Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verschil berekeningen brouwsoftware

Gestart door Biertje1985, 08-06-2016 21:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Ik heb precies het zelfde ingevuld als de uitdraai van het BrouwVisie recept in BrouwHulp. Waarom verschilt de bitterheid (in Tinseth) zoveel?
En welke moet ik vertrouwen?

Zijn er mensen met dit zelfde probleem...

MrJeJo

Je hebt in BrouwHulp ook voor Tinseth gekozen?

Biertje1985

Citaat van: MrJeJo op 08-06-2016  21:17 uJe hebt in BrouwHulp ook voor Tinseth gekozen?
YEP beide Tinseth ik dacht ook dat dat het was.

Oscar

Citaat van: Biertje1985 op 08-06-2016  21:14 uWaarom verschilt de bitterheid (in tinseth) zoveel?

Dat is lastig te zeggen. BrouwVisie herberekent de bitterheid op basis van het eind resultaat... Dus als je tijdens het brouwen de gemeten waarden invult en je hebt meer/minder SG of meer/minder volume dan wordt de bitterheid berekend op dat resultaat, niet op wat je gepland had... :)  Maar dit zegt nog niet alles, dit soort complexe berekeningen zijn gewoon heel lastig en de omgeving waarin het geprogrammeerd is zal ook invloed hebben.

Echter: de berekende bitterheid is slechts een benadering van de werkelijke bitterheid. een getal alleen zegt niet zo veel. Het gaat om de berekende waarde icm het behaalde resultaat... Dus als jij iets berekend, ben je dan in de praktijk tevreden met het resultaat qua smaak?  Dat is belangrijk. En dan werkt de software voor jou.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Biertje1985

Ja precies de berekening is heel complex dat had ik ook even gegoogled. Mooi dat BrouwHulp, daar zo ver in door gaat.
Het is dus meer Trial & error wat betreft de bitterheid.

Het probleem is dat wanneer ik een Brewdog recept ga brouwen dat ik de bitterheid niet kan bijstellen. Omdat ik het alfa zuur percentage niet heb, alleen grammen en ibu, in de regel kom je met BrouwHulp veel lager uit, tot 20 ibu lager! Dat is toch wel erg veel. Zijn er anderen die dit probleem ook hebben?

In ieder geval ben ik er nu zeker van dat het niet in de software zit. Voordat ik 2x te veel hop ga toevoegen om de brewdog ibu waarde te behalen. Ik hou me wel aan de gram waardes en pak de gemiddelde alfazuur percentage van de soort hop. Ik heb namelijk een Columbus hop met 3% alfazuur verschil tussen beide. Dan moet ik toch wel in de buurt komen van het gewenste resultaat. Eerlijk is eerlijk wanneer het goed smaakt dan hoeft het van mij echt niet te smaken als het origineel. Het recept is meer een richtlijn zeker bij brewdog wil je precies clonen dan heb je gewoonweg te weinig info om dit goed te doen.

Oscar bedankt voor de toegevoegde info, het is een mooie software! Verreweg het gebruiksvriendelijkst vind ik.

Albertus

BrouwHulp berekent ook de hopveroudering. Heb je die aan of uit staan?
Wanneer die aan staat, wat is dan de productiedatum? Als de hop op deze wijze jaren "oud" is dan is het verschil wel te verklaren.

Bert

Biertje1985

Citaat van: Albertus op 09-06-2016  09:19 uBrouwHulp berekent ook de hopveroudering. Heb je die aan of uit staan?
Wanneer die aan staat, wat is dan de productiedatum? Als de hop op deze wijze jaren "oud" is dan is het verschil wel te verklaren.

Bert
Dat ga ik vanmiddag onderzoeken, bedankt.

hansHalberstadt

De juiste formules vinden die overeenkomen met de werkelijke bitterheid is inderdaad lastig omdat er veel variabelen zijn die niet te modelleren zijn.

Echter in de brouwsoftware zitten dezelfde formules als het goed is voor de zelfde soort berekenening zoals Tinseth. Dan kun je dus niet zeggen dat er verschillen ontstaan omdat de berekeningen zo moeilijk zijn. Als er verschillen zijn zijn de berekeningen dus niet hetzelfde.

Biertje1985

Haha ja ik heb me erbij neergelegd, nu ik eigenlijk expliciet BrouwHulp gebruik ga ik uit van die BrouwHulp berekeningen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.