Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Even voorstellen! Rubenb

Gestart door Rubenb, 11-07-2017 18:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Rubenb

Goedenavond!

Ik heb me hier geregistreerd om wat meer info op te doen over het bierbrouwen! Na een aantal keer brouwen met een blik bier "gebrouwen" te hebben willen mijn huisgenoot en ik het nu ietwat serieuzer aan gaan pakken. We hebben besloten met een brouwzak te willen gaan brouwen. Dit is makkelijk om mee te beginnen en niet al te duur (we zijn en blijven student ;D ). We hebben een lijst met benodigdheden opgesteld en al zoveel mogelijk ingelezen over het hele proces en vanuit daar nu een paar vragen!

Onze huidige lijst met benodigdheden is als volgt:
  • Koelkast + toebehoren
  • 60L vat
  • 25/30L emmer
  • 21L pan
  • Thermometer
  • Hydrometer
  • Maatglas 250ml
  • Kroonkurk press
  • Hevelpomp
  • Hevelpomp houder
  • Spaan
  • Afkookzak
  • Flessenborstel
  • Maalmolen
  • Slang
  • Afvulpijpje
  • 1l schoonmaak
  • Kroonkurken (500)

We waren benieuwd of we niks over het hoofd zien hier (op de mout, gist, suikers en hop na) en of dit genoeg is om mee te beginnen. Daarnaast waren we benieuwd of dit genoeg is om in batches van ~15 liter te brouwen (voornamelijk de pan dus) en of dat kan op een inductieplaat van 3500 kW. We hebben een 60 L vat zodat we misschien ook een keer een grotere batch kunnen maken.

Groetjes!

Adbrouwt

Welkom Rubenb. Een 21 liter pan kan net voor 15 liter maar een grotere pan werkt wel lekkerder.
Verder gewoon lekker beginnen en veel brouw plezier

mbroek

Welkom.

Nog even, die 21 liter pan, als dat zo'n Menno pan is dan gaat dat niet werken op inductie. Prima pan voor alles maar er zit geen sandwich bodem in.

En zet nog een hevelfilter op je lijstje.

EvdBroek

Welkom Ruben!

Het brouwen van 15 liter kost even veel / even weinig moeite als 20 liter.
Daarom raad ik je aan om een ketel te kopen van ca. 30 liter, bijvoorbeeld een weckpan.

Vergeet je waterslot niet... en laat dat maatglas maar weg

Veel succes!

Rubenb

Citaat van: Adbrouwt op 11-07-2017  18:40 uWelkom Rubenb. Een 21 liter pan kan net voor 15 liter maar een grotere pan werkt wel lekkerder.
Verder gewoon lekker beginnen en veel brouw plezier

We gaan op zoek naar een 30 liter weckpan!! Als het even kan een elektrische.

Citaat van: mbroek op 11-07-2017  19:58 uWelkom.

Nog even, die 21 liter pan, als dat zo'n Menno pan is dan gaat dat niet werken op inductie. Prima pan voor alles maar er zit geen sandwich bodem in.

En zet nog een hevelfilter op je lijstje.

Hevelfilter zetten we erbij! We gaan op zoek naar een weckpan na de suggestie van EvdBroek!!

Citaat van: EvdBroek op 11-07-2017  20:31 uWelkom Ruben!

Het brouwen van 15 liter kost even veel / even weinig moeite als 20 liter.
Daarom raad ik je aan om een ketel te kopen van ca. 30 liter, bijvoorbeeld een weckpan.

Vergeet je waterslot niet... en laat dat maatglas maar weg

Veel succes!

Die weckpan is een super suggestie! We zijn druk op zoek naar eentje, we lezen online dat RVS beter maar zien vooral dat emaille (2e hands) wordt aangeboden. Is emaille ook gewoon schoon te maken met die oxi schoonmaak poeder? Maatglas is voor de hydrometer  :P

Knobby

Citaat van: Rubenb op 12-07-2017  13:46 uWe gaan op zoek naar een 30 liter weckpan!! Als het even kan een elektrische.

Hevelfilter zetten we erbij! We gaan op zoek naar een weckpan na de suggestie van EvdBroek!!

Die weckpan is een super suggestie! We zijn druk op zoek naar eentje, we lezen online dat RVS beter maar zien vooral dat emaille (2e hands) wordt aangeboden. Is emaille ook gewoon schoon te maken met die oxi schoonmaak poeder? Maatglas is voor de hydrometer  :P
Bij emaille is het belangrijk dat het onbeschadigd is, anders gaat het roesten. Maatbeker is ongeschikt voor hydrometer. Dat moet hoog en smal zijn, zoals een 250ml maatcylinder.

Vergelijkbare Topics (7)

24449

Reacties: 9
Gelezen: 3349

37081

Reacties: 3
Gelezen: 1124

28403

Gestart door Olaf V

Reacties: 10
Gelezen: 3233

14856

Reacties: 24
Gelezen: 8597

42031

Reacties: 11
Gelezen: 1734

29899

Reacties: 3
Gelezen: 1192

21244

Reacties: 8
Gelezen: 2181

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.