Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter voor 180 liter wort

Gestart door Edolem, 22-11-2017 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Edolem

Dit is een afgesplitst topic.

Het hoort misschien niet thuis, maar toch even een vraagje:
zijn er mensen die een giststarter maken voor grotere hoeveelheden als 180 liter? En hoe groot zou de starter dan moeten worden? mrmalty geeft hierin antwoorden tot 33 liter met 4 packs.
ik hergebruik soms na hoofdgisting de gist en dat is ongeveer 6 liter, en dat werkt gewoon goed.
Stel ik start van 1 pack? Dat schaal ik op naar 1 liter, en schaal weer door naar 2x 5 liter. Lijkt me dan toch voldoende?

iloveoxytocin

Als ik je goed begrijp, vergelijk je het hergebruik van gistslurry met een giststarter die net uitgegist is - dat zijn twee dingen; gistslurry van x liter bevat vele malen meer gistcellen dan eengiststarter van x liter.

Voer anders het door jou voorgestelde plan in op de volgende calculator: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ Deze geeft meteen weer of je de juiste hoeveelheid cellen hebt (en niet zozeer het volume van een te enten gistmengsel), en weet je meteen of je goed zit.

EDIT: als ik mrmalty gebruik met de door je gegeven waarden, kom ik op een SG van 1067; vul ik dat in op brewersfriend, met 1 pakje vloeibare gist (wat is de maakdatum daarvan eigenlijk?), dan kom ik met een tweetraps starter van 1L en 10L niet op je vereiste hoeveelheid cellen... Als je een eerste trap van 2L en een tweede van 13 doet, kom je er wel.

Oscar

Citaat van: Edolem op 22-11-2017  13:06 umrmalty geeft hierin en tot 33 liter met 4 packs.

:nut: :lol: :pan: voor 1000 liter een starter van 7-12 liter met 1 smackpack   :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-11-2017  18:18 u:nut: :lol: :pan: voor 1000 liter een starter van 7-12 liter met 1 smackpack   :brouwen:

Er zijn inderdaad brouwerijen die stevig onderenten en waardoor de bieren behoorlijk veel esters hebben...

seed7

Je bepaalt aan de hand van het gewenste smaakprofiel bij een voldoende vlotte gisting hoeveel cellen/liter in jouw wort voldoen.
Je bouwt je starter op naar een zeer ruim volume.
Je bepaalt het aantal cellen in je starter.
Je bepaalt vervolgens hoeveel liter starter je aan het wort moet toevoegen om op het gewenste celniveau te komen.
Je houdt in je receptuur rekening met het toe te voegen volume als 'extra water met een smaakje'.
Als je brouwfrequentie hoog genoeg is kun je een gedefinieerd deel van je starter afsplitsen om daarmee binnen een week (of twee) de volgende te maken.

Je kunt dit gewoon uitproberen/oefenen door van een vast uitgangspunt een aantal starters op te bouwen en te kijken waar je uit komt. Rekensoftware is een indicatie.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.