Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Liters verloren?

Gestart door PrinsHeerlijk, 06-12-2015 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

PrinsHeerlijk

Beste brouwers,  :brouwen:

Pas gebrouwen met onderstaand recept, alles ging heel goed de hele dag door alleen heb ik het gevoel dat ik 3 liter op onverklaarbare wijze ben verloren. Ik heb precies de tijden aangehouden, maischen op 67 ºC ging ook goed (een uur lang steevast 67 gemeten) en ik heb rustig gespoeld met 12,3 liter spoelwater. Het recept was een omgerekend recept voor 15 liter, alleen kwam ik nu op 12 uit met een begin SG van 1045 (dus dat was wel allemaal goed).

Wat zou de oorzaak van dit verlies kunnen zijn?

Prinsheerlijk :biersmile:

Weizen:
Datum: 25 november 2015 (brouw) en 5 december (bottel)
Tijd: 9:00-17:00

Naam brouwsel: Weizen
Biertype: Weizen
Begin SG: 1045 (1045 gerealiseerd)
Eind SG: 1009 (doel!) (1010 gerealiseerd)
Berekende kleur: 15 EBC
Berekende bitterheid: 14 EBU

Recept voor 15 liter bier. Het werd 12 liter.

Mout & suiker
1755 gram   56,8%   Tarwemout   4 EBC
1125 gram   36,4%   Pilsmout   3 EBC
210 gram   6,8 %   CaraMünich (Cara120)   120 EBC

Water
Beslagdikte: 3,2L/kg
10,0 L maischwater (14 literpan)
12,3 L spoelwater (op 80 gr C)

Maischschema
10 min 42gr C
65 min   67/68 gr C

Hop
14 gram HallertauerMittelfruh hopbloemen  4%
4 gram Saazhop

Kruiden of andere toevoegingen
Geen

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 75 min

Gist
Naam gist:  FERMENTIS SAFBREW WB-06

Oscar

Citaat van: PrinsHeerlijk op 06-12-2015  17:36 uHet recept was een omgerekend recept voor 15 liter, alleen kwam ik nu op 12 uit met een begin SG van 1045 (dus dat was wel allemaal goed).

Weet jij hoeveel je verdampt tijdens koken? En zo ja, waarom spoel je dan niet door totdat je het juiste volume voor koken hebt?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

PrinsHeerlijk

Hee Oscar!  :groots:

Nee, dit heb ik nooit berekend omdat ik altijd kook in 2 pannen, en dan na verdamping alles in 1 giet! En toen ik 12 liter spoelde was het aan het einde ook wel heel doorzichtige wort, dus meer had ik ook niet moeten spoelen.

Eduard

Oscar

Citaat van: PrinsHeerlijk op 06-12-2015  18:16 uwas het aan het einde ook wel heel doorzichtige wort, dus meer had ik ook niet moeten spoelen.

Heb je de Brix (suikergehalte) van de uitloop gemeten?  :weetniet:

PrinsHeerlijk

Helaas niet! Dit had ik wel moeten doen  :huilen:

Het was overigens dus echt veel lichter dan het oorsprongkelijke wort en aangezien ik uit BrouwVisie 12 liter spoelwater had staan heb ik ook niet meer gespeld.

Oscar

Je hoeveelheid spoelwater is niet belangrijk... Kennelijk brouw jij nog zonder kennis van volume verlies in jouw installatie en zonder te meten... Op die manier kun je nooit exact brouwen wat je wenst... :-[ :brouwen: 

Zorg dat je je brouwerij parameters weet! Ook daar zul je winst behalen in kwaliteit en reproduceerbaarheid  :brouwen:

PrinsHeerlijk

Citaat van: Oscar op 06-12-2015  19:02 uJe hoeveelheid spoelwater is niet belangrijk...

Sorry, dit begrijp ik niet precies. Toch liever teveel spoelen dan te weinig en dan terugkoken qua volume? Maar wel bedankt voor de andere tips!

abroeders

Citaat van: PrinsHeerlijk op 06-12-2015  19:06 uSorry, dit begrijp ik niet precies. Toch liever teveel spoelen dan te weinig en dan terugkoken qua volume? Maar wel bedankt voor de andere tips!
Je was op exact het juiste SG uitgekomen als gepland alleen met 3 liter wort tekort, volgens mij is dan je maischrendement lager uitgevallen als gepland. Als je meer had gespoeld had je nooit het juiste eind SG gehaald met 3 liter extra wort. Volgens mij moet je je brouwzaalrendement wat naar beneden bijstellen.

PrinsHeerlijk

Deze man!  :groots:

Op dit moment stond hij ingesteld om 75%, hoeveel moet hij nu worden denk je?

Ongelofelijk bedankt!

EDIT:

Tijdens het maischen op 67C heb ik enkel af en toe een temperatuurmeting gedaan (die constant bleef) maar niet geroerd. Zou dat het lagere rendement deels kunnen verklaren?  :weetniet:

abroeders

Als je exact alle volumes weet kun je alles tot detail terugrekenen. Ik begrijp dat je dat niet gedaan hebt, ik zou de volgende keer brouwen uitgaan van zo'n 72 % brouwzaalrendement en daarbij de volumes en SG' s in alle stappen vastleggen. Op deze manier kun je de gebruikte brouwsoftware optimaal tunen naar jouw eigen brouwzaal en bekijken waar je verliezen het grootst zijn.

