Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraagje over mijn giststarter

Gestart door braaf, 29-11-2016 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Ik heb nu een giststarter  staan die momenteel 4 liter wort heeft vergist.
Met 1 liter opgestart.
Met 3 liter opgeschaald.
Dit zou genoeg moeten zijn voor mijn brouwsel donderdag.

Nu wil ik na een te vroeg gestopte vergisting de laatste keer het zekere voor het onzekere nemen, en hem nog eens opschalen met 2 liter wort.

Nu Lees ik vaak dat je het opschalen steeds met meer volume moet doen, ik doe dit dus niet, ga ik met mijn 2 liter wel wat bereiken vraag ik me af.

Wie weet het.

tdp

braaf

Ik dit al eens geprobeerd maar ik heb geen aanleg voor dit soort hulpjes. Mister malty lukt nog maar die rekent niet met stappen.

Wolter

Je kunt het beste gewoon goed berekenen hoeveel gist je daadwerkelijk nodig hebt voor het brouwsel. Zorg dat de gist echt goed vitaal is en belucht het wort goed voor pitchen.
Het overpitchen van gist heeft ook weer invloed op het brouwsel. Het zal lang niet altijd alleen maar positief zijn en is waarschijnlijk niet de oplossing voor de gestokte vergisting van vorige keer.

tdp

Welke gist gebruik je, welk SG voorspel je en voor hoeveel liter bier? Dan kun je e.e.a. doorrekenen.

Brouwers

Citaat van: braaf op 29-11-2016  12:12 uIk heb nu een giststarter  staan die momenteel 4 liter wort heeft vergist.
Met 1 liter opgestart.
Met 3 liter opgeschaald.
Nu wil ik na een te vroeg gestopte vergisting de laatste keer het zekere voor het onzekere nemen, en hem nog eens opschalen met 2 liter wort.
Nu Lees ik vaak dat je het opschalen steeds met meer volume moet doen, ik doe dit dus niet, ga ik met mijn 2 liter wel wat bereiken vraag ik me af.
Wie weet het.
Opschalen met 2 liter wort zorgt voor een minder vitale starter. Je krijgt maar een marginale toename in het aantal cellen. De meeste cellen zijn al een generatie oud dus zullen sneller het loodje leggen.
Ik gebruik zelf altijd deze:http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
Voordeel is dat je die ook op je telefoon kan bekijken. Om maar een idee te krijgen heb ik je stappen ingevuld.

Je krijgt van de 2e naar de 3e stap maar 26 miljard nieuwe cellen (in realiteit zal het waarschijnlijk iets complexer liggen). Hierdoor heb je in verhouding veel oude cellen en dus een minder vitale starter. Om de juiste verhouding te hebben tussen oude en nieuwe cellen moet je bij getrapte starters iedere volgende stap 10x groter maken dan de vorige.

Jacques

Citaat van: tdp op 29-11-2016  12:46 uWelke gist gebruik je, welk SG voorspel je en voor hoeveel liter bier? Dan kun je e.e.a. doorrekenen.

Dit is inderdaad essentieel! De hoeveelheid gist die je ent moet afgestemd zijn op de hoeveelheid suikers die vergist moeten worden.

Serge VL

braaf

Citaat van: Brouwers op 29-11-2016  13:30 uOpschalen met 2 liter wort zorgt voor een minder vitale starter. Je krijgt maar een marginale toename in het aantal cellen. De meeste cellen zijn al een generatie oud dus zullen sneller het loodje leggen.
Ik gebruik zelf altijd deze:http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
Voordeel is dat je die ook op je telefoon kan bekijken. Om maar een idee te krijgen heb ik je stappen ingevuld.

