Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mening gevraagd over ontwerp brouwketel

Gestart door Bierden80, 28-07-2015 22:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierden80

Hallo allemaal,

Ik ben druk denkende over hoe mijn brouwketel eruit gaat zien. Nu heb ik een ontwerp gemaakt en ik vraag mij af wat jullie ervan vinden.

De brouwketel is een 50 liter RVS pan. Onderin is een kraantje gemaakt. Als filter wil ik flexibele koperen leiding gebruiken, in welke ik sleuven frees. Ik maak een koppeling van het filter met de binnenkant van de kraan, zodat ik gefilterd af kan tappen.
Ergens onder aan de voorzijde van de ketel monteer ik een thermometer om de temperatuur van de vloeistof in de ketel te meten. Bovenin (aan de rand van) de pan monteer ik een koppelstuk aan de ketel. Dit koppelstuk is bedoeld om wort weer terug de pan in te brengen. Aangezien ik met 1 ketel zowel moet maischen als hop moet koken, moet ik de vloeistof tijdelijk in een vat opvangen en terughevelen in de pan. Met een gesloten systeem is de toevoeging van zuurstof minimal.
Het koppelstuk komt voornamelijk van pas bij de keeling van het wort. Onder mijn kraan sluit een klein stukje slang aan, welke direct in een circulatiepomp gaat. Vanuit de andere kant van de pomp weer een stukje tuinslang dat ik koppel aan een tegenstroomkoeler. De tegenstroomkoeler koppel ik aan het koppelstuk bovenin. Zo kan ik het gehopte wort in een gesloten systeem koelen. De pomp zorgt automatisch voor beluchting.
Als het wort rond de 20 graden is, hevel ik vanaf de kraan over naar mijn gistvat.

Dat is mijn idee... Ik heb mij laten leiden door een aantal principes:
- Zoveel mogelijk een gesloten systeem houden voor minimale toevoeging van zuurstof
- Zo optimaal mogelijk koelen
- Zoveel mogelijk in 1

Ik zou echt heel graag horen wat jullie hiervan vinden.

Groeten,
Dennis

Puck

Als je een filter al tijdens het maischen in de pan heb dan heb je het risico dat er onder het filter mout gaat zitten. Groot risico dat dit aanbrand. Ik zou het filter los erin hangen (hevel/javal filter). Ook zou ik het niet overhevelen naar een vat om vervolgens eerst je pan/ketel schoon te moeten maken en dan weer erin te koken (of je moet een binnenpan/korf maken of volgens het BIAB/BIEZ principe maischen). Een tweede pan/ketel/fust is zoveel makkelijker om vervolgens daarin te koken. Maar het ligt dus aan de methode die je wilt hanteren. Er zijn legio opties maar ik zou het niet doen zoals jij het nu schetst.

Misschien is dit iets voor je qua inspiratie?: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29198.0.html of misschien http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28412.0.html

foz

Ik werk met een vergelijkbaar systeem qua filtering. In een 33 L pan heb ik een vaste ringvormig filter met sleuven gemonteerd aan een bolkraan. Deze is uitgerust met een Blichman Brewmometer. Onlangs heb ik een nieuwe pan erbij gekocht om in te koken, maar voorheen hevelde ik het wort over in een 25 L emmer en hevelde ik het terug zodra de pan weer schoon was. Dit systeem werkt perfect voor mij en ik haal een prima rendement van rond de 90%. Van aanbranden heb ik tot nu toe geen last gehad.

tdp

Citaat van: foz op 29-07-2015  01:11 u... Deze is uitgerust met een Blichman Brewmometer. ...

Hoe bevalt deze thermometer? Ik ben nog op zoek naar een dergelijke thermometer, echter vind ik deze nogal prijzig. Echter, als deze goed werkt, is het een overweging waard!

Groet,
de TDP

hansHalberstadt

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom het handig is om een vast filter te maken dus noodzaak voor gaten boren in je ketel. Een hevelfilter vind ik veel handiger ook qua schoonmaken.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2015  08:41 uIk heb eigenlijk nooit begrepen waarom het handig is om een vast filter te maken dus noodzaak voor gaten boren in je ketel. Een hevelfilter vind ik veel handiger ook qua schoonmaken.

Ik heb met beide gewerkt. Voordeel van een hevelfilter is dat je deze makkelijker schoon kunt maken. Een 'vast' filter gebruik ik nu, echter kan ik deze eenvoudig demonteren. Voordeel is dat je geen hevel hoeft te trekken, je niet met klemmen e.d. het filter hoeft vast te zetten, etc. Onderaan de streep maakt het niet uit volgens mij.

Groet,
de TDP

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 29-07-2015  08:46 uVoordeel is dat je geen hevel hoeft te trekken, je niet met klemmen e.d. het filter hoeft vast te zetten, etc.

