Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier voor huwelijksverjaardag

Gestart door Lutz, 20-08-2015 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Lutz

Dag allemaal

Voor een 60-jarige huwelijksverjaardag werd mij gevraagd om een bier te brouwen. Ik had het volgende in gedachten:

- Het bier mag niet te straf zijn aangezien er nogal wat mensen van gezegende leeftijd langskomen. Iets van een 7% is prima.
- Ik mik niet op uitgesproken citrussmaken of hopsmaken zoals ze vandaag zo in trek zijn. Veel eerder wil ik een bier maken met een 'klassiekere' smaak. Hierbij bedoel ik niet de volle, nobele smaak van een Tripel maar iets beter doordrinkbaar met aardige, kruidige en Belgische toetsen. Een bier met veel smaak, maar een toegankelijke smaak.

Ik ben uitgekomen bij een Blonde. Dit is het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptFons en Delleke
Brouwdatum16-08-2015
BiertypeBlond
Volume30,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
30,90 lWater uit Zutphen12,89 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,864 kgPilsmoutDingemans3 EBC77,0 %
0,609 kgAmberBrewferm50 EBC8,0 %
1,142 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.4,8 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.15 min.4,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.4,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,2 gE.K. Goldingbellen4,9%60 min.13,6 IBU
18,0 gPerlepellets8,0%20 min.8,3 IBU
18,0 gE.K. Goldingbellen4,9%20 min.4,6 IBU
36,0 gPerlepellets8,0%5 min.5,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
37,50 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
3,0 l starterBelgian Ale Yeast (1214)bovengist

Wat denken jullie hiervan? Qua gist weet ik niet goed wat in het smaakprofiel past. Ik dacht aan de Chimay gist (op ongeveer 20 graden). Deze produceert wat fruitige esters. Het bier mag niet te 'harsachtig' worden door de hop.

Andere kanshebbers zijn de Belgian Ardennes of Sint-Bernardus gist. Welke gist denken jullie dat bij het beoogde smaakprofiel past?

Wat denken jullie?

Brouwers

Ben nu bezig met een brett bier ala Orval te vergisten en daarnaast heb ik een blond bier in de gist met de Chimay gist (wlp500). Van de blond weet ik het nog niet maar de brett had een heerlijke smaak. Combi van peper met een pruimige zoete smaak.

Waarom de 53 graden stap? Die is met de huidige mout niet nodig. Als je hem al uitvoert doe het dan wat korter omdat je kans is dat je teveel eiwit afbreek zodat de schuimhoudbaarheid minder wordt.

JanEric

Voor een meer doordrinkbaar bier zou ik geen 7% alcohol kiezen maar iets lichters tenzij je iedereen aan de polonaise wilt hebben. Een saison van bijvoorbeeld 5%. Verder kun je die 53ºC stap wel weglaten.

Lutz

Citaat van: JanEric op 20-08-2015  19:36 uVoor een meer doordrinkbaar bier zou ik geen 7% alcohol kiezen maar iets lichters tenzij je iedereen aan de polonaise wilt hebben. Een saison van bijvoorbeeld 5%. Verder kun je die 53ºC stap wel weglaten.

Dat zou nog wel lollig zijn eigenlijk :p

Nu valt het mij toch op dat mijn bieren wat helderder zijn sinds dat ik die 53 graden stap toevoeg? Misschien ligt dat eerder aan de gebruikte gist.

Eelke

Ik zou voor een oud bruin gaan ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.