Je krijgt van de 2e naar de 3e stap maar 26 miljard nieuwe cellen (in realiteit zal het waarschijnlijk iets complexer liggen). Hierdoor heb je in verhouding veel oude cellen en dus een minder vitale starter. Om de juiste verhouding te hebben tussen oude en nieuwe cellen moet je bij getrapte starters iedere volgende stap 10x groter maken dan de vorige.
Ik heb nu een 3e trap gedaan en hem vergroot naar 4,5 liter.
Groter gaat me niet lukken ik heb daar momenteel geen materiaal voor dat groot genoeg is.

Ik wil 40 liter bier maken met een start SG van 1075 ik ben begonnen met 2 flesjes Chimay gist op te kweken.

Gaat dit lukken met mijn genomen stappen?

Sander van Dijk

Voor een volgende keer dus beter stappen van min. 5 x tot max 10 x groter.  Dan krijg je vitalere gist. Ook gistvoeding gebruiken en zo goed mogelijk beluchten. En vooral niet te ver laten doorgisten. Dan gaat de gist interen op z'n reserves en wordt tie minder vitaal. Dus of gelijk enten in je brouwsel of in de koelkast zetten.

Het hangt er ook vanaf met hoeveel gist je begint. Je moet een Wyeast smackpack niet enten in een starter van 0,5 L en een bodempje gist van een commercieel flesje niet in een starter van 1,5 L laten beginnen.

Bij het opkweken uit een flesje kun je beginnen met bijvoorbeeld 2 flesjes en daaraan dus bij beide 50 ml appelsap of starterwort met gistvoeding toevoegen. Als die goed actief zijn kun je die 100 ml toevoegen in een starter van bijvoorbeeld 500 ml  en daarna opschalen naar en hoeveelheid tussen de 2,5 en 5 liter. Dan heb je een betere groei en krijg je vitalere gist.

Bij een stap van 3 naar 4,5 liter heb je een erg grote gistcel dichtheid, waardoor die minder zal vermeerderen en waardoor het nieuwe wort sneller vergist kan zijn dan je denkt, waardoor de gist alle suikers al opgesnoept heeft en dus gaat interen op z'n reserves.

Sander van Dijk

Citaat van: braaf op 29-11-2016  12:12 uIk heb nu een giststarter  staan die momenteel 4 liter wort heeft vergist.
Met 1 liter opgestart.
Met 3 liter opgeschaald.

Wie weet het.
Volgens de Brewersfriend calculator is je gistvermeerdering door die extra 1,5 L theoretisch 0,0  Brouwers had natuurlijk al geantwoord dat 2 liter extra niet gunstig is, dan wordt 1,5L natuurlijk niet beter....

Zorg dat je de starter tijdig in de koeling zet of pitched, anders is het enige resultaat van de extra stap minder vitale en uitgeputte gist.

braaf

Ik neem de volgende keer weer gewoon korrelgist vind ik wel zo makkelijk, geen geklieder en gedoe meer voor mij.

EvdBroek

Citaat van: braaf op 30-11-2016  11:32 uIk neem de volgende keer weer gewoon korrelgist vind ik wel zo makkelijk, geen geklieder en gedoe meer voor mij.

Als je er wat handigheid in krijgt dan is het opkweken van gist best makkelijk en ook leuk om te doen.
Je moet er natuurlijk wel even je tijd voor nemen om het uiteindelijk goed op te schalen, maar dit kun je gewoon plannen.
Ik trek er meestal 1,5 week a 2 weken voor uit om een bodempje uit een flesje op te kweken naar een starter.

Sander van Dijk

Citaat van: braaf op 30-11-2016  11:32 uIk neem de volgende keer weer gewoon korrelgist vind ik wel zo makkelijk, geen geklieder en gedoe meer voor mij.
Korrelgist is inderdaad makkelijker. Maar met vloeibaar heb je nog steeds wat meer keus. En ik vind het zelf gewoon heel leuk om ook de gist zelf uit een flesje op te kweken. Dat is weer iets wat je leuk zelf kan doen.

Als je al zover bent als jij is het niet ingewikkeld om alleen je opschaalstappen te optimaliseren. In BrouwHulp is het ook niet ingewikkeld om je starter in te voeren met verschillende stappen en die Brewersfriend is ook niet ingewikkeld. Als je er niet uitkomt gewoon een screenshot op het forum zetten en dan heb je zo antwoorden over wat je moet invullen.

