Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gezocht dubbelbok

Gestart door Gio, 20-08-2005 23:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Gio

Voor referentie voor het brouwen zoek ik dubbelbok (liefst Duitse).
Maar helaas bij geen slijter in Den Bosch te krjgen. :weetniet:
Wie weet waar wel?

MO

Haha, dat wordt lastig. Waar woon je precies? Kleve ligt 20 min achter Nijmegen, daar zijn bij de Trinkgut (zie gouden gids, of gelbene Seiten) zo goed als zeker Dubbelbocken verkrijgbaar. Als je daar toch bent, en je ziet Paulaner Oktoberfest nog staan: dat is echt een geniaal superbier. Wat een mout, wat een gistprofiel, wat een balans! Ik ga er binnenkort maar weer eens heen want ik had natuurlijk maar een flesje Oktoberfest gekocht. Die Hofbrau versie vond ik echt stukken minder lekker (maar nog steeds een heel goed bier).

Ik zou niet weten waar je in Nederland een echte dubbelbock kunt kopen. Ik heb ze volgens mij in Ermelo niet zien staan.

Gio

Tja da vermoedde ik al... :(
Kleve is vanuit Den bosch meer dan een uur rijden

Wat is dat toch,... van onze zuiderburen is er bier in overvloed,
maar goede Duitsers (op wat weisse na) zijn zeldzaam!

:weetniet:

Drents Hopbier

Citaat van: Gio op 20-08-2005  23:11 uVoor referentie voor het brouwen zoek ik dubbelbok (liefst Duitse).
Je zou eens telefonisch kunnen informeren bij:
Baarle-Hertog/Baarle-Nassau
De Biergrens, Molenstraat 42

Eindhoven
Bieren en Pintelieren, Pasqualinistraat 2, 040-2435422

Hans

Arend

Of kijk eens in Poppel net over de grens achter Tilburg.

groet Arend. samenvol

Edwin

Citaat van: arend op 21-08-2005  21:58 uOf kijk eens in Poppel net over de grens achter Tilburg.

groet Arend. samenvol

Leuk om inderdaad te kijken, maar verder dan Erdinger komen ze niet  :-[

Edwin

Arend

En bij grensovergang Meer tussen Breda  en Antwerpen?

groet Arend :degroeten:

MO

Ik heb bij Belgische bierschuren net zo vaak Duitse bieren gezien als Belgische bieren bij Duitse getraenkeladen: sporadisch eentje. Ik denk toch echt dat je naar Duitsland moet. of iemand sturen. of iemand lief aankijken die toch die kant op gaat.

Jacques

Citaat van: Gio op 21-08-2005  19:45 uKleve is vanuit Den Bosch meer dan een uur rijden

Zoals MO al aangeeft denk ik dat je toch echt de tocht naar Duitsland zult moeten maken. Overigens rij ik zo nu een dan naar Ermelo om wat bijzondere bieren te halen. Dat is van mij uit ook ruim een uur rijden. De reis naar Kleve heb ik nog niet gemaakt, maar is denk ik zeker net zo interessant.

Drents Hopbier

Citaat van: jacbier op 22-08-2005  21:17 uOverigens rij ik zo nu een dan naar Ermelo om wat bijzondere bieren te halen.
Jacques, vind je daar meer bijzondere bieren dan bij grensovergang Meer tussen Breda  en Antwerpen?
Hans

Gio

Ik denk dat ik eerst maar eens begin in Eindhoven.
Bij negatief resultaat richting Kleve ga
en eventueel nog als laatste poging naar Ermelo (waar moet ik dan zijn ?)
maar mss nog makkelijker is de bierkoning in A'dam

De kansrijkdom van Bijzondere Duitse bieren in Belgie vind ik dermate laag dat ik daar geen poging waag.

thanx

Gio

Bruyn

Hoi Brouwers,

Als je op zoek bent naar een overvloed van biersoorten en Oostende ( aan de Belgische kust ) is niet te ver voor je, dan heb ik een heel interessant adres voor je:

Het Botteltje
Louisastraat 19
8400 Oostende

Meer dan 300 bieren op fles aanwezig om te proeven...

Jawel, geen schrijffout ... 300 biersoorten!

Ik zit zowat 2 weekends per maand in Oostende... Dus als je me op een zaterdagavond zoekt ... 1 adres!
Heb er vorige zaterdag nog een originele lambiek gedronken .... Zalig ! ! !

Greetz,

Bruyn :pan:

MO

Bruyn, hebben ze daar in Oostende ook echt Duitse bieren? Het zou mij verbazen.

Gio, zie voor adresgegevens in ermelo: http://www.burgbieren.nl/ ik zou de winkels eerst bellen voordat je gaat rijden. En bedenk: in Kleven gegarandeerd succes. Mooie winkel joh!

Johannes

Burg Bieren is echt de moeite waard! Ze hebben zo'n 750!!! bieren. En ik heb er altijd veel moeite mee om me in te houden als ik daar ben.
Bovendien hebben ze ook nog een brouwspulletjeswinkel. Echt top!

Bruyn

Ik heb er nog niet op gelet of ze er ook Duitse bieren hebben.
Zal volgende keer eens op de kaart kijken.

Waarschijnlijk niet want Belgische bieren is al keuze genoeg.

Greetz,

Bruyn :pan:

Jacques

Citaat van: Hoorns Hopbier op 22-08-2005  21:59 uJacques, vind je daar meer bijzondere bieren dan bij grens overgang Meer tussen Breda  en Antwerpen?

