Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren Brouwerij Kees Homebrewday

Gestart door RienP, 16-01-2016 22:32 u

Vorige topic - Volgende topic

RienP

Een flesje met gouden dop, geen etiket. BW met stift op de dop geschreven. Ik ben de naam kwijt van wie ik hem heb gehad maar ik heb ook een RIS gehad. Volgens mij wel iemand die hier op het forum aanwezig is.
Ik heb nog nooit van een bier van een ander een uitgebreide proefnotitie geschreven, maar bij deze ga ik het proberen:

Visueel: Bij het openen van het flesje bijna geen sis. Bij het inschenken blijkt er ook weinig koolzuur in het bier te zitten. Er drijft wat kleine vlokjes schuim op het bier. Mooi licht van kleur.
Geur: Erg gistig, zurig, wat muffig/oud
Smaak: Gistig, licht zurig en behoorlijk muf (bij gebrek aan het vinden van een betere omschrijving)

Helaas weerhoudt het bier me niet aan om meer dan 1 slok te nemen. De smaak en geur geeft mij het vermoeden dat het bier geïnfecteerd is.

LRFokken

Hi Rien, bedankt voor het proeven. BW op de dop staat voor Berliner Weisse. Als je iets anders verwacht kan het inderdaad raar over komen ;) jammer van het weinige koolzuur. Zurig en 'muf' (paardendeken?) mag hij zijn.

RienP

Ik had ook een Berliner Weisse verwacht. Ik herinner me nu weer dat dat je een melkzuurbacterie had toegevoegd (corrigeer me als ik het fout heb). Deze lijkt nu de overhand te krijgen. Het bier proeft nu alsof melkzuurbacterie zijn werk nog niet heeft afgerond dat het bier te jong is gedronken. Hoe oud was het bier eigenlijk?

LRFokken

Citaat van: RienP op 17-01-2016  15:07 uIk had ook een Berliner Weisse verwacht. Ik herinner me nu weer dat dat je een melkzuurbacterie had toegevoegd (corrigeer me als ik het fout heb). Deze lijkt nu de overhand te krijgen. Het bier proeft nu alsof melkzuurbacterie zijn werk nog niet heeft afgerond dat het bier te jong is gedronken. Hoe oud was het bier eigenlijk?
Dat is goed mogelijk! Hij is 3 maand oud inmiddels. Recept heeft sowieso nog wat tweaks nodig.

Gerald

RienP

Citaat van: LRFokken op 17-01-2016  15:18 uDat is goed mogelijk! Hij is 3 maand oud inmiddels. Recept heeft sowieso nog wat tweaks nodig.

Wat je kan doen is of langer laten vergisten (net als een lambiek) of ik heb ook wel eens gelezen dat men een paar dagen liet vergisten met enkel de melkzuurbacterie en ondertussen de zuurgraad in de gaten houdt. Als de gewenste zuurgraad is behaald, even kort koken om het wort/bier te pasteuriseren en vervolgens verder vergisten met een "reguliere" gistsoort.

WillemU

Inderdaad RienP zo heb ik het ook gedaan met mijn Berliner weisse.
Na het filteren van de maisch een melkzuur bacterie toevoegen, ik was voor Griekse yoghurt gegaan, 3dagen afgedekt en met CO2 over gespoten weggezet. Daarna gekookt en kan je het hoppen naar keuze.
Er zijn er enkelen hier die mijn Berliner met dry-hop hebben kunnen proeven bij Kees.

William

Citaat van: WillemU op 17-01-2016  22:09 uEr zijn er enkelen hier die mijn Berliner met dry-hop hebben kunnen proeven bij Kees.

Ik was denk ik één van de proevers. Het bier was op een prettige manier zuur.

KJ!

Citaat van: WillemU op 17-01-2016  22:09 uEr zijn er enkelen hier die mijn Berliner met dry-hop hebben kunnen proeven bij Kees.

Klopt!  8)
Smaakte me uitstekend. Welke hop had je ook al weer gebruikt?

WillemU

100% citra gewoon :-).
Fwh en dry-hop :-).

