Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kan er niet aan ontkomen

Gestart door Flogiston, 19-04-2015 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Flogiston

Even in de voorstelmodus:

Ik ben Paul uit Arnhem, en ben al zeker 30 jaar fan van bier. Vrienden om mij heen hadden al eens een poging gewaagd met het brouwen van een pakket, maar zelf vond ik dat meer een kwestie van mengen en afwachten, zonder dat je echt de regie hebt over het resultaat.

Sinds kort is die vriendengroep zelf ook warm gelopen voor een experiment met het thuisbrouwen met de nadruk op maischen, en is bij mij de drang om een mooi bier te creëren naar boven komen drijven. Ik moet onderaan de ladder beginnen, want ik heb nog niet eens apparatuur om mee te werken  ;).

Mijn plan is dan ook om te beginnen met een startpakket met ketel, en van daaruit (en met behulp van dit forum) lering te trekken uit het resultaat. Het eerste bier zal een "vriendschapsbier" worden, aangezien ik met één van de vrienden uit de groep volgend jaar ons 40 jarig vriendschapsjubileum zal vieren (onder het genot van een samen gebrouwen Grand Cru/Leffe Tripel). Mocht het mislukken, zal de vriendschap zeker blijven bestaan hoor!

Verder wil ik nog wel even kwijt, dat de mogelijkheden zo eindeloos zijn dat een beginnend brouwer als ik soms door de bomen het bos niet meer weet te vinden. Tips zijn altijd welkom, maar aangezien ik nog zo'n NooB ben, zullen technische details mijn oren doen klapperen.

Ik ga de strijd aan die velen van jullie reeds hebben overwonnen, want ik wil heel graag weten welke teerling ik zal werpen!

Jacques

Welkom Paul.

Ik raad je aan om een cursus te volgen waarbij het moutbrouwen stap voor stap wordt uitgelegd. Je zou je licht kunnen opsteken bij Triple W of het Edes Wijn- en Biergilde. Ook De Roode Toren hoort tot de mogelijkheden.

Verder kun je deze online cursus doornemen.

Adbrouwt

Citaat van: Flogiston op 19-04-2015  18:49 uVerder wil ik nog wel even kwijt, dat de mogelijkheden zo eindeloos zijn dat een beginnend brouwer als ik soms door de bomen het bos niet meer weet te vinden.
Welkom flogiston, het bovenstaande is geen probleem maar juist een zegen zodat je kunt maken wat je echt lekker vindt. Dus koppen bij elkaar bedenken wat je lekker vindt en brouwen maar. Succes  met het brouwen en met de vriendschap. :biersmile: :brouwen:

Biermagneet

Welkom Paul,
Arnhem, dat is toch aan de verkeerde kant van het water ;)
Succes met klimmen.

026

Hoi Paul,
Welkom hoor en inderdaad raad ik je ook aan eens rustig mee te kijken/brouwen. Triple-W is een goede aanrader.
Succes met je brouwsels!

Groet uit Arnhem  :brouwen:

tdp

Welkom op het forum!

Het bomen en het bos verhaal komt me bekend voor. Gewoon rustig gaan zitten, veel tot je nemen en dan komt het vanzelf goed!

Groet,
de TDP

Eric v B

Citaat van: tdp op 20-04-2015  09:39 uGewoon rustig gaan zitten, veel tot je nemen en dan komt het vanzelf goed!

:weetniet: :weetniet: Bier of Info  :weetniet: :weetniet:

tdp

Citaat van: Eric v B op 20-04-2015  12:45 u:weetniet: :weetniet: Bier of Info  :weetniet: :weetniet:

Vrij in te vullen ;) Een combi van beide lijkt mij wel oké :)

Sjaak_Deventer

Citaat van: Jacques op 19-04-2015  23:03 uWelkom Paul.

Ik raad je aan om een cursus te volgen waarbij het moutbrouwen stap voor stap wordt uitgelegd. Je zou je licht kunnen opsteken bij Triple W of het Edes Wijn- en Biergilde. Ook De Roode Toren hoort tot de mogelijkheden.

En / of een keer met iemand meekijken!

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 20-04-2015  15:00 uEn / of een keer met iemand meekijken!

Bij een goede cursus bij een vereniging kijk je mee of doe je de handelingen zelf...

Flogiston

Citaat van: Jacques op 20-04-2015  21:31 uBij een goede cursus bij een vereniging kijk je mee of doe je de handelingen zelf...

Ervaring is een groot goed, waar velen van onze medebrouwers over mee kunnen praten, maar als je jezelf hebt ingelezen met alle mogelijke variaties omtrent het brouwen van bier, dan is het niet anders dan dat de eerste poging de nodige spanning met zich mee zal brengen.

We moeten allemaal best lang wachten tot we weten of een recept goed uitvalt of niet, en zelfs dan moet je maar hopen dat het proces goed is verlopen etcetera. Daar zit voor mij een groot deel van de spanning, samen met de keuze voor de apparatuur, want goed gereedschap is het halve werk.

Ervaring in elk deel van het proces is o zo belangrijk, en ik weet uit ervaring elders dat dit niet zomaar tot het persoonlijke kennisnet kan worden toegeschreven.

Alvast dank voor het welkomstgevoel, en voor de reeds toegeworpen lijnen; er zullen nog wel meer vragen boven komen drijven.   ;) :biersmile:

Flogiston

Overigens is de eerste brouwdag uitstekend verlopen. Alle apparatuur werkte goed mee, en met BrouwHulp een mooi recept gecreëerd, welke nu vrolijk staat te pruttelen. Nu kan jet wachten beginnen.  :nut:

Bennemans

Ik wens je succes met het lange wachten... >:D

(komt vast goed).

Flogiston

Citaat van: Bennemans op 16-08-2015  20:48 uIk wens je succes met het lange wachten... >:D

(komt vast goed).

Dat is een belangrijke noot op dit forum; geduld. Wachten. etc. Maar ik weet/hoop dat het resultaat er mag zijn, dus weet ik de spanning te breken. Gewoon wachten dus... ;)

Vergelijkbare Topics (7)

29017

Reacties: 12
Gelezen: 5393

24688

Reacties: 1
Gelezen: 1194

21614

Reacties: 12
Gelezen: 4789

39456

Reacties: 5
Gelezen: 1619

35036

Reacties: 3
Gelezen: 1086

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.