Mijn hevelfilter bestaat uit een pijp met dwarspijpjes met in het midden een slangpilaar waar ik een siliconenslang op schuif. Het filter duw ik met een stokje door het beslag heen op de bodem, dus geen montage met klemmen etc nodig. blijft gewoon op de bodem liggen. even het wort aanzuigen en hij loopt. vanwege de siliconenslang komt er geen luchtbel in de slang omdat bij het aanzuigen de slang altijd omhoog wijst waar het wort loopt. Voor mij dus geen enkel nadeel.

Pim

Er staat ook nog "tuinslang" genoemd. Geen tuinslang gebruiken voor je wort ! Is niet voedselveilig.   :police:

foz

Citaat van: tdp op 29-07-2015  08:35 uHoe bevalt deze thermometer? Ik ben nog op zoek naar een dergelijke thermometer, echter vind ik deze nogal prijzig. Echter, als deze goed werkt, is het een overweging waard!

Ik ben er dik tevreden mee. De kwaliteit is zeer goed en de zones op de schaalverdeling die de verschillende brouwtemperaturen aangeven zijn erg handig om je doeltemperaturen niet voorbij te schieten. Ook bij het koelen vind ik het ideaal om niet met een losse thermometer te hoeven werken. Binnenkort ga ik ook mijn nieuwe kookpan ermee uitrusten. Prijzig is hij wel, dat ben ik met je eens.

foz

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2015  08:41 uIk heb eigenlijk nooit begrepen waarom het handig is om een vast filter te maken dus noodzaak voor gaten boren in je ketel. Een hevelfilter vind ik veel handiger ook qua schoonmaken.

Ik hoef niet aan te zuigen en heb een stuk minder koper nodig. Verder is de filter makkelijk te verwijderen met schoonmaken. Hij zit met een haakse knelkoppeling vast aan de kraan. Gaten boren in mijn brouwpannen heb ik geen moeite mee. Ieder zijn ding.

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 29-07-2015  09:20 uEr staat ook nog "tuinslang" genoemd.
Is het tuinslang of terugslag?

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2015  09:02 uMijn hevelfilter bestaat uit een pijp met dwarspijpjes met in het midden een slangpilaar waar ik een siliconenslang op schuif. Het filter duw ik met een stokje door het beslag heen op de bodem, dus geen montage met klemmen etc nodig. blijft gewoon op de bodem liggen. even het wort aanzuigen en hij loopt. vanwege de siliconenslang komt er geen luchtbel in de slang omdat bij het aanzuigen de slang altijd omhoog wijst waar het wort loopt. Voor mij dus geen enkel nadeel.

Ik denk dat het ook in veel gevallen een vorm van knutseldrang is. Ondanks dat we met 'potjes en pannetjes' aan het 'klooien' zijn, willen we het toch zo professioneel mogelijk laten lijken, ook voor de buurman en de vriend die op bezoek komt. In mijn vriendenkring vinden ze vaak de techniek het meest interessant.

Groet,
de TDP

Bierden80

Citaat van: Puck op 29-07-2015  00:40 uAls je een filter al tijdens het maischen in de pan heb dan heb je het risico dat er onder het filter mout gaat zitten. Groot risico dat dit aanbrand. Ik zou het filter los erin hangen (hevel/javal filter). Ook zou ik het niet overhevelen naar een vat om vervolgens eerst je pan/ketel schoon te moeten maken en dan weer erin te koken

Hoi Puck,

Bedankt voor je reactie en advies!

Maar ok, dat is dus ook een risico. Dat het mout onder het leidingfilter komt vast te zitten en aanbrandt.... Maar hier zijn ook vast weer oplossingen voor te bedenken, lijkt me. Misschien kan je de leidingen aan de pan vastsolderen, zodat er niks onder kan komen? Of een gaas over de leidingfilter leggen?

De reden waarom ik het zo bedacht heb, is omdat het me lijkt dat je met een binnenpan of zo'n rond plaatfilter temperatuurverschillen gaat creëren.
Een extra pan is natuurlijk wenselijk, zodat je niet terug hoeft te hevelen na het maischen om het hop te koken. Maar mijn idee was dat dit altijd nog kan. Als dit erg tegen blijkt te vallen.

Gr.
Dennis

Bierden80

Citaat van: foz op 29-07-2015  01:11 uIk werk met een vergelijkbaar systeem qua filtering. In een 33 L pan heb ik een vaste ringvormig filter met sleuven gemonteerd aan een bolkraan. Deze is uitgerust met een Blichman Brewmometer. Onlangs heb ik een nieuwe pan erbij gekocht om in te koken, maar voorheen hevelde ik het wort over in een 25 L emmer en hevelde ik het terug zodra de pan weer schoon was. Dit systeem werkt perfect voor mij en ik haal een prima rendement van rond de 90%. Van aanbranden heb ik tot nu toe geen last gehad.

Hoi Foz,

Ook jij bedankt voor je reactie en advies!