Bij Burg Bieren in Ermelo vind je veel Nederlandse (ook zeldzame van kleine brouwerijtjes), Amerikaanse, Duitse en Engelse bieren naast veel Belgische bieren. Ongetwijfeld zul je in Kleve veel meer Duitse bieren kopen. De kans dat je daar een mooie dubbelbok vind is een stuk hoger dan in Nederland en België.
Bij de grensovergang vind je vooral veel Belgische bieren. Lekker, maar voor mij wat makkelijker verkrijgbaar en daarom wat minder bijzonder.

Gio

Hulde aan het forum !
Hulde aan onze MO !

Ik ben inmiddels in bezit van 3 Doppelbocken welke onverwachts werden aangedragen door MO!
N.a.v. bovenstaande treath heeft hij 3 Bocken voor me meegebracht uit Kleve.
Super toch, dat het forum op deze manier brouwers, kennis, en uiteindelijk ook bier bij elkaar brengt.

MOj heeft 3 soorten Doppelbocken voor me uitgezocht nl:

- Tucher Bajuvator (Tucher Brauerei)
Ben 'm nu aan het drinken, eesrte indruk is erg zoetig. moutbitter en karamellig, daarbij een zeer sterke moutgeur wat uit je glas oprijst, ('t lijkt wel pasgekookte wort.) Ik mis een beetje de CO2 tinteling, hoewel visueel wel aanwezig maar wellicht door hoge viscositeit niet wordt ervaren. De Doppelbock is erg plakkerig en vol van smaak.
Het is even wennen als je vnl. bekent bent met de Belgen.
(en nu ook met MO...)

De andere twee zijn:
-Doppel-Hirsch (der Hirschbrau)
-Paulaner Salvator (Paulaner)
Ga ik later nog proeven.  :hoera:

Ik heb nu een mooi referentiebeeld om zelf mijn doppelbockje verder samentestellen en te brouwen.
Ik hoop daarbij mijn gist zodanig af te richten dat ie voldoende zoetigheid overlaat in het eindprodukt.

gr Gio

MO

Kon je het toch niet laten om er meteen een te proeven? Was de Bajuvator niet wat warm? Als je hem kouder drinkt, dan lost er meer koolzuur in op (toch?)

Gio

Tja, kon het niet laten ... :verbergen:

En inderdaad op een warme nazomeravond een ongekoelde D-bock drinken levert niet het beste smaakprofiel op.

Maar hoe het zit met CO2 en koeling weet ik zo even niet. wel interessant onderwerp
daarbij denk ik dat viscositeit ook invloed heeft op CO2 beleving ?

Dit bier was zo viscoos dat er bijna geen glas om heen hoefde ;D  

Jacques

Hoi Gio,

Volgens mij heb jij een echte dubbelbok op!

Martin,

Hebben ze daar in Kleve ook de Anechs Doppelbock Dunkel ook? Naar mijn idee is dit bier zeer specifiek voor dit biertype.

MO

Andechs bedoel je? Een (zogenaamd?) kloosterbier (www.andechs.de). Ik zag hem er afgelopen zaterdag niet staan, maar volgens mij hebben ze hem vaak wel. Vind jij deze er echt uitspringen?

Jacques

Hoi Martin,

Dit is een echt kloosterbier. De brouwerij staat midden in het klooster!
Het klooster op de zogenaamde heilige berg trekt erg veel "pelgrimgangers" aan.

Zelf vind ik dit het prototype van een dubbelbock. Dat vond ik al voordat ik zag dat Derek Walsh in zijn boekje ventileert dat hij een soortgelijke mening is toegedaan. Een volmouter ten top, dat moet jou wel aanspreken...

Jaap

CiteerDit is een echt kloosterbier. De brouwerij staat midden in het klooster!
Het klooster op de zogenaamde heilige berg trekt erg veel "pelgrimgangers" aan.

Je kunt er dan ook heel fijn zitten. Volgens planning zit ik over een 3 weken ook weer op de berg. (Na een (of meer) bezoekje(s) aan het oktoberfest in München)

MO

En Gio, welke doppelbock vond je het lekkerst? De salvator staat nog bij mij in de koelkast. Gisteren zowel de Doppelhirsch als de Bajuvator gedronken en ik moet zeggen dat het hertje nog veel lekkerder was dan de bajuvator. Veel beter gerijpt, afgeronder van smaak met nog meer mout in hoofdsmaak etc.

MO

Giootje,
heb je ze nu allemaal al geproefd. Ik heb net de salvator op, hij dreunt nog wat na terwijl ik dit tiep. Prachtig bier. Mijn ranglijst wordt als volgt (nr 1 is de lekkerste)
1. Doppelhirsch
2. Salvator
3. Bajuvator (die bij nader inzien en proeven proeven proeven toch wat tegenvalt en steeds meer in overeenstemming komt met zijn lelijke etiket)

Vergelijkbare Topics (7)

33348

Reacties: 2
Gelezen: 3405

24318

Gestart door 12345

Reacties: 38
Gelezen: 14629

37606

Reacties: 8
Gelezen: 3961

24852

Reacties: 24
Gelezen: 10060

32952

Reacties: 0
Gelezen: 2719

36269

Reacties: 8
Gelezen: 3793

24407

Reacties: 15
Gelezen: 7387

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.