Een fustkoppeling voor een standaard fust waarvan je de druk kunt aflaten?

Gestart door Sander van Dijk, 09-05-2017 06:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Sander van Dijk

Ik gebruik nu 2 corny kegs van 18,9 liter, maar ik zou het aantal kegs willen uitbreiden. Helaas zijn de 10 liter kegs een stuk duurder, maar ik vind de wat kleinere kegs wel handiger qua formaat. Het idee is dat ik dan de helft van mijn brouwsels bottel en de andere helft in een fust doe. Nu kan ik bij de plaatselijke slijter een aantal Heineken 10 liter fustjes tegen 15 Euro statiegeld halen, dus dat is makkelijk en goedkoop.

Nu las ik altijd als nadeel van de de traditionele fustjes dat je daarvan de druk niet kun aflaten. Nu vond ik deze fustkoppeling op Aliexpress en die heeft een overdruk ventiel waarmee je, als ik het goed begrijp, zo de druk kunt aflaten net zoals bij een Corny keg. Klopt dit? En nu heb ik ook Ball lock koppelingen gevonden die, je als het goed is, zo op de beide 5/8 uitgangen van de Chinese (die heeft 2x 5/8) fustkoppeling draaien. Dan kan ik deze fustjes zo heel makkelijk i.c.m. de Ball lock Corny kegtapspullen die ik al heb combineren.

sunlight

Sander van Dijk

Citaat van: sunlight op 09-05-2017  09:25 uJe kunt ook de CO2 slang losdraaien toch?
Volgens mij werkt dit niet, omdat er normaal gesproken een one-way ventiel inzit, zodat er geen bier in de CO2 slang kan komen. Maar als je die er uit haalt zou dat ook moeten werken inderdaad.

MO

Precies. Tapkoppeling aansluiting CO2 zijde klep eraf draaien, bierkraantje aan de bieraansluitingkant dichtzetten en fust aanslaan; CO2 uit head space laat je dan af maar opgelost CO2 verdwijnt natuurlijk niet zomaar vanzelf vanuit bier. Fust weer ontkoppelen, een paar keer flink met fust stampen zodat CO2 vrijkomt, aflaten en dit een paar keer herhalen.
Vervolgens fust een paar dagen of een week laten rusten en dan tappen.
Je kunt ook een drukmeter monteren op de CO2 aansluiting van fustenkoppeling dan weet je hoeveel druk er op het fust staat. Normaal tap je ongeveer op 1 bar; met een compensator kraan kun je tot ongeveer 3 bar tappen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.