Jacques

Citaat van: Oscar op 06-12-2015  19:02 uKennelijk brouw jij nog zonder kennis van volume verlies in jouw installatie en zonder te meten... Op die manier kun je nooit exact brouwen wat je wenst... :-[ :brouwen: 

Zorg dat je je brouwerij parameters weet! Ook daar zul je winst behalen in kwaliteit en reproduceerbaarheid  :brouwen:

Het eerste gedeelte van je antwoord is een open deur. Natuurlijk weet PrinsHeerlijk dit niet, anders had hij de vraag niet gesteld.

Om goed uit te komen moet je je verliezen weten. Als je nog maar weinig of niet gebrouwen hebt weet je dat niet. Dan ga je uit van de hoeveelheden die zijn ingevuld in brouwsoftware of van het recept...

PrinsHeerlijk

Citaat van: Jacques op 06-12-2015  21:16 uDan ga je uit van de hoeveelheden die zijn ingevuld in brouwsoftware of van het recept...

Dank voor deze reactie! Ik denk dat ik het aardig door heb nu, ik bleek een rendement van rond de 63 te hebben ipv rond de 75 waardoor ik dus die 3 liter te kort kwam. De volgende keer ga ik:

- beter de tussentijdse volumes noteren (berekenen door middel van paninhoud in BrouwVisie)
- om de 20 min roeren tijdens maischen en daarna weer alles snel afdekken
- proberen pas te spoelen als het filterbed bijna droog is komen te vallen

Hopelijk leidt dit tot een beter rendement en meer inzicht!

Eduard

Oscar

Citaat van: PrinsHeerlijk op 06-12-2015  21:37 uDe volgende keer ga ik:

En als je die nog niet hebt, koop ff een refractometer. :brouwen: :biersmile:  Op eBay voor nog geen € 20,- en gratis verzonden.  :)

_M_M_

PrinsHeerlijk

Dank! Inmiddels besteld, lijkt me fijner dan de ''traditionele'' SG-meter. Heel benieuwd hoe dit bier geworden is, over 2 weken eerste flesje open trekken!  :proost: :groots:

Eduard

abroeders

Citaat van: PrinsHeerlijk op 07-12-2015  11:32 uDank! Inmiddels besteld, lijkt me fijner dan de ''traditionele'' SG-meter. Heel benieuwd hoe dit bier geworden is, over 2 weken eerste flesje open trekken!  :proost: :groots:

Eduard
Lees wel even op het forum hoe een refractometer te gebruiken.
Ondanks dat de refractometer misschien wel een SG schaal heeft, kun je deze alleen gebruiken vóórdat de vergisting start.
Nadat de vergisting gestart is, moet je door het ontstaan van alcohol de brixwaarde omrekenen naar een SG waarde. Dit is niet moeilijk, brouwsoftware zoals BrouwVisie of BrouwHulp doet dit voor je. Wel moet je de Brix waarde voordat de vergisting start goed bewaren, deze waarde heb je later nodig om je SG tijdens of na de vergisting uit te rekenen. Als je deze invult in je brouwsoftware en alles opslaat gaat dat wel goed komen.

Zoek even op het forum op refractometer en lees je alvast even in.

Markiej87

Een aantal tips om je rendement te beïnvloeden (probeer ze 1 voor 1 in je brouwproces te betrekken als je dat wilt):

- Schrootmolen-stand aanpassen
- Af en toe roeren tijdens maischen
- Spoelwater/maischwater verhouding aanpassen
- pH van je maisch- en spoelwater aanpassen

Toen ik net begon probeerde ik altijd een zo hoog mogelijk rendement na te streven. Inmiddels ligt mijn prioriteit meer bij ieder brouwsel eenzelfde rendement behalen dan een zo hoog mogelijk rendement. Op de schaal waarop wij hobbybrouwers bezig zijn maakt een paar euro per brouwsel meer of minder nauwelijks uit. Ik vind het veel belangrijker dat ik een bier kan reproduceren :)

PrinsHeerlijk

Dank voor deze toevoeging! :)

Nog een laatste vraag. Krijg ik meer rendement uit mijn mout als ik mijn spoelwater na het filteren mix met het draf (bostel) en dan opnieuw de eerste troebele liter teruggooi bovenin? Dit dus in plaats van het voorzichtigere ''traditionele'' spoelen.

Eduard  :degroeten:

abroeders

Citaat van: PrinsHeerlijk op 07-12-2015  11:59 uDank voor deze toevoeging! :)

Nog een laatste vraag. Krijg ik meer rendement uit mijn mout als ik mijn spoelwater na het filteren mix met het draf (bostel) en dan opnieuw de eerste troebele liter teruggooi bovenin? Dit dus in plaats van het voorzichtigere ''traditionele'' spoelen.

Eduard  :degroeten:
Mij is altijd verteld de draf niet te laten droogvallen. Hierdoor zouden luchtbellen ingesloten worden en een mogelijk risico op oxidatie en/of bijsmaakjes. Ik houd mij er eigenlijk altijd aan.
Langs de andere kant valt bij biab brouwers de draf voor het spoelen ook altijd droog toch.
Ik kan me voorstellen dat het inderdaad rendement verhogend werkt, maar of deze methode aan te raden is durf ik niet te zeggen.

Markiej87

Ik geloof er niet in dat de mate van spoelen heel erg veel uit maakt voor je rendement. Ik heb hier echter geen ervaring mee, ik spoel altijd op dezelfde manier ;)

Jacques

Citaat van: abroeders op 07-12-2015  12:45 uLangs de andere kant valt bij biab brouwers de draf voor het spoelen ook altijd droog toch.

Ja, dat is een nadeel van deze methode.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.