 7
Gelezen: 2909

43550

Reacties: 2
Gelezen: 797

31008

Gelezen: 1897

23272

Gestart door Bouke

Gelezen: 4115

35704

Gestart door PiWi

Reacties: 0
Gelezen: 907

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.