LRFokken

Citaat van: RienP op 17-01-2016  20:31 uWat je kan doen is of langer laten vergisten (net als een lambiek) of ik heb ook wel eens gelezen dat men een paar dagen liet vergisten met enkel de melkzuurbacterie en ondertussen de zuurgraad in de gaten houdt. Als de gewenste zuurgraad is behaald, even kort koken om het wort/bier te pasteuriseren en vervolgens verder vergisten met een "reguliere" gistsoort.

Lijkt me een prima aanpak en ga ik voor de tweede versie opnemen. Deze eerste versie maakte gebruik van de Wyeast berliner weisse blend (hey, je moet ergens beginnen toch? ;) )

LRFokken

Ook ik heb enkele flessen mee naar huis mogen nemen, waaronder een flesje met een groene dop en een etiket met daarop de woorden dubbel bock en een afbeelding van een bok (1 bok, geen dubbele :biersmile: ).

Flesje opent met een mooie sis en er verschijnt een donkere, op het eerste oog bijna zwart, bier met een stevige, cremekleurige schuimkraag. Bij een tweede blik door het glas ontwaar ik een erg mooie robijnrode schijn. Mijn neus ruikt een lichte karamelgeur. Bij de eerste paar slokken lijkt de koolzuur net iets de overhand te krijgen, maar al snel komt daar ook een volle smaak met tonen van karamel en een plakkend mondgevoel bij. Het geheel wordt gecomplementeerd met een enigszins droge afdronk.

Al met al een lekkere dubbelbock, met de opmerking dat iets minder koolzuur hem niet zou misstaan.

RienP

Die heb je van mij gehad. Bedankt voor het proeven. Goed om te weten dat voor de volgende keer wat minder bottelsuiker moet gebruiken. Het was nu 6 gram/liter. Gelukkig dat hij verder goed smaakte, want het is m`n eerste ondergister die ik gebrouwen heb.

Ik kijk er trouwens al naar uit om je RIS te proeven naar aanleiding van je enthousiaste verhaal erover.

LRFokken

Citaat van: RienP op 20-01-2016  20:08 uDie heb je van mij gehad. Bedankt voor het proeven. Goed om te weten dat voor de volgende keer wat minder bottelsuiker moet gebruiken. Het was nu 6 gram/liter. Gelukkig dat hij verder goed smaakte, want het is m`n eerste ondergister die ik gebrouwen heb.

Ik kijk er trouwens al naar uit om je RIS te proeven naar aanleiding van je enthousiaste verhaal erover.

Kijk, dan heb ik er direct een gezicht bij ;) De dubbel bock was in ieder geval lekker! Geniet van de RIS!

RienP

Ik heb nu je RIS voor me.

Kleins sisje bij het openen van de fles. Schenkt mooi en geeft een mooi zachte blijvende schuimkraag. De kleur is mooi donker.
Ruikt wat zoetig en echt uitgesproken gebrand in de geur. Ruikt wat licht rokerig (een beter woord kan ik er even niet voor de geuromschrijving vinden).
De smaak is mooi zacht in koolzuur en wat zoetig. De smaak is niet bijzonder uitgesproken in koffie zoals ik soms wel bij een RIS heb geproefd. De smaken gaan redelijk subtiel in elkaar over. In de nadronk heeft het een klein scherp alcoholisch randje, maar niet dusdanig dat het storend is.

Een lekker bier. Eigenlijk jammer dat ik maar 1 flesje heb. Ik ben erg benieuwd hoe dit bier zich over de maanden gaat ontwikkelen. Ik denk dat dan de wat alcoholische scherpte die ik nu proef weg zal zijn en het bier nog beter is. Goed gebrouwen. :proost: :biersmile:

Toch nieuwsgierig wat vragen: Hoe zwaar is deze RIS? En hoeveel gebrande mouten heb je gebruikt (en welk soort)? Ik ben namelijk nog op zoek naar wat inspiratie voor een RIS in de toekomst.