Het belangrijkste is dat je opschaalt met een factor 5 tot 10. Dan krijg je vitalere gist.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 01-12-2016  05:33 uKorrelgist is inderdaad makkelijker. Maar met vloeibaar heb je nog steeds wat meer keus.

Procentueel gezien is het aantal beschikbare korrelgisten de laatste jaren gigantisch toegenomen. Korrelgisten worden daardoor steeds meer een goed alternatief voor vloeibare gisten. Zelf opkweken van gist wordt steeds minder nodig.

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 01-12-2016  20:14 uProcentueel gezien is het aantal beschikbare korrelgisten de laatste jaren gigantisch toegenomen. Korrelgisten worden daardoor steeds meer een goed alternatief voor vloeibare gisten. Zelf opkweken van gist wordt steeds minder nodig.
Ik kweek ook gist op, omdat ik ook  ingevroren (vloeibare) gist gebruik. Scheelt toch weer en ik vind het leuk om te doen.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 01-12-2016  20:30 uIk kweek ook gist op, omdat ik ook  ingevroren (vloeibare) gist gebruik. Scheelt toch weer en ik vind het leuk om te doen.

Als je leuk vindt moet je het natuurlijk blijven doen. De noodzaak is echter door de opkomst van steeds meer korrelgisten minder geworden.

braaf

Citaat van: Sander van Dijk op 01-12-2016  05:33 uKorrelgist is inderdaad makkelijker. Maar met vloeibaar heb je nog steeds wat meer keus. En ik vind het zelf gewoon heel leuk om ook de gist zelf uit een flesje op te kweken. Dat is weer iets wat je leuk zelf kan doen.

Als je al zover bent als jij is het niet ingewikkeld om alleen je opschaalstappen te optimaliseren. In BrouwHulp is het ook niet ingewikkeld om je starter in te voeren met verschillende stappen en die Brewersfriend is ook niet ingewikkeld. Als je er niet uitkomt gewoon een screenshot op het forum zetten en dan heb je zo antwoorden over wat je moet invullen.

Het belangrijkste is dat je opschaalt met een factor 5 tot 10. Dan krijg je vitalere gist.
Nu eerst maar eens kijken wat mijn giststarter gaat doen.
Voorlopig ziet het er goed uit, vanmiddag de starter toegevoegd aan 35 liter wort, momenteel gaat het waterslot goed tekeer.

Sander van Dijk

Citaat van: braaf op 01-12-2016  21:29 uNu eerst maar eens kijken wat mijn giststarter gaat doen.
Voorlopig ziet het er goed uit, vanmiddag de starter toegevoegd aan 35 liter wort, momenteel gaat het waterslot goed tekeer.
Het zal sowieso goedkomen hoor. Je had in principe na de 3 liter al genoeg gist en het is uiteraard geen raketwetenschap. Het zijn allemaal berekeningen met een hoop aannames.[emoji1]

braaf

Citaat van: Sander van Dijk op 02-12-2016  06:35 uHet zal sowieso goedkomen hoor. Je had in principe na de 3 liter al genoeg gist en het is uiteraard geen raketwetenschap. Het zijn allemaal berekeningen met een hoop aannames.[emoji1]
Er staat inderdaad zoveel over geschreven dat je op een gegeven moment niet meer weet waar je goed aan doet. Ik heb er nog eens over nagedacht en Ik heb besloten om mijn 3 liter erlenmeyer in te ruilen voor een van 5 liter zodat ik meer volume beschikbaar heb om een grotere starter te kunnen maken.

Ik geef het geklieder nog een kans [emoji6]

EvdBroek

Je kunt natuurlijk je starter ook gewoon opschalen in je gistvat. Nadat je de eerste stappen in de erlemeyer van 3 liter hebt gedaan

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.