Fijn om te horen dat je er goede ervaringen mee hebt!

Bierden80

Citaat van: Pim op 29-07-2015  09:20 uEr staat ook nog "tuinslang" genoemd. Geen tuinslang gebruiken voor je wort ! Is niet voedselveilig.   :police:

Bedankt voor de tip Pim! Ergens een typefout, want ik zou nooit een tuinslang gebruiken. Sowieso zou ik doorzichtige slangen gebruiken, om het niveau van de vloeistof te checken

Bierden80

Citaat van: tdp op 29-07-2015  08:46 uIk heb met beide gewerkt. Voordeel van een hevelfilter is dat je deze makkelijker schoon kunt maken. Een 'vast' filter gebruik ik nu, echter kan ik deze eenvoudig demonteren. Voordeel is dat je geen hevel hoeft te trekken, je niet met klemmen e.d. het filter hoeft vast te zetten, etc. Onderaan de streep maakt het niet uit volgens mij.

TDP, ook jij bedankt voor je reactie en advies!
Mijn plan is trouwens om het via een los leidingfilter onderin de pan te doen. Deze is koppelbaar aan de binnenkant van de kraan. Het filter kan ik er dus uithalen. Dan is er toch geen risico van aanbranden, lijkt mij?

Citaat van: tdp op 29-07-2015  09:53 uIk denk dat het ook in veel gevallen een vorm van knutseldrang is. Ondanks dat we met 'potjes en pannetjes' aan het 'klooien' zijn, willen we het toch zo professioneel mogelijk laten lijken, ook voor de buurman en de vriend die op bezoek komt. In mijn vriendenkring vinden ze vaak de techniek het meest interessant.

Haha, ik kan je met zekerheid vertellen dat dat bij mij niet het geval is hoor. Ik ben zo technisch als een dode makreel. Zodra mijn ontwerp rond is, ga ik bij mijn vader (die in een fabriek werkt) langs om hem opdracht te geven :-).
Ik ben vooral heel praktisch ingesteld. En als ik eenmaal gepassioneerd over iets ben, ben ik er ook heel perfectionistisch in. Tegelijk ook realistisch... Het liefst zou ik een Braumeister kopen, maar dat is me iets prijzig nu ik de hobby aan het aftasten ben. Hetgeen wat ik maak, moet dus wel compleet voldoen aan alle theoretische richtlijnen die ik gelezen/ gehoord heb. Het hoeft technisch geen hoogstandje te zijn, als het maar doet wat ik wil.

tdp

Citaat van: Bierden80 op 29-07-2015  10:31 uTDP, ook jij bedankt voor je reactie en advies!
Mijn plan is trouwens om het via een los leidingfilter onderin de pan te doen. Deze is koppelbaar aan de binnenkant van de kraan. Het filter kan ik er dus uithalen. Dan is er toch geen risico van aanbranden, lijkt mij?

Klopt, echter ligt dit filter al in pan op het moment dat je gaat maischen. De kans bestaat dat er mout tussen het filter en de ketel komt, wat aan kan branden.

Zelf ben ik ook niet technisch, maar met huis-, tuin- en keukenmateriaal krijg ik het meeste ook wel voor elkaar.

Groet,
de TDP

hansHalberstadt

Citaat van: Bierden80 op 29-07-2015  10:31 uHet hoeft technisch geen hoogstandje te zijn, als het maar doet wat ik wil.
Ik begrijp nog even niet hoe je gaat maischen. Ga je dan roeren met filter in de pan, of gebruik je een pomp om het beslag op gelijkmatige temperatuur te houden?

Bierden80

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2015  13:13 uIk begrijp nog even niet hoe je gaat maischen. Ga je dan roeren met filter in de pan, of gebruik je een pomp om het beslag op gelijkmatige temperatuur te houden?

Dat laat ik nog even open. Het kan beide. Eigenlijk is het pompsysteem bedoeld voor de koeling van het wort. Maar ik zou deze misschien ook kunnen gebruiken voor het verdelen van de temperatuur bij het maischen. Ik ben dan enkel wel bang dat er niveauverschil in de pan is, waardoor het teruggepompte water in de pan 'klettert' (en er dus zuurstof toegevoegd wordt). In dat geval zou een roerstok beter zijn.

Overigens zit ik er, aan de hand van de opmerkingen van Puck en TDP, aan te denken om een afgedekt filtersysteem in de pan te hebben. Misschien toch wel iets van een korf (of binnenpan) maken, zodat het mout niet in aanraking komt met het leidingfilter en ik eenvoudig het draf uit de pan kan scheppen. Wat denken jullie bijvoorbeeld van een soort zelfgemaakte binnenpan van zeefgaas (zoals in een frituurpan, maar dan fijnmaziger)? Dan kan je in 1 keer je draf en je gekookte hop eruit scheppen en heb je aan 1 ketel genoeg.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.