Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sinds 2009 een account, nu maar eens voorstellen: Casper

Gestart door CasB, 22-03-2017 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

CasB

Ja, je leest het goed, ik heb al sinds 2009 een account op dit forum dus het wordt tijd dat ik me eens voorstel.

Ik ben Casper, 31 jaar en woon in Katwijk. Al jaren mag ik graag speciaalbier drinken en 8 jaar geleden had ik ook al het idee om mijn eigen bier te gaan brouwen, maar het leek me te lastig en ingewikkeld.

Gelukkig is het nu een stuk toegankelijker geworden met starterspakketten en het programma 'Leven in de brouwerij' heeft het idee weer nieuw leven in geblazen. Ik vertelde mijn collega en tevens goede vriend dat ik mijn eigen bier wil gaan brouwen, en hij had exact datzelfde idee. Dus komende dinsdag gaan we ons eerste brouwsel maken.

Ik heb een startersset van brouwbroeders om een tripel te maken, een paar mooie pannen aangeschaft en zo gaan we de eerste 5 liter maken.

Mocht het bevallen dan gaan we op termijn kijken of we grotere hoeveelheden in één keer kunnen gaan brouwen. Maar dat kan nog lastig worden aangezien we allebei niet echt veel ruimte hebben.

Daarnaast lijkt het mij vooral interessant om te leren wat verschillende moutsoorten, hopsoorten en gisten doen.

Ik ben zelf vooral een liefhebber van weizen, tripels, dubbels en quadrupels, en ik hoop dan ook van elk ooit een goed smakend exemplaar te kunnen maken.

De afgelopen dagen ben ik al druk geweest met het lezen van het forum, het kijken van BrouwTV en het wordt steeds duidelijker wat ik moet doen, en wat ik ook zeker niet moet doen (brouwen in een studentenhuis).

Ik hoop ooit zelf mijn bier te kunnen schenken aan andere liefhebbers en mijn opgedane kennis te kunnen delen.

Oscar

Citaat van: CasB op 22-03-2017  22:41 uIk heb een startersset van brouwbroeders om een tripel te maken, een paar mooie pannen aangeschaft en zo gaan we de eerste 5 liter maken.

5 liter? Voor 2 personen? Dat is (als je al 5 liter gebotteld krijgt) ongeveer 7 flesjes per persoon... Met een flinke goeie wil drink je dat in 1 of 2 avonden op. Ik zou maar meteen gaan opschalen, want dit zet geen zoden aan de dijk... ;)

CasB

Haha, ja dat is waar.

Maar als we gaan opschalen dan komt er gelijk meer bij kijken. Grotere ketels, meer ruimte nodig; een betere manier om te filteren want zelfs een grote zeef is te klein, dus ga je al snel naar een hevelfilter, en zo kun je blijven doorgaan.

Ik heb liever eerst de basis onder de knie en dan kunnen we kijken hoe we het groter gaan aanpakken.  :proost:

marc0871

Citaat van: Oscar op 22-03-2017  23:02 u5 liter? Voor 2 personen? Dat is (als je al 5 liter gebotteld krijgt) ongeveer 7 flesjes per persoon... Met een flinke goeie wil drink je dat in 1 of 2 avonden op. Ik zou maar meteen gaan opschalen, want dit zet geen zoden aan de dijk... ;)

Wat denk je? Moeten ze maar meteen een huurbrouwer inschakelen?

Welkom op het forum, Casper.
Laat je niet van de wijs brengen, hoor.
Eerst maar eens kijken of het bevalt.
Opschalen kan altijd nog.

Adbrouwt

8 jaar mee gelezen op het forum.  Leuk dat je nu de stap gaat maken.  Brouwen is ook gewoon een kwestie van beginnen en doen. Brouwen hoeft ook niet veel ruimte te kosten. Veel succes met het eerste brouwsel.

tdp

Welkom als actief lid op het forum!

Lekker beginnen met brouwen, opschalen kan altijd nog! En geloof me, dit gaat eerder gebeuren dan je denkt ;)

j.heesters3

Welkom hier.

Nog een tip ga eens kijken of er brouwers in je buurt zijn en vraag eens of je een brouwsessie mee mag maken. Erg leerzaam.
Succes met het brouwen.
Broudoe uit Brabant.

Jos

CasB

Gisteren was het dan zo ver, voor het eerst brouwen. We maken gebruik van een starterspakket van brouwbroeders.nl, om zo 5 liter tripel te maken.

Pakket van Brouwbroeders

Mijn 9 liter soeppannen

Na alles ontsmet te hebben zijn we het maischwater gaan verwarmen en toen het de gewenste temperatuur had bereikt hebben we de mout toegevoegd.

Het beslag

Toen we nog geen kwartier bezig waren liet ik de thermometer vallen waardoor het batterijtje stuk ging en Sjoerd (mijn brouwcompagnon) snel een nieuwe moest halen. Ondertussen bleef ik het beslag roeren en heb op de gok het af en toe opgewarmd. Toen hij terug was met batterijen moesten we gelijk weer gaan meten en een beetje opwarmen.

Na het maischen kwam het filteren, ik heb helaas geen grote zeef, dus hebben we het geheel in 4 keer moeten filteren. Maar dat verliep eigenlijk vlekkeloos.

Hierna konden we gaan koken, maar niet voordat we een nipje hebben genomen van het wort. Hoewel de geur anders deed verwachten smaakte het verrassend zoet. Dat moet natuurlijk ook, omdat de suikers vrij zijn gekomen bij met maischen.

Wort koken

Het koken ging in het begin te snel dus hadden we iets te veel ingekookt, dus na het wort filteren afkoelen hebben we nog water toegevoegd om netjes 5 liter te hebben.

Het afkoelen duurde wel even, een wasbak met koud water en flessen met ijs is duidelijk niet efficiënt genoeg.

Wort koelen

Na het koelen hebben we het wort in de gistemmer gegoten en de gist en suiker toegevoegd. Deksel afgesloten, waterslot erop en in de meterkast gestopt.

Toen ik vanochtend rond 6:30 naar de wc ging was de gist al goed zijn werk aan het doen; zie het bewijs: https://drive.google.com/file/d/1l0J93blZmp0PKc_n4xSg609ME7hMVDErpA/view

Uiteindelijk SG na het afkoelen en toevoegen van water tot 5 liter: 1060.

Verbeterpunten voor de volgende keer:
- Alles van te voren al klaarzetten (gist, suiker in de juiste hoeveelheden)
- Andere manier van koelen (kleine spiraalkoeler of andere warmtewisselaar)
- Opletten bij het koken dat het niet te hard gaat omdat we snel te veel inkoken vanwege de kleine hoeveelheid die we brouwen

Vergelijkbare Topics (7)

5715

Reacties: 1
Gelezen: 1582

26266

Reacties: 27
Gelezen: 10593

24548

Reacties: 5
Gelezen: 2208

42357

Reacties: 16
Gelezen: 1576

20962

Reacties: 4
Gelezen: 1420

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.