Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ruilbieren ONK 2015

Gestart door Paide, 13-06-2015 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Paide

Hypieé IPA van Wolter

Visueel: donkerblond, beetje troebel, mooi schuimkraagje
Geur: fruitig, zacht citrus, licht karamel
Smaak: Hey... Verrassend... Heel zacht van smaak, klein bittertje, kruidig en ook wat citrus, mout ook nog goed te proeven. Droge uitnodigende nasmaak.

Ik trok m met lichte tegenzin open, ik heb het wel gehad met het US-hopgeweld de laatste tijd, maar dit was een aangename verrassing. Hij dronk heerlijk weg. Het biertje zal zeker buiten de klassegrenzen vallen van een IPA, maar ik vond hem erg lekker.

Wolter

Citaat van: Paide op 13-06-2015  22:26 uHypieé IPA van Wolter

Visueel: donkerblond, beetje troebel, mooi schuimkraagje
Geur: fruitig, zacht citrus, licht karamel
Smaak: Hey... Verrassend... Heel zacht van smaak, klein bittertje, kruidig en ook wat citrus, mout ook nog goed te proeven. Droge uitnodigende nasmaak.

Ik trok hem met lichte tegenzin open, ik heb het wel gehad met het US-hopgeweld de laatste tijd, maar dit was een aangename verrassing. Hij dronk heerlijk weg. Het biertje zal zeker buiten de klassegrenzen vallen van een IPA, maar ik vond m erg lekker.

Bedankt voor de notitie.
Heb dit bier vrij conservatief ge(dry)hopt en door waterbehandeling komt ie minder bitter over dan hij eigenlijk is. In het keurmeestersrapportje  (76 punten) gaf de keurmeester ook aan dat hij het idee had dat er te weinig koudhop in zat of dat het bier al wat was verouderd.

Wolter

Pørter (Nogne ø kloon) van Ralph..

Schenkt mooi in. Helder. Schuimkraag is ietwat onregelmatig (niet superfijn in ieder geval) licht beige van kleur. Zakt in tot een laag van ong een cm.

Aroma... mmmm erg fijn. Cara, Choco, koffie, licht vanille??

Smaak in eerste instantie zoet waarbij de choco, koffie en rozijnen gecombineerd met het geroosterde mout bitter mooi doorkomen.  De eerste paar slokken had ik wel een ietwat waterige overgang naar de nasmaak. Het bier was op zich wel redelijk op temperatuur. Na een paar slokken was dat in ieder geval niet meer het geval.
Bij de nasmaak voornamelijk mout bitterheid op de tong met koffie. Erg prettig.

Ik heb het origineel nooit gedronken en kan dus ook niet aangeven of het een geslaagde kloon is. Het is wat mij betreft een erg mooi bier en ik heb em met veel plezier gedronken. Bedankt Ralph.

Ralph

Nogmaals dank Wolter!

Ik heb vanmiddag jouw USA amber red op.
Uiterlijk:
Hij schonk wat troebel uit en de kleur was aan de donkere kant. Een heel lichtbruine schuimkraag die mooi stabiel blijft
Aroma:
Veel caramel in het aroma, erg uitnodigend - ik denk dat het caramelachtige ook deels van de hop komt (welke heb je gebruikt?)
Smaak:
met mijn ogen dicht zou ik zeggen dat ik een erg lekkere brown ale aan het drinken was, veel caramel, zoet en moutig.
Mondgevoel:
Erg vol mondgevoel, ik zou zeggen dat-ie haast wat zwaarder is dan 6%
Oordeel: Erg smakelijk bier, hoewel ik 'm zeker richting een brown ale vind gaan, heeft hij ook zeker wat weg van de AV Boont Amber Ale (die ik erg kan waarderen en m.i. een exemplarische amber ale). Iets meer donkere mout en hebt een fantastische brown ale te pakken. Chapeau!

Wolter

Bedankt Ralph.
Ik heb deze samen met Erik Spratte bedacht en gebrouwen. In drie batches verdeeld. Alle batches met een ander gist en evt koudhop of andere toevoegingen bewerkt. De hopsoorten die tijdens het brouwen zijn gebruikt zijn Columbus, Cascade en Simcoe. Deze batch heb ik vergist met Danny's Favorite 50 van Wyeast en  heel behouden gekoudhopped met nelson Sauvin en Sorachi Ace. Ik vind hem ook iets te donker wat komt omdat er iets chocomout in is verwerkt. Zelf vind ik dat ook iets te veel in de smaak terugkomen en dat was eigenlijk niet de bedoeling. Al met al vind ik het een mooi bier geworden wat ook een mooie score kreeg op het ONK met 81 punten.

Wolter

Paide. Emelisse brew.

Mooi sisje bij openen. Schenkt mooi in. Bier is donkerblond met licht glasplakkend schuim. Zakt langzaam in tot een blijvend laagje. Koolzuur is voldoende aanwezig. Bier heeft een licht waasje. WSL iets te koud.

Aroma. Lekker volle geur waar ik snoepjes, kleine hint citrus, bloemen en wat grassigs in ruik.

Smaak. Moutig met een fijn bittertje en wat fruitigs. Kan niet echt benoemen wat voor fruit. Het is redelijk zoet fruit dat goed combineerd met het bittertje. Na het ruiken verwachte ik een veel bitterder bier maar het is mooi in balans met de moutigheid waardoor het allebei goed blijft hangen. Body is niet heel vol maar zeker niet te weinig.
In de nasmaak trekt het heel licht droog weg maar er blijft voldoende bitter en moutigheid op de tong liggen tot aan de volgende slok.

Lekker brouwsel!

Welke hop is hierin gebruikt!

Wolter

Ris met cacaonibs van Sjaak.

Zwart. Schuim beige langzaam inzakkend tot blijvend laagje.

Geur koffie, gebrande mouten en bitterzoete choco.

Smaak is direct gebrande mout met een volle smaak en koffiekick. De bitterheid van de gebrande mouten is erg goed in balans in dit bier. De choco haal ik er niet heel duidelijk uit. Het zit er wel in maar ik had het sterker verwacht. Is overigens niet storend hoor maar had meer met het verwachtingspatroon te maken. ;-)
Mondgevoel is licht plakkend en volle body
In de nasmaak blijven de bitterheid en de koffie +mout smaak prettig hangen.

Wat een lekker bier is dit Sjaak. Erg goed.

Sjaak_Deventer

Dank! Dit was de eerste versie! Drink nu zelf de verbeterde versie.

Wolter

Citaat van: Sjaak_Deventer op 13-11-2015  21:35 uDank! Dit was de eerste versie! Drink nu zelf de verbeterde versie.

Wil ik graag een keer proberen Sjaak.  :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

16901

Reacties: 143
Gelezen: 56384

13584

Reacties: 46
Gelezen: 16903

9120

Reacties: 192
Gelezen: 58049

26879

Reacties: 54
Gelezen: 25158

12-12-2014 19:22 u
door orangeloo
20144

Reacties: 82
Gelezen: 27629

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.