Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eikenhout

Gestart door Bvk1983, 27-10-2015 23:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Voor mijn eerste eiken experiment wil ik wat eikenhout toevoegen aan mijn brouwsel. Ik heb hiervoor nu wat "oud" eikenhout wat ik in blokjes wil zagen en toevoegen. Het hout heeft alleen geen sterke eikengeur, misschien omdat het geen nieuw hout is. Is nieuw eikenhout hier voor beter? Ik kwam via de search ook zaken tegen als toasten/branden, is dat aan te raden?

seed7

Echt vers hout is niet lekker. Vaten worden ook van hout gemaakt dat al minstens drie jaar in plankjes gekloofd buiten heeft gelegen.

Het toasten van hout heeft zin, afhankelijk van tijd en temperatuur kun je andere smaak componenten krijgen. Er zwerven hier wel grafiekjes van rond, kan het niet zo snel vinden.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 27-10-2015  23:25 uHet toasten van hout heeft zin, afhankelijk van tijd en temperatuur kun je andere smaak componenten krijgen. Er zwerven hier wel grafiekjes van rond, kan het niet zo snel vinden.

Gevonden. (In topic Hout, maar het is vaker gepost.)

Bvk1983

Bedankt voor de hulp!

Even een test gedaan met een handje snippers die ik uit het plankje heb gezaagd. Uurtje op 180 graden (C) gaf inderdaad meer geur. Het staat nu als test te weken in een laagje Schrobbelèr.

abroeders

Citaat van: Bvk1983 op 28-10-2015  18:24 uHet staat nu als test te weken in een laagje Schrobbelèr.
Is schrobbelèr niet te overheersend qua smaak om diverse toasts te testen? Ik wil binnenkort ook wel wat testjes doen met getoast hout, maar naar mijn idee kan je beter vodka of een jonge jenever gebruiken omdat deze veel neutraler in smaak zijn.

hobbybob

Heb inmiddels al 6 blokken eiken liggen 50x25x15 cm beetje te groot voor in gistvat :nut:
Ga ik vast wel iets leuk mee doen

Bvk1983

Citaat van: abroeders op 28-10-2015  18:40 uIs schrobbelèr niet te overheersend qua smaak om diverse toasts te testen? Ik wil binnenkort ook wel wat testjes doen met getoast hout, maar naar mijn idee kan je beter vodka of een jonge jenever gebruiken omdat deze veel neutraler in smaak zijn.

Ik weet ook nog niet zeker of ik deze snippers ook ga gebruiken, inderdaad vanwege de sterke smaak van Schrobbelèr. Misschien dat ik ze over een paar maanden ga gebruiken bij een Stout o.i.d.  Ik had nog geen Jack Daniels in huis, daar wil ik het eigenlijk mee gaan proberen.

Ik twijfel ook nog hoeveel gram/L ik ga gebruiken. Voor ik las over de "standaard" 2 gram/L had ik d.m.v. de oppervlakte van een eiken vat berekend hoeveel liter drank er in contact staat met hoeveel cm2 hout, en dan kom ik vele malen hoger uit.

Vergelijkbare Topics (2)

20053

Reacties: 3
Gelezen: 4720

02-05-2012 17:16 u
door Erick
23323

Reacties: 39
Gelezen: 18436

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.