Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BrouwHulp waterberekening klopt niet

Gestart door MrJeJo, 03-10-2016 15:17 u

Vorige topic - Volgende topic

MrJeJo

Zie onderstaande afbeelding:

Als ik 27 liter maischwater heb, en ik haal daar 3,9 liter graanabsorptie van af, dan zou ik toch 23,1 liter over moeten houden voor koken? Er staat echter 24,0 liter voor koken. Zie ik iets over het hoofd of klopt er iets niet?

leendert

hallo

ik heb een soortgelijk iets gehad, maar kwam er achter dat ik het verkeer had ingevoerd.

Je moet kijken naar de installatie, daar heb je je eigen installatie ingevoerd?

Bij de maischketel moet je ook een verlies invullen en hetzelfde bij je koelinstallatie.

Kijk er naar dan zal je snel de oorzaak vinden.

Succes gr leen

MrJeJo

Dit is het profiel van mijn 20 liter Speidel Braumeister:

Profiel zou moeten kloppen, ik wil in ieder geval 18,5 liter overhouden, en de verdampingssnelheid van 3,1 liter/uur heb ikzelf bepaald.

leendert

Wat zegt je waterschema, staat onder het tabblad van het maischschema, daar staat filter verlies, daar moet het volume staan wat je verliest bij het filteren. Hoor van je.

gr leen

Jacques

Misschien een idee om gewoon te brouwen en te kijken waar je uitkomt om vervolgens het een en ander aan te passen? Hoeveel wort dat je overhoud is afhankelijk van je installatie maar ook van jouw manier van werken. (Met name de hoeveelheid vloeistof dat in de ketel blijft kan verschillen.)

Overigens zie ik in het tweede plaatje wel 23,1 liter als kookvolume. De 24 liter in het eerste plaatje is inderdaad wat vreemd als je 3,9 van 27 aftrekt.

tdp

Eens met Jacques, al vraag ik me af of je tot 0,1 liter kunt meten hoeveel wort je in de kookketel hebt ;)

Adrie

BrouwHulp houdt rekening met  het uitzetten van water bij verwarming. Maischwater is het volume bij 20 graden, Volume voor koken is het volume bij 100 ºC. Dat is bij 25 liter dus ongeveer een liter meer.

MrJeJo

Bedankt voor de toelichting Adrie! Die uitleg heb ik vast over het hoofd gezien, maar nu snap ik het.

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 04-10-2016  09:34 uBrouwHulp houdt rekening met  het uitzetten van water bij verwarming. Maischwater is het volume bij 20 graden, Volume voor koken is het volume bij 100 ºC. Dat is bij 25 liter dus ongeveer een liter meer.
Is dat handig dan om volumes bij verschillende temperaturen te hanteren? Je kunt het beter terugrekenen naar 20 graden volgens mij. Het doel van volumes is immers om er iets me te doen mbt verliezen en over te houden wort na koelen, gisten etc.

Het SG is bv ook afhankelijk van de temperatuur, maar je gaat niet het echte SG van je kokende wort bepalen, maar altijd verrekend naar 20 ºC

William

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2016  19:55 uIs dat handig dan om volumes bij verschillende temperaturen te hanteren? Je kunt het beter terugrekenen naar 20 graden volgens mij. Het doel van volumes is immers om er iets me te doen mbt verliezen en over te houden wort na koelen, gisten etc.

Wat vooral handig is aan het volume bij de actuele temperatuur is dat je het volume kunt meten via een hoogtemeting op dat moment / bij die temperatuur.

hansHalberstadt

Citaat van: William op 04-10-2016  19:58 uWat vooral handig is aan het volume bij de actuele temperatuur is dat je het volume kunt meten via een hoogtemeting op dat moment / bij die temperatuur.
Je moet dan nog steeds corrigeren, want je pan zet uit en ook een eventuele meetlat zet uit. Ik dacht dat je ca 4% moet corrigeren om het dat gemeten volume terug te rekenen naar 20 ºC voor een ijzeren (RVS) ketel

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2016  21:41 uJe moet dan nog steeds corrigeren, want je pan zet uit en ook een eventuele meetlat zet uit. Ik dacht dat je ca 4% moet corrigeren om het dat gemeten volume terug te rekenen naar 20 ºC voor een ijzeren (RVS) ketel

Ja, maar je pan zet geen 4% uit. Met een gewone duimstok is het verschil niet te meten tussen 20 en 100 graden. De aanpak van Adrie is wel in orde. Volume voor en na koken meet ik gewoon bij 100 graden en die waardes gaan rechtstreeks in BrouwHulp.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.