Henielma

De Rook rogge porter van Jacques van 0kt 2015 met 5,5% alcohol.

Donkerbruin bier met cremekleurig stevig schuim.

Typische geur van een rookbier.

Smaak wordt mede bepaald door de grote hoeveelheid koolzuur in dit bier. De rook zit duidelijker in de geur dan in de smaak.
De body is wat leeg. De hoeveelheid koolzuur maakt het bier wat minder doordrinkbaar.
De rogge herken ik niet in de smaak.

Dit is een rookbier waar de rooksmaak niet overdreven aanwezig is. Dit spreekt me aan in de bier. Jammer dat er zoveel koolzuur in zit anders is dit een mooi doordrinkbaar bier.

LRFokken

Citaat van: RienP op 23-01-2016  23:51 uIk heb nu je RIS voor me.

Kleins sisje bij het openen van de fles. Schenkt mooi en geeft een mooi zachte blijvende schuimkraag. De kleur is mooi donker.
Ruikt wat zoetig en echt uitgesproken gebrand in de geur. Ruikt wat licht rokerig (een beter woord kan ik er even niet voor de geuromschrijving vinden).
De smaak is mooi zacht in koolzuur en wat zoetig. De smaak is niet bijzonder uitgesproken in koffie zoals ik soms wel bij een RIS heb geproefd. De smaken gaan redelijk subtiel in elkaar over. In de nadronk heeft het een klein scherp alcoholisch randje, maar niet dusdanig dat het storend is.

Een lekker bier. Eigenlijk jammer dat ik maar 1 flesje heb. Ik ben erg benieuwd hoe dit bier zich over de maanden gaat ontwikkelen. Ik denk dat dan de wat alcoholische scherpte die ik nu proef weg zal zijn en het bier nog beter is. Goed gebrouwen. :proost: :biersmile:

Toch nieuwsgierig wat vragen: Hoe zwaar is deze RIS? En hoeveel gebrande mouten heb je gebruikt (en welk soort)? Ik ben namelijk nog op zoek naar wat inspiratie voor een RIS in de toekomst.
Ik lees deze nu pas! Ris is uitgekomen op 10,5%. Ingredienten pak ik erbij zodra ik thuis ben!

Jacques

Citaat van: Henielma op 27-02-2016  21:44 uDe Rook rogge porter van Jacques van 0kt 2015 met 5,5% alcohol.

Donkerbruin bier met cremekleurig stevig schuim.

Typische geur van een rookbier.

Smaak wordt mede bepaald door de grote hoeveelheid koolzuur in dit bier. De rook zit duidelijker in de geur dan in de smaak.
De body is wat leeg. De hoeveelheid koolzuur maakt het bier wat minder doordrinkbaar.
De rogge herken ik niet in de smaak.

Dit is een rookbier waar de rooksmaak niet overdreven aanwezig is. Dit spreekt me aan in de bier. Jammer dat er zoveel koolzuur in zit anders is dit een mooi doordrinkbaar bier.

Bedankt voor het proeven Herman.
Ook ik vind dat het bier te weinig body heeft. Dit ondanks dat ik gestart ben bij 68 ºC.
Het bier heeft inderdaad wat te veel koolzuur. Ik had de hoeveelheid bottelsuiker verhoogd omdat ik vond dat mijn bieren te weinig koolzuur hadden.

Het percentage rookmout was overigens 20%.

Ondanks dat het niet mijn allerbeste bier was drink het graag. Er zijn nog maar een paar flesjes van...

Henielma

Ansius bier nummer 105

Zwart, helder bier met cremekleurig schuim.
Lichte rookgeur.

Smaak is iets rook, drop, licht gebrand. Goede balans
Zacht bittere afdronk.

Een lekkere porter Ansius.

Vergelijkbare Topics (7)

4646

Gestart door Allegro

Reacties: 2
Gelezen: 2137

1308

Reacties: 2
Gelezen: 5069

12481

Reacties: 16
Gelezen: 6632

2237

Reacties: 35
Gelezen: 12427

3258

Reacties: 11
Gelezen: 4640

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.